Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg ejer en andelsbolig - hvordan tjener jeg bedst på den?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har en andelsbolig jeg ikke selv bor i. Den er ifølge vedtægterne i foreningen fuldt ud lovlig at leje ud. Mit spørgsmål er så, hvordan jeg får bedst muligt økonomisk udbytte af lejligheden, uden selv at skal bo i den?

Kort om lejligheden:

- Det er en 2-værelses på 58 kvadratmeter.

- Rigtig god beliggenhed på Strandboulevarden på Østerbro.

- I ok stand, hverken mere eller mindre. Der er intet i stykker, ingen skimmelsvamp eller lignende, men den kunne trænge til en god renovering.

- Pæn, velholdt ejendom.

- Nye termoruder.

- Månedlig bolig afgift på 6900 kr.

- Aconto forbrug på 400 kr.

Jeg kunne jo bare leje den helt normalt ud, men jeg har hørt så meget om korttidsleje (dag til dag, uge til uge og/eller måned til måned). Kan det betale sig? Der findes forskellige sites, bl.a. Air BnB, hvor jeg kan udleje igennem. Nogen der har erfaringer med det?

Måske burde jeg oprette mig som udlejningsfirma eller hotelvirksomhed. Jeg brainstormer bare, så måske er det nogle fjollede idéer jeg har, men hvad synes du? Eller kan jeg bare leje den ud på almindelig vis uden at drive det som firma?

Måske er der nogen som læser dette der har lyst til at indgå et samarbejde. F.eks. jeg har stedet, du sørger for renoveringerne (på en måde så det er økonomisk forsvarligt for os begge).

Idéer og kritik modtages med kyshånd. 

Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:35

følger lige med og håber der nogen som svare :D

Fra Ringsted
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 297
Fra  Lampeguru.dk Skrevet kl. 22:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal gå ind og læse lejeloven.

F.eks. hvis du lejer den ud i mere end 2 år, bliver du forpligtet til "altid" at leje den ud, men måske der er nogle smuthuller.
Deri står også meget dyr en husleje du må tage, der skal du jo følge lejeloven også.
Husk at lejere er svære at komme af med hvis du lige pludseligt vil det..

Korttidsleje er jo fint hvis du har is i maven, men kan også blive dyere i reperationer og vedligehold og opdatering af møber, sengetøj, håndklæder, rengøring mv.
Kender en som lejer sin lejlihjed ud hist og her, men 2, 3 gange om året, det gir ok.

Held og lykke med det :-)

Lamper til enhver smag - Nu over 2000 lamper! LampeGuru.dk

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 23:40

GuruGuy:
Du skal gå ind og læse lejeloven.

F.eks. hvis du lejer den ud i mere end 2 år, bliver du forpligtet til "altid" at leje den ud, men måske der er nogle smuthuller.
Deri står også meget dyr en husleje du må tage, der skal du jo følge lejeloven også.

Korttidsleje er jo fint hvis du har is i maven, men kan også blive dyere i reperationer og vedligehold og opdatering af møber, sengetøj, håndklæder, rengøring mv.
Kender en som lejer sin lejlihjed ud hist og her, men 2, 3 gange om året, det gir ok.

Held og lykke med det :-)

Tak...:-)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 01:28

Husk at undersøge hvad lejeniveau man rent faktisk MÅ leje ud til. Typisk har man som udlejer IKKE ret til at få dækket sine omkostninger, - herfra er der altså langt til at kunne tjene penge.

Jeg tror det er boligreguleringsloven der siger noget om dette.

Lejekontrakter tilsidesættes, og du kan risikere at sidde med en MEGET GLAD LEJER resten af dit liv.

Forestil dig følgende scenarie:

• Der er indgået en tids-ubegrænset kontrakt, og du kan ikke opsige lejer - lejer ønsker naturligvis ikke at flytte
  • Lejer har fået nedsat huslejen således at du taber penge hver måned på at have vedkommende boende.

Jeg ved ikke om reglerne kan omgås ved at leje ud til virksomheder, men håber at finde ud af det.

Menr kun reguleringen af lejeniveauet gælder på "ældre" ejendomme før en vis dato, - din kunne godt lyde relativt ny så måske er du undtaget?

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 07:59
Husk nu de 2 år kun gælder ved fremleje, og hvis du udlejer tidsbegrænset skal du have en meget god grund som lejer er opmærksom på fra start.

Medmindre din bolig er opført efter 1992, skal du ikke regne med tjene på udlejning da alle kan slæbe dig i huslejenævnet for at tage en høj husleje.

Du kan kun tage en høj husleje hvis du udlejer til cvr nr og virksomheder.

Det er også ulovligt at udleje via airbnb:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/06/13/073922.htm
Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:32
Udlejning via airbnb under 7 uger om året er ok

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/06/14/154237.htm
Tilmeldt 23. May 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:09

GuruGuy:

Der er vist lidt misforståelser omkring lejelovens 2-årsregel. Reglen gælder kun, hvis udlejer selv bor i lejligheden. Altså når én udlejer udlejer til anden. Det kræver ALTID en begrundelse, at tidsbegrænse et lejemål. Boligretten kan tilsidesætte en tidsbegrænsning, hvis den ikke er tilstrækkeligt begrundet i udlejers forhold, jf. LL § 80, stk. 3. Begrundelsen skal foreligge på tidspunktet for kontraktsindgåelse. 

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 14:52

Tak for svar alle. Jeg må lede lidt videre.

Fra Ballerup
Tilmeldt 13. Feb 13
Indlæg ialt: 79
Fra  Findvirksomhed I/S OddsMester.dk Skrevet kl. 15:57

Du kan altid opsige din lejer, hvis du selv vil bo i lejligheden igen. Dog er det med 1 års opsigelse. Tror det er paragraf 82..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)