Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse at kriminel ung knægt.

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg står og mangler en medarbejder da en ung pige stopper og skal læse videre i Ålborg.
I den forbindelse har jeg fået kenskab til en ung knægt(16år) der for 1-2 måneder siden var med til et tyveri om natten ved en slagter i byen.
Den anden som han var med var ansat i virksomheden og havde nøgle dertil og der blev stjålet 18.000 fordelt 16.000 til den ansatte der havde nøglen og 2.000 til den unge knægt.

Nu skal han så en tur igennem retssystemet....eller...

Jeg har fået ok fra de Sociale myndigheder til at lave en ungdomskontrakt med ham, således der sker tiltale-frafald og han dermed undgår en plet på straffeattesten.

Jeg vil gerne give den unge knægt en chance så han har noget at vokse op af, et spark i røven, værdi i hverdagen og ikke mindst yde støtte så han kan passe sin skolegang. I den forbindelse får han et mindre timeantal hos mig, og kommer i virksomheden og skal lave hans skolearbejde og kan få hjælp dertil.
Jeg har også  arrangeret det således at han har en arbejdsdag hos en anden butik i byen.

Nu er spørgsmålet... er jeg helt dum i hovedet?
Og i såfald hvad skal jeg skrive i den ungdomskontrakt? 

Jeg har lavet følgende udkast:

- Du skal følge undervisningen på Viborg Ungdomsskole og må max. have et fravær på 5%

- Skulle der opstå problemer eller konflikter i skole eller fritid skal disse omgående vendes med kontaktpersonen.

- Du skal ved skoleårets afslutning være blandt de 3 bedste i Din klasse der opnår bedst eksamens resultat.

- At følge undervisningen indebære også at alle skriftlige opgaver afleveres. At følge undervisningen er ikke nok blot at møde op til timerne, men at være forberedt og aktiv i undervisningen. Der afsættes derfor 2 dage af 1½ time hvor der ydes støtte hertil lektielæsning, opgaveskrivning mm. Med mulighed for flere timer hvis dette skønnes ikke at være nok.

- Der etableres arbejdsplads for dig, således der hos kontaktpersonen afsættes 2x1½ time om ugen, således forurettede kan få sine penge tilbage. Mulighed for merarbejde kan ske, dog ikke hvis dette forringer skolegangen. Antallet af dage kan derfor overstige det før omtalte.

- Du skal være villig til at tage yderligere arbejde for at opnå kendskab til egen omgang med optjente midler.
Antallet af dage kan derfor overstige det før omtalte.

- Du skal respektere din(e) arbejdsplads(er) opførsel og mødetider m.v.

- Du skal afholde dig fra Euroforiserende stoffer, og der skal hver måned aflægges urin-prøve.

- I perioden må det ikke ske anden strafbare lovovertrædelser.

- Du skal have en positiv tilgang til andre mennesker således at bande-ord mv. ikke accepteres.
Konflikter løses med konstruktiv dialog og på en sober måde, selvom det kan virke uretfærdig, dvs. ikke med vold eller anden nedsættende tale. Kontaktpersonen står altid til din støtte og problemer kan vendes med denne.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hmmmm det er lige før jeg ville overveje pletten selv med de betingelser.

Som jeg har forstået ungdomskontrakter er det tilbage til domstolen hvis vilkår ikke overholdes. Derfor må det være rimeligt at disse mål/krav er realistiske.

Eksempelvis kravet om at blive mindst nr. 3 i din klasse? Det er jo ikke noget man nødvendigvis selv kan afgøre.

Både Socialsryrelsen og det kriminalpræventive råd har tidligere lavet nogle små publikationer om ungdomskontrakter. Jeg er sikker på at du kan finde inspiration der.....

Fra Ringsted
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 297
Fra  Lampeguru.dk Skrevet kl. 09:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Jakob

Jeg må være ærlig at sige, at jeg mener du skyder HELT forkert der!

Han har brug for at få sat nogle rammer og regler op, ja, men ikke en ny mor eller en amerikansk udgave af et fængsel.

Du skal overveje om du har tiden og lysten til det, for jeg synes dine mange regler kunne tyde på, at du forsøger at undgå at skulle bruge alt for meget tid på ham, for han "kan jo bare følge reglerne"..
Sådan har han (uden at kende ham) ikke lige brug for at blive hjulpet..

Han har brug for noget så ærligt som en der holder af ham, hjælper ham, motiverer ham, siger skide godt gået (ja det kunne jo lyde som enhver anden ansat)
Hvis så han laver lort i den, har han brug for en at fortælle det til, en som spørger ind til hvorfor det er sket, hvad der gjorde at han gjorde det osv..
Lidt generel opdragelse er ikke af vejen, men det er 80% almindelig snak og støtte og MAX 20% militær diciplin (jeg sagde max!)

Du skal hellere prøve at forstår hvorfor han gør/har gjort det, hvad han vil med sit liv og hvordan han opnår det.
Alene den kontrakt får ham til at løbe skrigende væk, eller i hvert fald starte med at vide, at du jo ingen tillid har til ham.. 

Lamper til enhver smag - Nu over 2000 lamper! LampeGuru.dk

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 09:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej - jeg synes ikke, at du er dum i hovedet, faktisk synes jeg det er rigtig godt at få hjulpet unge mennesker igang.

Men jeg synes dine betingelser er noget stramme (som en anden også skriver). Det kan jo være, at han ikke har potentiale til at komme i top 3 i klassen. Og man kan faktisk have et sygefravær over 5%, uden det skyldes pjækkeri. Du har næppe mulighed for at få oplysninger om sygefravær, adfærd i skolen mv.

Så jeg ville fokusere, på det, han skal levere hos dig (skal han ikke have løn for det arbejde, han udfører - det kan jeg ikke se). Du bør også skrive, hvor mange timer, der max skal leveres.

Kan du evt. få socialforvaltningen til at hjælpe med at udforme kontrakten - de må da have eksempler.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 09:21

Kontrol, kontrol, kontrol...

Hvis du inderligt vil give knægten en chance, så giv ham en fair chance :-) Ellers lad lad helt være.

Fra Thorsø
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 127
Fra  Smart Charge Skrevet kl. 09:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Jakob

Jeg syntes det er fedt, at du giver fyren en chance for at rette op på sine fejl, og lader ham bevise, at han er mere værd end som så… men den der ungdomskontrakt er helt hen i været.

Det er rigtig godt at udarbejde en kontrakt, som er målbar – men hvorfor ikke gøre det i fællesskab?

Spørg fyren; Hvad kan jeg forvente af dig? - og hvad forventer du af mig?

Skriv jeres forventningsafstemning ned, og husk hinanden på hvad I har ”lovet” På den her måde involvere du fyren, og invitere ham til at tage et fremtidigt ansvar for sine handlinger, og du gør det på en fair måde, som alle kan acceptere.   

Jeg arbejde selv med unge (13-17 år) som er på renden af loven, og som har brug for ”voksen støtte”, så jeg har en god ide om hvad jeg taler om.

Jeg håber virkelig ikke du vil gøre alvor af den der kontrakt, for den vil knække ham fuldstændig, og han vil på denne måde lide endnu et nederlag. Hvorfor ikke bygge ham op?

Mvh

Thomas

Smart Charge - en nytænkende og fornøden service

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 09:53

Jeg må sige at jeg er enige med de andre indlæg. Jeg kender ikke fyren men hvor realistisk er det at han bliver nummer 3 i klassen? Lav nogle realistiske mål, som han har en chance for at opfylde. Ikke for nemt men heller ikke for svært for ham. Skyder du over målet med dine krav giver du ham bare et ekstra nederlag i stedet for at hjælpe ham.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:49

Jeg har også tænkt at  "top 3" er noget voldsom og hvis dette ikke opnås, så går det nok... men jeg vil hellere sætte overlæggeren så man ved hvor den står, for at han skal til og igennem retssystemet og så komme ud med både sagsomkostninger som koster knægten 40.000 som kan være mange penge...specielt når han ikke har arbejde, og så en plet på straffeattesten er ikke vejen frem, syntes jeg. Og helt klare linier/mål er til og forstå fremfor elastik i metermål.

Jeg siger ikke at der skal være så streng at selv stalin vil ryste på hovedet. Men husk på at det skal ikke være en legeplads, og den unge knægt har selv lavet problemerne. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:13

Jakob Mikkelsen:
Jeg har også tænkt at  "top 3" er noget voldsom og hvis dette ikke opnås, så går det nok...

Det er præcist det der "så går det nok", der er det farlige. Han nåede ikke ikke top 3 - nja det går nok..... Hold op hvor han bander - nja det går nok? Fraværsprocent på 10 - nja det går nok også.

Ideen om at sætte nogle mål op i fællesskab med knægten lyder i mine øre bedre og vil også være langt mere forpligtende for ham end at blive presset ind i nogle mere eller mindre tvungne mål.

Jeg er sikker på at du kan finde inspiration i nedenstående links

http://shop.socialstyrelsen.dk/products/ungdomskontrakter-et-inspirationshaefte-om-anvendelse-af-sanktionsformen-over-for-15-17-aarige-lovovertraedere

eller

http://www.dkr.dk/ungdomskontrakter

Fra Ringsted
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 297
Fra  Lampeguru.dk Skrevet kl. 11:30

Jakob Mikkelsen:
Men husk på at det skal ikke være en legeplads, og den unge knægt har selv lavet problemerne

...og husk nu på, at du IKKE hjælper ham med den kontrakt og attitude overfor ham..
Så hellere droppe ideen, selvom den er nok så fin.

Hvis man kunne rette alle unge ind med en sådan kontrakt som du byder på, så havde vi jo slet ikke bruge for fængsler herhjemme..
Men lige præcis derfor har man erkendt, at der skal blødere værdier til, pisken hjælper ikke på alle. 

Lamper til enhver smag - Nu over 2000 lamper! LampeGuru.dk

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)