Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørebog - dagligt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og læser lidt om krav til en kørebog herinde: 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061754&vId=206519&search=k%F8rebog*

og læser følgende:

Hvis skatteyderen ønsker, at et kørselsregnskab skal danne grundlag ved opgørelsen af fradrag i forbindelse med skatteansættelsen, skal der dagligt være ført en kørebog med angivelse af:

• hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning
  • datoen for kørslen den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
  • bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed.
Betyder det at jeg for hver dag jeg har har benyttet min bil skal notere i kørebogen hvor jeg kører, altså også selvom jeg den pågældende dag ikke har benyttet bilen til erhvervsmæssig kørsel men måske blot været ude i bauhaus eller lignende?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42

I yderste princip vel ja - men jeg har aldrig oplevet problem, hvis kørebogen viser

km stand 1/1

Dato for firmakørsel

Km stand ved start af den firmakørsel + km stand ved afslutning af den firmakørsel

afgangssted (ex hjemmmefra) og bestemmelsessted osv som pt 3 i skats du angav som kan dokumentere at det var ren firmakørsel

antal km firmakørsel den dag

sammenlægning af al firmakørsel til godtgørelse

og så km stand 31/12 - så man har samlet - og firma del

så er alt der ikke er vist jo privat som du også selv er inde på, og det har i alle fald for mig altid rakt - også når skat faktisk to gange på 30 år bad om at se kørebog

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 11:17

det må være sådan jeg gør det, ellers er der lidt for meget arbejde i det må jeg sige.

hvis nu skat finder en fejl eller blot er uenige om hvorvidt det er erhverv eller ej, kan de så skrotte hele kørebogen eller blot nedsætte kilometerne med de ture hvor de ikke er enige?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29

de finder ikke en fejl hvis du dokumenterer godt - skriv navnet på kunden - og ex formål (salg - afleveret vare) - Ha bogen i bilen, så blir du stoppet i noget skattekontrol har du den. Du vil jo ofte - enten hvis det er salg du laver, ha noter om mødet og er det varer du afleverer eller køber, ha en faktura den ene eller anden vej som viser at du var der

I teori kan de skrotte den, men det ville være uhørt hvis du har ført den efter reglerne, så det ville jeg ikke være bange for og har du en linje tom mellem hver note i bogen, kan du jo altid skrive privat på den linje som er alle km imellem - de kræver ikke at vide hvor du kørte på hver privat tur

Det er klart, at hvis du forestiller dig du ikke driver virksomhed omtrent men trækker en masse fra - så kan der være problem men ellers aldrig

Du kan læse om KØRSELSFRADRAG FOR SELVSTÆNDIGE og for den sags skyld også for selskaber osv og forstå hvordan du skal udnytte det, for det er jo forskelligt fra en ansat - til et ApS med ejer som lønmodtager - til en med personlig virksomhed - og med VSO, men du finder let dig selv i linket og ser hvordan

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 4
Fra  Autolog Systems ApS Skrevet kl. 10:08

Hej

Kravene kan godt virke lidt tvetydige og de afhænger af hvordan du vælger at få dit fradrag. I mit arbejde hos Autolog (automatisk kørebog), har jeg løbende dialog med både brugere og SKAT. Min rådgiver hos SKAT har anbefalet, at hvis man vil være sikker på at kørebogen bliver godkendt, kan man aflevere en kopi til sin skatterådgiver og få dem til at godkende den, og så lægge en kopi af dette i din sagsmappe. Så bør der ikke kunne opstå tvivl om hvordan kørebogen skal udformes, uanset hvem der sidder med din sag til den tid. 

Overordnet set vil SKAT bare have sikkerhed for hvor meget du kører erhvervsmæssigt og at det nu også er erhvervsmæssige formål. I vores kørebog påføres både firmanavn, adresse, formål m.m. så kørebogen indeholder alle de forskellige krav SKAT har stillet. Den udfyldes automatisk så du ikke skal bekymre dig om det. Du kan altid læse mere om den på www.autolog.dk. Uanset om du udfylder den i hånden, eller får Autolog til det, så er begge løsninger i orden med SKAT, men det en god idé at få SKAT til at sige god for den på forhånd, som nævnt ovenfor, så er du bedst sikret.

Jeg håber det kan hjælpe....

Mvh Sophie

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)