Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ungvoksen.dk - en guide til de unge voksne

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København / Skanderborg
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Goddag

Her kommer et længere indlæg med en ide og en forespørgsel.

Jeg starter med en lille historie:
Jeg blev for 4år siden en ungvoksen. Dvs. jeg blev 18 og skulle til at sætte mig ind i den voksne verden for alvor:

- Efter uddannelse var det tid til et fuldtidsarbejde mens man fandt ud af hvad livet nu skulle bringe. Her kom der for alvor en masse spørgsmål - hvordan skriver man en ansøgning?, jobsamtalen?, hvad er mine rettigheder?, hvad er en fagforening? osv. Hvordan/hvor finder jeg et job? - OG hvordan med SKAT, hvad er en selvangivelse osv. - internettet hjalp, men igen var det en ren urskov af tilbud, men ingen der helt kunne hjælpe mig med alle spørgsmål. (min tømmerkamerat skulle i lære, og var også i tvivl om hvordan med rettigheder og fagforening?)

- Herefter var det tid til et videregående studie - men hvilket? - igen gik der laaang tid med søgning på alverdens studietilbud. Og mange spørgsmål kom igen frem: hvad skal der til, hvornår og hvordan er det bedst at søge? Hvordan med SU? Hvad med arbejde ved siden af? Hvordan skriver man en god ansøgning? Og hvordan skal den udformes? hvad er kravene?

- Jeg blev optaget på studiet (RUC) og skulle starte. Dette førte så til endnu et nyt kapitel hos den ungevoksen. Nemlig at flytte til en ny by (Fra Skanderborg til København). Spørgsmålene hobede sig op. Hvordan finder jeg bolig?, ejer, andel, kollegium osv. og skrive en ansøgning endnu en gang. Rigtig mange sider udbyder boliger, men mange er ikke til at stole på, og man kan hurtig smide penge ud i af vinduet. Hvis det blev lejebolig, hvad så med kontrakten? - tager de røven på mig?, vand, varme, el. Og når jeg er flyttet hvad så med postadresse? læge, tandlæge, betaling af regninger og husleje - hvilket fører videre til banken: lån, budget, PBS osv. og boligstøtte, offentlig støtte, legater osv.

- Efter at have boet ude et stykke tid, så kom de mere personlige spørgsmål også frem: Rengøring, madlavning, ansvar, køb af møbler ose. - Og idet at jeg flyttede til en ny by, betød at en ny omgangskreds skulle søges, sport, nye fritidsaktivitet, mindre kontakt til de "gamle" venner osv.

Løsningen
Hjælpen til alle ovenstående "ting" fandtes naturligvis på nettet, men det er meget rodet og det er kun små bidder man får hvert sted. Desuden har alle web-sider selvfølgelig interesse i at deres er det bedste derfor er det ikke til at gennemskue pålideligheden. - Jeg savnede i stor grad overblik, Rådgivning (neutral rådgivning) og en oversigtsliste over hvad jeg burde vide og undersøge (fx Forsikringer og Skat).

Derfor fik jeg ideen til at man kunne samle de "bedst" vurderede sider inden for alle områder og samle dem på en hjemmeside (www-ungvoksen.dk). En hjemmeside der er baseret på linkhenvisninger og, rådgivende artikler. ungvoksen.dk skal så være en gratis hjælp, som tilbydes alle unge voksne (et brev ind af døren til alle der er fyldt 18, ellers søger ind på studie, er færdig med gymnasial studie eller lign.)

Jeg har nedskrevet og tegnet et forslag til hvorledes denne guide-hjemmeside kan se ud. Dog fylder det så meget at jeg ikke vil skrive det i dette indlæg. - er du interesseret sender jeg gerne en fil til din e-mail.

Hjælp søges
Mit problem er at jeg kun har begrænset kendskab til webprogramering (
www.skovteam.dk og www.ungsmukfest.dk). Jeg selv har ildsjælen, ideerne, gå-på-modet, arbejdsvilligheden, motivationen, skrivefærdigheder, praktisk, positivismen, office-kyndig og en smule kendskab til Salg.

Men for at noget kan lykkedes så mangler jeg en partner der har styr på websider, Internetmarkedsføring og evt. nødvendig Jura-viden. - Desuden er jeg grøn til at kunne skabe gode resultater ved forhandlingsbordet (men det skal nok komme!).
 Det var så mit lidt længere og meget ide-ærlige indlæg - hvis du har en interesse i at være med skriv endelig.- OG hvis du sidder med noget kritik - både godt og skidt- så skriv det endeligt! - man har det jo med at se sig blind på sin egen "geniale" ide :-)
Med venlig hilsen
Frej Scherfig, 22år

København
frej@scherfig.dk

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 01:34
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé du har fået dig der.. Jeg vil selv være i din målgruppe (19år), og kan godt nikke genkendende til de problemer du beskriver, man kan nemt lede i timevis for at få besvaret egentlig relativt simple spørgsmål.

Så jeg vil da ønske dig al mulig held og lykke med at få det op at køre.

Tilmeldt 26. Jul 07
Skrevet kl. 01:37
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

jamen det lyder jo bare godt godt - :-) takker

mvh frej

Tilmeldt 25. Aug 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:00

Hej Frej

Jeg har den erfaring, du savner. Det er dog ikke alt, jeg kan lave selv, men jeg kender dem, der kan løse det, jeg ikke selv kan. Jeg har en baggrund som web-udvikler og designer, men bruger i dag mest tiden på mit lille firma, som er i en helt anden branche. 

Jeg har dog overskud og gå-på-mod som dig, og jeg synes, at det lyder som en rigtig fed ide! Og så eeeelsker jeg at iværksætte.

Mht. til det juridiske, så trækker jeg på min far, som er advokat (lyder måske lidt lamt, men sådan er det...).

Anyway, det jeg forsøger at sige: send mig noget materiale! Så kan vi tage den derfra.

Mvh Rasmus

Tilmeldt 26. Jul 07
Skrevet kl. 22:15

hey Rasmus

Det er jo perfekt, jeg sender fluks materialet til dig

mvh Frej

Tilmeldt 26. Jul 07
Skrevet kl. 23:22

Rasmus jeg har sendt dig en PM med det hele om ungvoksen.dk, mailen virkede ikke.
Har du modtaget den? - skriv evt. din email adresse til mig - frej@scherfig.dk!

mvh Frej

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)