Jeg laver i min virksomhedhjemmesider, grafisk design etc. Det jeg nu søger er en løsning så "jeg" kan hoste mine kunders hjemmesider, og styre administrationen af dem. Jeg vil derfor høre om det skal være en VPS (Transip.eu) eller f.eks. en reseller løsning fra Site5.com?
Jeg har ikke kæmpe erfaring med serverdrift.
Andre muligheder ses gerne - budget: 200-250 DKK om måneden, så mange ressourcer som muligt. Skal serveren placeres i DK, EU eller USA?
Jeg lejer en VPS hos HeartInternet.co.uk og tilvælger modulet Plesk som fungerer rigtig godt til det du beskriver.
De sætter det hele op for dig og det er både billigt og fungerer.
Jeg har prøvet mange VPS udbydere (omkring 15) og mange kontrolpaneler (cPanel, DirectAdmin m.f.) men Plesk er simpelthen det bedste jeg har været i nærheden af, og det der er nemmest at administrere.
Min VPS hos HeartInternet har ikke været offline én gang siden jeg startede at leje den (½ år siden), og den er lokaliseret i UK.
Derudover har de en FANTASTISK support og responstid både tlf., chat og mail tickets.
Ja de er en smule dyrere end typiske VPS forhandlere der tilbyder cPanel, men forskellen er til at få øje på. cPanel og Plesk kan ikke sammenlignes når det kommer til brugervenlighed (både for reselleren og for kudnen).
Jeg vil klart anbefale dig TransIP som du selv nævner.
Du får rigtig meget for pengene og personlig er jeg meget glad for at have fuld kontrol med serverne via consol. Derudover kan du opsætte alerts ved fejl, således du får mail/sms ved nedbrud. Endelig kan du opsætte snapshots, således at du altid har en konfiguration klar hvis noget skulle fejle.
Vi har idag 3 VPS'ere hos dem - 2 som er sat op med CentOs + WebUzo og 1 med Windows til betalingsgatway.
Hvis du ikke har den store erfaring med serverdrift, vil jeg meget gerne hjælpe med at opsætte en Linux server med CentOS hvorpå jeg installere WebUzo. Webuzo er perfekt for din type virksomhed, hvor du selv skal have mulighed for at opsætte kunders sider og domæner. Der er masser af CMS'er og scripts du kan rulle ud på få sekunder - eksempelvis Wordpres og Drupal.. Det koster et par $ i måneden, så det er et meget billigt alternativ, og det gør at du ikke har behov for at rode med selve serveren... Alt - apache, mySQL osv klares via WebUzo.
Tak for input. Jeg lejer i øjeblikket en VPS gennem Transip.eu og der kører jeg også Plesk, og synes det er et fantastisk stykke værktøj, men alligevel synes jeg man med dette system bliver overladt til at administrere nogle områder på driften hvor jeg ikke har viden nok omkring det.
Det gør mig derfor lidt sårbar ift. at skulle hoste andre kunders hjemmesider...
Tak for input. Jeg lejer i øjeblikket en VPS gennem Transip.eu og der kører jeg også Plesk, og synes det er et fantastisk stykke værktøj, men alligevel synes jeg man med dette system bliver overladt til at administrere nogle områder på driften hvor jeg ikke har viden nok omkring det.
Det gør mig derfor lidt sårbar ift. at skulle hoste andre kunders hjemmesider...
Det kan jeg godt forstå.
Jeg havde det lidt på samme måde, jeg var 'bange' for hvis systemet skulle gå ned og jeg ikke selv kunne få det op og køre hurtigt eller genskabe data mv. Den bedste løsning for dig ville så nok være at gå et niveau ned, og finde en reseller løsning, eller endnu længere og så bare lave en partneraftale med et hostingfirma, og opret dine kunders webhoteller hos en allerede eksisterende hosting udbyder, og så får du nogle procenter.
Jeg mener der er et par stykker på markedet, kan dog ikke lige huske hvem. Jeg mener at huske at webhosting.dk tilbyder dette.
Jeg er også selv gået over til at styre egne/kunders VPS (og et par dedikerede) servere. Visse behov melder sig som shared hosting bare ikke er i stand til at honorere - og så er hosting priser i Danmark latterligt høje.
Jeg synes at Plesk er et flot og gennemtænkt værktøj, men ligesom cPanel er det også en ret dyr affære, så der bruger jeg et gratis alternativ.
Jeg vil godt give dig et tilbud på en opsætning og en drifts- og vedligeholdes aftale på en VPS løsning som er inden for de økonomiske rammer du har stillet op. Send mig en PM, hvis det er interessant for dig.
PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer