Hvorfor skal det være så svært og starte en virksomhed op igen. Jeg vil gerne starte i det samme navn, og med det samme koncept, som jeg havde før, men det skulle der vel ikke være nogle problemer????? Men det eneste der, er problemet er jeg skal til og snakke med banker igen, og de er ikke de nemmeste og have med og gøre. Selvom der er gode indtjenings muligheder, og store udviklings muligheder til hele landet. Men mit spørgsmål er så, hvordan sælger man sig bedst selv, overfor bankerne? |
Martin Enok Christensen:hvordan sælger man sig bedst selv, overfor bankerne?
1
Med en kort forretningsplan - let læst og inden for noget som bankerne tror på - ex er det vanskeligt med iphone covers, jeg vil godt låne 100.000 eller Café - skal bruge 80.000, så gerne noget der ikke ligger i risikogruppe ét og er gennemtænkt
2
med et gennemarbejdet budget som virker realistisk og som du kort kan gennemgå - 5 minutter under mødet - inkl. likviditetsbudget
3
ved ikke tidligere at ha ladet banken tabe på dig og ikke at ha store usikrede lån i forvejen
4
Ved at kunne kautionere selv personligt for lån eller kassekredit og med al sandsynlighed stille sikkerhed - bankerne er for manges vedkommende under pres fra finanstilsynet for at stille endnu større krav om sikkerhed og garantier, selv om de slår sig i tøjret f.eks. fra idag http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/06/18/0618061033.htm?rss=true
5
ved at besøge flere banker - gerne starte i den du selv forhåbentlig har et godt forhold til privat - og så prøve dig frem med et stor eller to og et par af de små, der kan være mere sultne - Bed om et møde med en erhvervsrådgiver og bed om mindst 15 minutter til at gennemgå dit materiale. Hvis du ikke har levet op til 1 til 4 - kan det være besværligt i alle fald.
6
Aller bedst - ved at spare op selv så du kan klare 6 mdr uden løn + finansiere starten helt uden banken, for ellers bliver det ofte vanskeligt at banke noget op du kan leve af kortsigtet -
Held og lykke med det i alle fald¨
vh John