Jeg ville høre om der er nogen der har kendskab til udenlandske patenter. Har et europæisk patent på mit produkt, og står nu og skal have det produceret. Har overvejet Kine som producent. Vil det i den forbindelse være relevant at opnå kinesisk patent inden, så der ikke er nogen der, der "snupper" min idé? |
Hvis du har et europæisk patent, kan alle lande jo udover "snuppe" sælge og producere et lignende produkt ud over din beskyttelse uanset hvilket land du får produceret i udover europa - så hvor du får produceret har som så ikke noget at gøre med hvor du skal søge patentet, det du skal søge patenter efter er hvad markeder og lande du mener dit produkt kan sælge i, og hvilken markeder du vil satse på og magter, men også i højgrad om du i de forskellige lande kan se en mulighed i at få det licenseret ud til andre og om du har råd/midler/ tro du kan finde midler til at håndhæve det - der er jo ingen ide i (som regel) at have et patent i andre lande hvis man ikke får noget ud af det på en eller anden måde, eller kan afskære dem for at gøre det alligevel.
Hvis du har patent på spisepinde, så er Kina jo et godt valg at søge patent i- men europa osv. vil måske ikke være et salgs marked der kan betale sig da vi bruger kniv og gaffel- det afhænger i høj grad altså lige så meget også om dit produkt kan bruges i de lande du søger /ønsker yderlige patent i, for om det er relevant for dig og andre.
Men at andre lande snupper din ide, kan faktisk også vise sig at være et godt markedsførings værktøj for dig selv i europa.
Hvis andre firmaet laver en clon af dit produkt, bruger millioner af kr. i markedsføring og får det til at blive et Mega hit uden for europa- så kommer det sandsynligvis også til europa med kæmpe succes på et tidspunkt- og her sidder du godt som et MUST! - og nyder så andres succes og markedsføring som kan ses som et strategisk mål som man måske ikke havde mulighed for på egen hånd eller med samme succes uden udfra kommende vækst.
Hvis du "lukker" af med et patent i flere lande, skal du altså være sikker på at du kan bruge marked selv og kan skabe succes selv, ellers er det tit ikke værd og ingen skaber produktet på det marked som måske vil kunne gavne dine få beskyttede marked med ekstra effekt.
Det er en ren afvejning om kr. mål. tro og håb.
Atb/Bo