hej. Jeg driver en butik, siden 8 år tilbage og har i et stykke tid overvejet "nye muligheder". Jeg har nu modtaget et tilbud fra en der vil overtage butikken og det er jo fristende... men kan udlejer stille sig i vejen for at jeg sælger butikken videre? Altså dem der vil købe butikken har på ingen måde nogen som helst problemer med finanserne... Problemet er at udlejer også har planer med dette lokale som butikken er i og vil gerne flytte mig til andre lokaler i vores butikscenter og dette er vi i en begyndende dialog om. Men hvis jeg sælger butikken, vil køber næppe være interesseret i at flytte forretningen, da beliggenheden er ganske god. Og udlejer er jo nok klar over at hvis det kommer en ny ejer af min butik, så vil han nok, som det mindste fuldføre de 7 år, jeg har tilbage af min kontrakt på lejemålet. Hvis jeg sælger butikken, SKAL så køber forhandle ny kontrakt med udlejer(noget der nok vil være nærmest umuligt, da vi har en god husleje og da udlejer helst vil flytte butikken til et andet sted i centret), eller kan køber bare overtage min kontrakt? Udlejer har selvfølgelig snakket om at jeg skal have en "pose penge" for at flytte forretningen, men vi er ikke kommet længere, da vi først skal snakke videre efter ferien. Men hvis jeg kan få flere penge af den interesserede køber, så ville jo heller ikke det være uinteressant. Jeg har også overvejet at gå over til min direkte konkurrent(som ligger 100 meter her fra) og høre dem, om de vil betale mere, end hvad køber vil, så jeg istedet for lukker forretningen og giver dem muligheden for at overtage mine 4 millioner i salg;-) Mvh. Den uvidende... |
Hej
Opsige et erhvervslejemål er næsten umulig for udlejer. Du skal se din kontrakt igennem og se om du har afståelse på lejemålet. Har du det, så kan du sælge lejemålet.
Frem med kontrakten og se den igennem.
mvh