Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rabatter - er det lovligt at bytte mellem virksomheder og private?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der en jurakyndig Amino der kan svare på disse 2 simple spørgsmål?

Scenarie 1:

Virksomhed A køber en løbende tjenesteydelse hos virksomhed B med en stor rabat.

En medarbejder (altså ikke virksomheden selv) i virksomhed B køber en løbende tjenesteydelse hos virksomhed A med en stor rabat.

Er dette lovligt?

Scenarie 2:

Virksomhed A køber en løbende tjenesteydelse hos virksomhed B med en stor rabat.

En medarbejder (altså ikke virksomheden selv) i virksomhed B køber en løbende tjenesteydelse hos virksomhed A med en stor rabat.

Rabatten for hhv. virksomhed A og medarbejder i virksomhed B er reguleret i en aftale mellem de to virksomheder.

Er dette lovligt?

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:19

Om det er formaliseret eller ej så vil det formentlig udløse en beskatning af den fordel som medarbejderen opnår.

/Henrik

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:24

Ad Sc. 1. Der er vel fri prisdannelse, så det kan næppe være noget problem. Dog kan der være et problem, hvis der reelt er tale om en byttehandel, hvor samfundet så bliver snydt for den moms, som privatpersonen jo skulle have betalt. 
Hvis virksomhed B er offentlig, er der muligvis tale om bestikkelse. 

Ad Sc. 2. Jeg tror, det er problematisk af samme grunde som nævnt under 1. Ved at det er reguleret i en aftale, gør man de jo klart, at der er tale om en egentlig byttehandel - og så snyder man jo bevidst for momsen. Og igen - i det offentlige vil det meget let kunne tolkes som bestikkelse.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Momsen er det "mindste" problem for det vil indirekte indgå i den "fordel" som medarbejderen vil blive beskattet af. 

Momsloven er meget klar om hvordan det skal håndteres mellem to virksomheder der bytter varer. Hvis jeg havde kasketten ville jeg se på de normale rabatter og skønne hvilken rabat medarbejderen selv kunne have opnået. Den værdi vil jeg smide oveni medarbejderens løn.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:46

Henrik Koudahl:
Momsen er det "mindste" problem for det vil indirekte indgå i den "fordel" som medarbejderen vil blive beskattet af. 

Enig - det havde jeg bare ikke lige gennemskuet. :-)

Hans 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:13

Hej Christian

OM det er lovligt afhænger i meget høj grad af hensigten med transaktionen...

Hvad er ideen ???

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 09:13

Tusind tak for jeres svar foreløbig.

Der er ikke tale om at nogen part er det offentlige.

Til Jacob:

Fordelen skulle være den samme som der ville være mellem virksomheder,
at de indgår en aftale de begge kan få en fordel ud af.

I dette tilfælde sælger den ene virksomhed en ydelse som er i B2C markedet og ikke B2B.

Deraf spørgsmålet.

Så må det vel også være ulovligt for 2 B2B virksomheder at købe hinandens ydelser med store rabatter gætter jeg på.

Venlig hilsen,

Christian 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:21

Christian iMARKETING:
Så må det vel også være ulovligt for 2 B2B virksomheder at købe hinandens ydelser med store rabatter gætter jeg på.

uden ekspertviden ja - hvis det er noget unaturligt på markedet. Det er jo ikke forbudt at gi stor rabat for at få en kunde, men tag den i yderste konsekvens, virksomhed A leverer en mejerimaskine til 1 kroner til virksomhed B og virksomhed B leverer mælk til A til kantinen for 1 kr de næste 5 år - bytte af værdier til måske 100.000 kr for 1 kr - vil jo ændre skattepligtig indtægt i begge og måske kunne være en fordel, så jeg tror hvis det var aftalte rabatter med det formål at ændre indtægt eller moms, ville det kunne forkastes (sjov at kunne forkastes ikke kan erstattes af forkasteligt Smile)

Hvis rabatten der var aftalt i øvrigt havde samme værdi, ville det heller ikke give mening ud over sænke salgsmoms for begge - for det ville vel ikke påvirke overskud men var den forskellig i samlet værdi - kunne den påvirke overskud

Rabatten skal nok kunne begrundes forretningsmæssigt ud fra hver parts synspunkt og ikke ud fra noget samlet aftale grundlag mellem de to Smile

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:25

Christian iMARKETING:

I "Gamle" dage havde vi nogle regler i Danmark om byttemoms. De blev udfaset i forbindelse med vores medlemskab i EU. I dag reguleres dette vist af momslovens § 27.

Det vil sige at momsgrundlaget ved byttehandel som udgangspunkt fastsættes til værdien af den modtagne modydelse. Men momsgrundlaget bliver salgsprisen, når virksomheden sælger den samme varer mod vederlag i penge til andre.

Så med andre ord - SKAT vil stadigvæk tage momsen af den fulde værdi. Det kombineret med som tidligere at medarbejder risikerer beskatning af fordel.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:29

og så taler vi vel også kun "bytte" af varer og ikke f.eks. virksomhed A - varer  til Virksomhed B eller medarbejder uden for A - som modydelse arbejdsindsats - så begge dele leveres med 80% rabat -  for så er det ikke kun moms men maskeret løn

Hvad var det du ville opnå trådstarter - så kan de der kender til det nok svare endnu bedre om der måske er en helt tredie løsning? Var det kun moms?

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)