Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afdrag på lån - sidestilles det med kontante hævninger/kan det kørers over driften?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Jeg har en personligt ejet virksomhed som jeg kører under virksomhedsskatteordningen.

Jeg har købt en bil (hvide plader) som er finansieret via et billån. Denne bil vil jeg gerne køre ind over firmaet, og betale skat af fri bil (hvidplade). Alternativet med kilometerpenge eller blandet erhverv og privat er ikke noget for mig da det kræver for meget dokumentation - og jeg i øvrigt mest kører privat.

Bilen står i mit eget navn - det samme gør gælden. Når det er personligt ejet virksomhed er det uden betydning om den er registreret til firmaet eller mig privat har Skat oplyst.

Jeg ved jeg kan trække udgifter til drift fra (brændstof, vedligehold, forsikring osv.)

Mit spørgsmål går på følgende:

* Kan jeg privat betale afdraget til finansieringsselskabet, for derefter at få firmaet til at betale afdraget til mig privat?

Grunden til jeg spørger er naturligvis at jeg gerne ville tage afdrag ind under driftsudgifterne idet jeg gerne vil undgå at afdrag bliver ligestillet med kontante hævninger der udløser beskatning.

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med den del?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lånet skal ind i virksomheden og i virksomhedsordningen sådan at afdrag betales via firmakontoen. Det er som SKAT også har sagt ligegyldigt at bil og lån står i dit navn og ikke i firmaets navn(det er fuldstændig det samme når det er en personlig virksomhed).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for din hjælp, det var pænt af dig-:)

Jeg betaler over firmakontoen.

Ved du om jeg må fratrække udgifterne til afdrag over driften i lighed med øvrige driftsudgifter? I modsat fald kommer jeg jo til at betale skal af afdragene.
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig må du ikke trække afdragene fra som en driftudgift, de skal over hævekontoen.Sad

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Så betyder det jo desværre jeg skal 'betale skat af afdragene'. Hvis bilen var i et ApS ville jeg ikke personligt blive beskattet af afdragene - men det ville påvirke virksomhedens skat i forhold til overskuddet.

Derfor håbede jeg på at det kunne lade sig gøre over virksomhedsskatteordningen, således det ikke blev beskattet som 'løn' men blot som skattemæssigt overskud.

Er dette helt sort logik fra min side, eller er der stadig håb?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv om du havde et ApS ville ApS heller ikke kunne fratrække afdragene over driften.

Men behøver du at indskyde lånet i firmaet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg behøver som sådan ikke at indskyde lånet i firmaet, det står pt som helt privat lån. Gør det en forskel hvis jeg blot skyder bilen ind i virksomheden, og så beholder lånet selv. Må man der betale af på bilen fra firmakontoen til privatkontoen? PS der er dog pant i bilen, gør det en forskel?

Og mange tak for du svarer så fint tilbage - jeg er så taknemmelig over al den hjælp man får på Amino-:)
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare trække lånet ind i vso ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

abg:
Hvis bilen var i et ApS ville jeg ikke personligt blive beskattet af afdragene - men det ville påvirke virksomhedens skat i forhold til overskuddet.

Nej jeg tror du skal se sådan her på, uanset selskabsform  Du har en kapitial vi kalder den 100.000 kr og du skylder 20.000 kr i bilen = du har 80.000 kr. Nu tager du 10.000 kr af din kapital og bruger som afdrag på bilen - og nu har du 90.000 i kontant og skylder 10.000 kr - det er helt samme værdi og du kan aldrig fratrække afdrag - for det er ikke en udgift men bare et bytte af gæld mod penge.

Du kan skabe fradrag for bilens rente omkostninger - det er jo en udgift, men aldrig for afdrag uanset virksomhedsform - VSO kan derimod ha betydning i forhold til værdien af rentefradraget og det kan din revisor jo regne på - det har jo mange andre effekter - 

Du kan lidt sidestille det med, at du (lad os bare tage personlig virksomhed - men det gælder jo generelt) - ikke skal betale skat hvis du låner 100.000 kr i banken - de penge udløser ingen som helst skat - og du har heller ikke fradrag når du betaler lånet tilbage med afdrag - så du løber ikke ind i en dobbelt skat 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

abg:
Hvis bilen var i et ApS ville jeg ikke personligt blive beskattet af afdragene - men det ville påvirke virksomhedens skat i forhold til overskuddet.

Nej jeg tror du skal se sådan her på, uanset selskabsform  Du har en kapitial vi kalder den 100.000 kr og du skylder 20.000 kr i bilen = du har 80.000 kr. Nu tager du 10.000 kr af din kapital og bruger som afdrag på bilen - og nu har du 90.000 i kontant og skylder 10.000 kr - det er helt samme værdi og du kan aldrig fratrække afdrag - for det er ikke en udgift men bare et bytte af gæld mod penge.

Du kan skabe fradrag for bilens rente omkostninger - det er jo en udgift, men aldrig for afdrag uanset virksomhedsform - VSO kan derimod ha betydning i forhold til værdien af rentefradraget og det kan din revisor jo regne på - det har jo mange andre effekter - 

Du kan lidt sidestille det med, at du (lad os bare tage personlig virksomhed - men det gælder jo generelt) - ikke skal betale skat hvis du låner 100.000 kr i banken - de penge udløser ingen som helst skat - og du har heller ikke fradrag når du betaler lånet tilbage med afdrag - så du løber ikke ind i en dobbelt skat 

vh

Men du glemmer den faktor at han kan afdrage lånet med penge hvor der kun er betalt 25% skat i VSO :)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)