Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Basere virksomhed på scrapede data fra andre sider?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har kigget lidt på at lave en online tjeneste, som skal gøre det nemt og socialt for brugeren af finde koncerter i nærheden. Det skal foregå ved at sitet automatisk henter koncertinformationer fra forskellige spillesteder i landet, og samler dem på mit site. Formålet med sitet er så, at lave en tjeneste som gør det meget nemt og intuitivt at finde koncerter ud fra brugerens søgekriterier.

Her kommer spørgsmålet så:
Min tjeneste er kun smart hvis informationerne ikke skal manuelt indtastes og kræver derfor enten et samarbejde med samtlige spillesteder i danmark (regner jeg ikke med kommer til at ske i opstarten) eller så skal informationerne "scrapes" fra deres hjemmesider - men er dette lovligt? Må jeg bruge deres informationer uden deres samtykke? også kommercielt?

Der eksisterer sites som http://live-koncerter.dk/, som allerede gør det. Må man tage informationer direkte derfra eller er det mere etisk at gøre det fra spillestederne- og er det overhovedet etisk?

På forhånd tak for svaret.

Jakob

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 18:05

Koncertstederne er nok ret velvillige efter som du jo skaffer kunder.

Den konkurrerende side... Jae, de ser nok anderledes på det hvis du suger i deres data.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 2. Jul 13
Skrevet kl. 19:26

Er der et hjørne her på Amino hvor man stiller eventuelle juridiske spørgsmål eller skal man bare prøve sig frem med sådan noget her? Så længe jeg eventuelt giver dem credit et sted synligt på min side, hvor galt kan det så gå?

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 19:28

Personligt syntes jeg det vil være utrolig dårlig stil at tage data/info direkte fra en konkurrent og bruge på sit eget site uden at have tilladelse.

Hellere igang med enten et samarbejde, eller igang med at arbejde for at få tilladelser hjem. Find ud af hvor de får info fra, send mails afsted omkring at bruge info osv osv.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Tilmeldt 2. Jul 13
Skrevet kl. 20:41

At tage det direkte fra konkurrenten, som baserer deres tjeneste på at indsamle data, kan jeg godt forstå er usportsligt og måske uetisk - men hvad med spillestederne? Det er ekstra reklame til dem og endda ekstra trafik til deres hjemmeside. Er det nødvendigt med tilladelser?

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 20:46

Istedet for at bruge en masse tid på at tænke om det er lovligt, overveje om der sker noget eller lign. Var det så ikke nemmere samt hurtige at smide dem en mail, de burde gerne vil dele den info kontra reklame, samt du har nemmere mulighed for et samarbejde når du har spurgt om lov.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Tilmeldt 2. Jul 13
Skrevet kl. 23:20

Det er derfor jeg skriver herinde. Jeg håber på der er nogen der kan fortælle mig det, så jeg ikke behøver tænke for meget over det ;)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)