Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omfang af likvidering af Holding selskab med bibeholdelse af datterselskab+oprettelse af nyt selskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Før alle skriver jeg skal forhøre mig på Agera, vil jeg gerne lige vende emnet her.

Jeg ønsker et overblik over hvor omfattende og tidskrævende det er at likvidere solvent Holding APS mm.

Min nuværende firmaopsætning består af Holding APS og Drift APS.  Holding APS indeholder værdier jeg gerne vil have ud (anpartskapital) privat og måden dette kan gøre uden beskatning er via likvidering (§216 metoden).

Jeg ønsker at drift APS skal bibeholdes i nuværende form og at der skal laves et nyt Holding2 APS som overtager ejerskabet af drift APS så jeg ikke mister det akkumulerede skattemæssige underskud i drift APS (samme ejerskab).

Jeg ønsker så at oprette et drift2 APS som søsterselskab til drift APS.

Der foreligger et lån fra mig personligt til Holding APS på markedvilkår med låneaftale. Dette lån skal enten betales tilbage til mig og reetables med drift2 APS eller også skal der føres fra Holding APS (før likvidering) til Drift2 APS.

jeg ser frem til input omkring denne restrukturering. hvad kan jeg forvente af tidsforbrug og pris for dette.

Som bonus info:

Drift APS har ca 300 notaer/pa.
Holding APS har ca 100 notaer/pa.  (grunden til aktiviteten i Holding er køb af aktier som sidenhen er blevet afhændet igen)

Holding er med revisionspligt, Drift er fritaget for revision.
Nyt holding ønskes fritaget.

På forhånd tak!

www.google.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03

Da holding jo idag som du beskriver det, har revisionspligt, så burde den revisor nok kunne svare bedst, ellers vil jeg anbefale Tonny fra http://www.erhvervs-consult.dk/ 

Jeg synes ikke det er så klart hvad du vil, udover

yiippie:
Holding APS indeholder værdier jeg gerne vil have ud (anpartskapital) privat og måden dette kan gøre uden beskatning er via likvidering

Jeg tror ikke man kan gi bud uden at vide hvad det er for værdier - hvis værdien eks som det ofte er, består af kapitalen af det underliggende drift, så er det jo ikke så ligetil at få anpartskapitalen ud ved at likvidere/lukke holding

yiippie:
der skal laves et nyt Holding2 APS som overtager ejerskabet af drift APS så jeg ikke mister det akkumulerede skattemæssige underskud i drift APS (samme ejerskab)

gør det ikke nemmere at forstå lukningen af nuværende - men det kan din revisor eller Tonny givet gennemskue

yiippie:
Jeg ønsker så at oprette et drift2 APS som søsterselskab til drift APS
som jo vil kræve 80.000 i anpartskapital alt andet lig (du kan kun ha ET holding og et drift med en samlet anpartskapital på 80.000 - 

Jeg ville forvente, at man skal ha flere oplysninger for at give et bud

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 08
Skrevet kl. 18:20

Hej John,

Tak for det hurtige svar :)

Da holding jo idag som du beskriver det, har revisionspligt, så burde den revisor nok kunne svare bedst, ellers vil jeg anbefale Tonny fra http://www.erhvervs-consult.dk/ 

Jeg er ude efter en 2nd opinion i forhold til de priser jeg har fået fra min nuværende revisor.

yiippie:
Holding APS indeholder værdier jeg gerne vil have ud (anpartskapital) privat og måden dette kan gøre uden beskatning er via likvidering

Cookie:
Jeg tror ikke man kan gi bud uden at vide hvad det er for værdier - hvis værdien eks som det ofte er, består af kapitalen af det underliggende drift, så er det jo ikke så ligetil at få anpartskapitalen ud ved at likvidere/lukke holding

Simpelt beskrevet er anpartskapitalen blevet forhøjet på et tidspunkt hvor jeg var bosiddende uden for DK og ved indrejse i DK havde kapitalen en værdi som svarer til de underliggende midler på firmaets konti, så ved en likvidering kan disse midler uden videre overføres til mig privat som skattefrit tilgodehavende.

yiippie:
der skal laves et nyt Holding2 APS som overtager ejerskabet af drift APS så jeg ikke mister det akkumulerede skattemæssige underskud i drift APS (samme ejerskab)

Cookie:
gør det ikke nemmere at forstå lukningen af nuværende - men det kan din revisor eller Tonny givet gennemskue

Dette nye Holding skal bare oprettes med en normal anpartskapital som ikke 'binder' en stor sum som den nuværende situation gør.

Det bliver mere og mere vanskeligt at nedbringe anpartskapitalen i et APS og jeg ønsker at gøre dette nu, og den simpleste måde er at lukke selskabet.

yiippie:
Jeg ønsker så at oprette et drift2 APS som søsterselskab til drift APS
Cookie:
som jo vil kræve 80.000 i anpartskapital alt andet lig (du kan kun ha ET holding og et drift med en samlet anpartskapital på 80.000 - 

Ja det er klart det kræver 80k i anpartskapital - intet unormalt der?

www.google.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12

OK - det er en højere anpartskapital end de 80 t - den er jeg så med på. Du kan beskrive scenariet på http://www.agera.dk/revision - tre gratis uforpligtende tilbud helt enkelt (Amino selskab)

vh

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 19:24

Sidder lige og halvsover over indlægget, men har jeg forstået det rigtigt som at du har du en anpartskapital over de 80.000 dkr. i anparter som du gerne vil have ud af selskabet?

Hvis dette er tilfældet kan du bare på general forsamlingen vedtage at nedjustere anpartskapitalen til de kr 80.000 som er minimum og udbetale differencen til dig som ejer ift den gamle kapital.

Tilmeldt 4. May 08
Skrevet kl. 20:03

Brian Knudsen:

Sidder lige og halvsover over indlægget, men har jeg forstået det rigtigt som at du har du en anpartskapital over de 80.000 dkr. i anparter som du gerne vil have ud af selskabet?

Hvis dette er tilfældet kan du bare på general forsamlingen vedtage at nedjustere anpartskapitalen til de kr 80.000 som er minimum og udbetale differencen til dig som ejer ift den gamle kapital.

Hej Brian,
Jeg skal lige finde den præcise grund, men det er desværre ikke så simpelt (i følge min revisor) Om det er pga beskatning eller ej er jeg ikke sikker på, jeg vender tilbage.

www.google.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08

yiippie:
Jeg skal lige finde den præcise grund, men det er desværre ikke så simpelt (i følge min revisor) Om det er pga beskatning eller ej er jeg ikke sikker på, jeg vender tilbage.
som jeg husker det har du ret - jeg tror - hvor mærkeligt det end lyder, kun et levende selskab kan udbetale det som udbytte (med udbytte skat) men når du får tilbud fra nogle revisorer kan du jo oplyse os om det var sådan

vh

Tilmeldt 4. May 08
Skrevet kl. 20:17

Cookie:

yiippie:
som jeg husker det har du ret - jeg tror - hvor mærkeligt det end lyder, kun et levende selskab kan udbetale det som udbytte (med udbytte skat) men når du får tilbud fra nogle revisorer kan du jo oplyse os om det var sådan

vh

Hele pointen er at det ikke skal udbetales som udbytte. Jeg er ikke interesseret i nogen form for beskatning og dette er kun muligt via likvidering af selskabet eller via dispensation fra SKAT, sidstnævnte er svært at få igennem.
Det er ikke lang tid siden at proceduren er blevet ændret i forhold til nedbringelse af anpartskapitalen. Som Brian også pointerer, så har det været muligt, men det er ikke muligt mere. Dette betyder at alle som har indskudt mere en 80k som anpartskapital har svært ved at få disse midler ud igen uden beskatning.

www.google.com

Tilmeldt 4. May 08
Skrevet kl. 15:27

Det vil være fantastisk med et par input fra nogle kyndige revisor interesserede så vi rent faktisk kan snakke om emnet :)

www.google.com

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

yiippie:

yiippie:

Før alle skriver jeg skal forhøre mig på Agera, vil jeg gerne lige vende emnet her.

Jeg ønsker et overblik over hvor omfattende og tidskrævende det er at likvidere solvent Holding APS mm.

Min nuværende firmaopsætning består af Holding APS og Drift APS.  Holding APS indeholder værdier jeg gerne vil have ud (anpartskapital) privat og måden dette kan gøre uden beskatning er via likvidering (§216 metoden).

Jeg ønsker at drift APS skal bibeholdes i nuværende form og at der skal laves et nyt Holding2 APS som overtager ejerskabet af drift APS så jeg ikke mister det akkumulerede skattemæssige underskud i drift APS (samme ejerskab).

Der foreligger et lån fra mig personligt til Holding APS på markedvilkår med låneaftale. Dette lån skal enten betales tilbage til mig og reetables med drift2 APS eller også skal der føres fra Holding APS (før likvidering) til Drift2 APS.

jeg ser frem til input omkring denne restrukturering. hvad kan jeg forvente af tidsforbrug og pris for dette.

Som bonus info:

Drift APS har ca 300 notaer/pa.
Holding APS har ca 100 notaer/pa.  (grunden til aktiviteten i Holding er køb af aktier som sidenhen er blevet afhændet igen)

Holding er med revisionspligt, Drift er fritaget for revision.
Nyt holding ønskes fritaget.

På forhånd tak!

Hej "yippie"

Jeg tror, at jeg har opfattet problemstillingen eller rettere opgaven og spørgsmålet.

yiippie:

Dette kan alt andet lige klares relativt enkelt indenfor et par timer. Kræver kun en skattekvittance, hvor SKAT bekræfter, at selskabet ikke har offentlige restancer eller gæld.

Herefter kan selskabet likvideres efter selskabslovens § 216.

yiippie:

Som jeg opfatter din besvarelse tidligere i tråden, så skulle det være muligt jvf. dine oplysninger at få kapitalen ud uden beskatning, hvilket reelt sker pr. automatik ved likvidationen af selskabet. Dette kræver følgelig en nærmere gennemgang af dine og selskabets forhold.

yiippie:
eg ønsker at drift APS skal bibeholdes i nuværende form og at der skal laves et nyt Holding2 APS som overtager ejerskabet af drift APS så jeg ikke mister det akkumulerede skattemæssige underskud i drift APS (samme ejerskab).

Dette gennemføres enklest ved at stifte Holding2 ApS og herefter overdrage anparterne fra Holding1 ApS, således ejerskiftet er gennemført inden likvidationen af Holding1 ApS

yiippie:
tet er på plads inden likvidationen af Holding1 ApS.

Dette kan stiftes relativt enkelt af det nye Holding2 ApS.

yiippie:

Hvad der sker med dit lån til selskaberne, afhænger alt andet lige af, hvordan og med hvilke værdier likvidationen af Holding1 ApS gennemføres. Men principielt er der intet til hinder for, at lånet overføres til et af de øvrige selskaber.

yiippie:
eg ser frem til input omkring denne restrukturering. hvad kan jeg forvente af tidsforbrug og pris for dette.

Det er lidt usikkert, men et bud kunne være:

• Likvidation af Holding1 ApS, 2-3 timer alt afhængig af forholdene, kr. 2-3.000
  • Stiftelse af Holding 2 ApS, ca. kr. 2.000 + afgift styrelsen kr. 670 (Kontant stiftelse)
  • Stiftelse af Drift2 ApS, ca. kr. 2.000 + afgift styrelsen kr. 670 (kontant stiftelse) - Evt. rabat ved stiftelse af begge selskaber samtidig

I alt ca. 6-8 timer

De anførte beløb er excl. moms ligesom der vil være forbehold for, at der kan være ekstra tidsforbrug ved assistancen og eventuelle spørgsmål.

Håber du kan bruge dette til det videre forløb.

Held og lykke med projektet

Tonny

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)