Ok. På den måde. Jeg skulle lige være sikker på, jeg havde forstået det korrekt. Umiddelbart vil jeg mene, at I til en start skulle satse på det første, da jeres kunder på den måde ikke har nogen udgifter. |
Rasmus Fredslund Hansen:Jeg ville nok prøve at overveje hvordan man kunne lave en service som giver både værksted og kunder noget ekstra i det øjeblik hvor bilen går i stykker. Hvis min bil ikke kan køre, og jeg klikker ind på Jeres side, hvad ville så have værdi for mig? Det kunne være at se hvilke lokale værksteder der lige nu ikke har så meget at lave og derfor tilbyder ekstra hurtig reparation, rabatter i netop denne uge eller ekstra services. Så jeg vil nok gå væk fra deal modellen hvor der sendes mails til folk, og i stedet prøve at skabe noget som både gavner værksted og kunder.
Det er nok denne løsning I skal kigge efter.. Ellers vil der kun være deals på service, olieskift og dæk. Priserne svinger meget på f.eks. et sæt bremser og du kan ikke sammenligne priserne på en Spark og en C1 selvom det er en bil i samme klasse. Tag et simpelt aircon service - der er himmelvid forskel på, om du har en almindelig familiebil med et enkelt pollenfilter eller en BMW med to. Selve væskerne er også dyre og det kan komme til at koste værkstedet en krig, hvis anlægger mangler 500 gram væske. Så kan man snakke gynger og karruseller, men som konsulent for knap 100 værksteder har jeg trods alt lidt berøringsflade og benytter også dealsites for mine kunder.
Jeg synes stadig, at jeg mangler at se, hvad I kan gøre for værkstederne som autobutler ikke kan (jeg er bestemt ikke fan af autobutler da det presser prisen for meget og dermed går ud over pris og kvalitet og dermed får kunden ikke det de tror de får).
I bund og grund skal værkstederne nok bide på Jeres produkt, men det vil primært være de desperate og useriøse, da de forsøger at booste deres omsætning, hvilket vil falde tilbage på Jer som dealsite. Dette skal I overveje meget nøje.
Kigge vi til sidst lidt på markedet, så er værkstederne pressede nok på indtjeningen i forvejen. FDM har anbefalet kunderne at ringe rundt til flere værksteder efter tilbud, der annonceres på dealsites til langt under værkstedets kostpris og autobutler presser priserne og tager endda indtil videre 5% af omsætningen fra købet (indtil videre da Justeat også startede deromkring, men vist nok er omkring 14 procent nu). Jeg går ind for den frie konkurrence, men de eneste der kan følge med på de priser der præsenteres efterhånden, er de uærlige, sortarbejdende værksteder. JEg har set mange eksempler på, at mine værksteder har tabt kunder, hvor vi har set regningen og konstateret, at det konkurrerende værksted har lavet reparationen inkl. arbejdsløn for UNDER hvad mine værksteder har i kostpris for af stumper...