Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget af en computer kan jeg trække fra?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Da jeg startede virksomhed tilbage i 2010 og fik en bogholder til at lave min første udvidede selvangivelse, trak hun halvdelen af min computer fra (med tilbagevirkende kraft, da den var købt under et halvt år før opstart af virksomheden, eller noget i den stil). Hun sagde, at det var gængs praksis at man trak 50% fra, hvis man også brugte computeren til private formål såsom at tjekke mails, Facebook mv.

Nu står jeg så og skal købe computer igen.. Jeg er med på, at jeg skal finde en der koster under 12.500 eller deromkring, så den kan straksafskrives, men det kommer nok til at lande på en 8000-9000 kroner alt inklusive.

Nu er mit spørgsmål, om reglerne stadig er de samme? Må jeg kun trække 50% af computeren fra, eller kan jeg trække den hele fra? Hvor meget jeg kan trække fra vil jo have en påvirkning i forhold til, hvor mange penge jeg vælger at smide på den.

Hvis det kan hjælpe på det, så ÉR det altså en arbejdscomputer. Jeg bruger min bærbare til private ting, men en stationær til arbejdsopgaver da den skal kunne yde mere (have bedre specs)

På forhånd tak

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Microstocker:

Nu er mit spørgsmål, om reglerne stadig er de samme? Må jeg kun trække 50% af computeren fra, eller kan jeg trække den hele fra? Hvor meget jeg kan trække fra vil jo have en påvirkning i forhold til, hvor mange penge jeg vælger at smide på den.

Hvis det kan hjælpe på det, så ÉR det altså en arbejdscomputer. Jeg bruger min bærbare til private ting, men en stationær til arbejdsopgaver da den skal kunne yde mere (have bedre specs)

På forhånd tak

Reglerne er ikke de samme!

I 2010 havde vi multimedieskatten, hvilket betød, at du kunne fradrage computer, telefon og internet 100%, mod at du blev multimediebeskattet (betalte skatteværdien af 3.000 kr).

Hvorfor din bogholder dengang kun ville fradrage 50% lyder mærkeligt.

I dag er multimedieskatten afskaffet, og du kan nu fradrage din computer 100% i firmaet, uden at blive beskattet. Du skal dog lave en fordelingsnøgle på momsen, da det kun er den erhvervsmæssige andel af momsen, som kan fradrages.

Eksempel

Hvis din computer koster 10.000 kr. inkl. moms (8.000 + moms), og du anvender den 50/50, så kan du fradrage 1.000 kr i købsmoms, og derefter fradrage de resterende 9.000 kr. i skatten.

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 09:30

Okay,

Ja min bogholder var generelt ikke for spids og var årsag til meget hovedpine. Det SEJLEDE! Så hun har sikkert heller ikke haft styr på reglerne selv.

Jeg skal bare lige være helt sikker på, at det ikke er en fejl at du har skrevet "de resterende 9000" - der skulle ikke stå 8000 vel ? Det er jo det computeren koster i dit opstillede eksempel, de 1000 kr. ekstra er vel stadig moms? som ikke kan fratrækkes i skatten?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:44

Det er rigtigt nok med de 9.000 kr., som opstår ved de 8.000 kr. (købet ekskl. moms) + de resterende 1.000 kr. fra momsen (de private 50%).

Man kan ikke få udbetalt den private andel af købsmomsen, men den kan i stedet fradrages i skatten, deraf 8.000 + 1.000 = 9.000.

Nyt eksempel

Hvis du anvender computeren 90% erhvervsmæssigt og 10% privat, så kan du fradrage 1.800 kr. i købsmoms, og derefter fradrage 8.200 kr. i skatten.

Giver det mening?

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 13:49

Ja, altså ud over at jeg synes systemet er bøvlet indrettet på denne måde, så har du forklaret det perfekt :)

Tusind tak for svarene

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)