I forbindelse med drift af hosting for forskellige kunder, er vi kommet i den situation at en af kunderne er blevet kontaktet af en advokat, der mener at kundens site krænker en trejdeparts rettigheder på flere områder. Vi har udviklet softwaren til kunden fra bunden, men indholdet styre kunden selv. Derudover hoster vi selve sitet for kunden. Hvilket vi gør for flere kunder, både hoster og udvikler.
Advokaten har ligeledes henvendt sig til os og mener, at vi er med ansvarlige, dels fordi vi hoster det, dels fordi vi har udvilket site softwaren til kunden.
Det skal siges at kunden driver flere site 1 i dk og 2 i se, som er baseret på samme software. Internetsites. Kunden har nævnt mig på sin side sammen med flere andre med en takskrivelse : Samtidig en tak til alle der er med i arbejdet/kampen/ideerne m.m.
Her er nævnt flere navne, heri blandt mit. Dette mener modpartens advokat er bevis for at jeg er medejer / medansvarlige for krænkelse - hvilket vi ikke mener vi er.
Samtidig vil de gerne have kundes oplysninger fra os.
Spørgsmål - Kan vi drages til ansvar for dette? Vi har oplyst advokaten, at vi retter os efter et givent forgedforbud, eller en retlig afgørelse. - Jeg mener ikke, at jeg er forpligtiget til at udlevere kundeoplysninger, med mindre der foreligger en retskendelse?
En af årsagerne til at jeg spørger er, at hvis vi har et medansvar, så er det jo vanskeligt for mange virksomheder at udvikle software, hvor man skal sikre sig af kunden ikke misbruger dette i forhold til andres rettigheder - hvilket er ganske givet stort set umuligt og ikke mindst omkostningsfuldt.
Med mindre der kommer et fodgeforbud der kræver sitet lukket eller en retskendelse med krav om udlevering af kundeoplysninger kan jeg ikke se i skulle udleverer noget som helst til nogen som helst.