Det er firmaet som udskriver en faktura til mig. På min selvangivelse for 2012 er der ikke indberettet noget. Jeg har været forpagter fra 1. okt 21012 og derfor ikke lavet selvangivelse med provision løn før. Jeg har endnu ikke helt styr på hvor og hvordan det skal indberettes. Vil lige prøve at lave et eks her, hvis i vil skære det ud i pap for mig så. Lad os sige
1 måneds provisions løn incl moms får jeg udbetalt 37.500 kr, hvilket jeg modtager jeg en faktura på.
Hm - det vil jo nogen mene ligner løn, aconto 37.500 per måned - men den har vi jo været forbi, så du er selvstændig har vi afgjort ud fra dine andre oplysinger.
Du SKAL ha det med i din virksomheds resultat for 2012 det som var 2012 - og der skulle du jo også ha haft momsen med - du mangler jo så det beløb i din moms for 4 kvartal 2012 og vel med sandsynlighed også for 1 kvartal 2013 - som også må være helt forkert indberettet (alt andet lig må du mangle at betale 22.500 i moms for 2012 og helt samme for 1. kvartal 2013 - og nu igen 22.500 for 2. kvartal 2013
Du kan godt få - kreditfaktura fra butikken med moms - men da du jo ikke er lønmodtager har vi fastslået - så sig ikke provisionsløn, men forpagtningsindtægt OG, også fordi det er med moms - så skal det jo ind i din virksomhed.(skulle ind i 2012)
Du kan ikke modtage noget med moms som betaling for noget som helst, uden du tager det ind i virksomheden, betaleren trækker jo den moms fra - så det er NU du skal reagere og få rettet hvad jeg synes lyder som en ret alvorlig fejl.
Du bør ikke køre denne bare via Amino - selv om fik selve bogføring er angivet af mig - for det duer slet ikke for 2012 og første kvartal 2013 så du må omgående få kontakt til en økonomiperson eller revisor, så du får det bogført ind i din virksomhed for 2012 VIGTIGT - hvor du jo har selvangivelsen mere end oppe over - og så du LIGE SÅ VIGTIGT - kan få momsen korrigeret for 2012 OG for første kvartal 2013 OG få den korrekt for det 2. kvartal der jo er ved at slutte.
Du har jo risiko i, at skat og moms kan se hvad der gøres hos betaleren, og konstatere, at du ikke gør noget - selv for 2012 - det må du ikke udsætte dig for, så opdag det selv og få det korrigeret
Undskyld store bogstaver, det er bare for at understrege, at det her skal og må du reagere på selv inden du risiker skat gør det for 2012 - hvis ikke en revisor henvender sig direkte for at hjælpe - skal du ringe til nogen i morgen tidligt og få dit regnskab for 2012 korrigeret og din selvangivelse færdig - du er i princip ude over 12. time
God vind med det
vh