Jeg har lagt mærke til en trend, hvor nye hjemmesider designes med et kæmpe-banner, der skifter mellem 4-5 billeder. Det er temmelig kikset, bl.a. fordi banneret forstyrrer brugeren, hver gang billedet skifter, og hvis man vælger fotos på 0,5 - 1 MB stykket, kommer et banner med 4 fotos hurtigt til at blive tungt at downloade (hvorfor skulle man vælge tunge fotos? Ja, det kan let ske, at designeren i skyndingen får kopieret et forkert foto, eller at ukyndige ikke helt har tjek på, hvad de laver). Desuden lægger jeg mærke, at teasere - dvs. de 3-4 linjers tekst, som indleder artikler og blogs - skrives med store bogstaver. Det er noget, der ellers altid frarådes. At overskrifter også skrives må stort, kan man såmænd godt se gennem fingre med. Men også menuer skrives med stort. For mig er disse to trends ret kiksede. De er nok kommet for at blive et stykke tid, inden de forsvinder igen. Men jeg er ret nysgerrrig efter at høre jeres mening. Hvor er disse trends kommet fra, og er det noget, webdesignere generelt bifalder? |
Hej Poul.
Jeg er ret sikker på, at det tunge analyseapparat har været i gang, og mange har fundet frem til, at brugerne oftere trykker på kæmpebannere. Google anbefaler kæmpebannere, jo flere klik jo flere penge til websideejerne, uanset om det er en blog eller en webshop.
STORE bogstaver fanger også opmærksomheden. Jeg har det på samme måde som dig, men der er andre der har en anden holdning. Jeg vil tro, at det også øger sandsynligheden for klik.
VH. HelePlanter.dk