Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreditorliste ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jun 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg sidder og laver bogføring og skal nu igen igang med Kreditorlisten. Og så er det lige jeg vil høre om:

SKAL man lave kreditorliste eller er det ok at bogføre bilagene den dag de blir betalt i det nye kvartal? 

Så man måske kunne nøjes med at lave kreditorlisten til årsafslutningen, og ikke når man laver alm. momsregnskab i midten af året.

på forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57

Du skal bogføre dine kreditorer den med faktura dato - momsen må ikke flytte kvartal

Bare bogfør som udgift på udgiftskontoen - og bogfør i status mod kreditorer udestående. Du kan så evt lægge bilagene i den række følge de trækkes i banken når du har lagt dem ind til betaling - så er det let den dag lige at bogføre dem ud af banken mod kreditorer udestående

Det samme gælder naturligvis for dine egne fakturaer til kunderne - moms skal følge korrekt kvartal

Mig bekendt kan de fleste bogholderisystemer derefter - hvis du opretter de enkelte kreditorer - udskrive både kreditor og debitorlister hvis man har behov for det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:33

Du bogføre efter kassebøgføring først når pengene er i kassen eller betales bogføres de.

Skal det være helt rigtig skal du lave en liste ved hvert momsopg, men mange betalinger betaler du i den følgene måned.

Så for at få årsregnskabet incl moms helt rigtig laver du en liste årsafslutningen. Det har skat ikke noget imod.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

Læs Martins helt korrekte svar som sidste i denne tråd. Du må godt vente med bogføring men du skal så ligge og rode med momsen så den bliver korrekt håndteret - og det er ofte mere besværligt end at bogføre via udestående - men læs Martins fine svar som sidste i denne tråd:

http://www.amino.dk/forums/t/199508.aspx 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jun 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:54
Hej tak for svaret,jeg har kun været selvstændig i et år nu og bogfører derfor kvartalsregnskab, om nogle år er det jo kun 2 gange om året jeg skal lave momsregnskab. Og nogle virksomheder skal jo kun lave momsregnskab en gang om året, ( alt efter omsætning) derfor burde det vel være ok at vente med at bogføre fakturaen til den dag den blir betalt....
Men jeg må hellere gøre det som jeg plejer, så slipper jeg for momsrodet,
Mvh frisøren
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 12:50

Det helt ok at vente med at bogføre til du betaler og gøre som ved kassebogføring ved åres slutning. Du har vel ikke så mange kreditorer, Smile

Til næste år overgår du nok til halvårs,,så pas på en frisær betaler som regel meget moms.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)