Min ven og jeg sad og snakkede og diskuterede outsourcing. Vores samtale emne handlede om at sende nogle danske unge mennesker til fx Filippinerne, give dem en nice lejlighed i et godt kvarter, lad dem udfører noget arbejde over nettet og betale dem rigtig rigtig godt i Filippinske standarter, hvilket dog stadig er utroligt billigt i danske forhold (5000-6000kr pr md). Normal lønnen på Filippinerne er imellem 400-1200kr pr md, så de unge ville have det rigtig godt og få en oplevelse for livet.
Det viste sig at min vens og mine holdinger var ret forskellige. Hans holdning var at det kunne man da ikke tillade sig imod det danske samfund, og det undermininere hele den lønstruktur der er opbygget igennem de sidste mange år i Danmark.
Hvor min holdning er at det er bare synd for lille Danmark og alle de smålige fagforeninger. Verden er blevet mindre og nettet har gjort ting mulige som før i tiden ikke var muligt, så hvorfor betale 25000kr i løn til en der kan og vil nøjes med 6000kr?
Hvis der er nogle Aminoer som vil ytre deres holdninger til en case som denne, ville det være rigtig spændene at høre dem. På forhånd tak og håber i får en god dag
Jeg mener, at det er helt okay. Så længe vores konkurrence evne ikke kan matche andre landes, må vi også erkende, at vi ikke kan vinde på dette punkt. Jeg skal selv til at outsource udviklingen af et software til Filipinerne. Hvis jeg skulle betale for dette i Danmark, vil det være svært for mig at få et overskud.
Udover dette, skal vi også huske på, at vi egentligt beholder overskudet i Danmark og ikke hjælper Filipinerne meget videre. Altså Filipinerne arbejder for os - de får lønnen, vi får overskudddet. Jeg har ikke nogen holdning på dette punkt, men jeg synes, at det er en væsentlig ting at overveje ;)
I det her tilfælde ville den Danske statskasse dog ikke se noget til overskuet, da det ville være et Filippinsk eget virksomhed og vi ville være bosat på Filippinerne.. Men sætter alligevel pris på din holdning og svar.. Tak og ha en god dag..
så hvorfor betale 25000kr i løn til en der kan og vil nøjes med 6000kr?
Men jeres udgift bliver jo en hel dele mere, da der er mange udgifter når en udlænding bor i f.eks. Filipinerne:
Rejse frem og tilbage
Visumansøgning/arbejdstilladelse
Revisor til at ordne skat, hvis de ikke skal betale dansk skat skal de jo fraflytte Danmark, hvilket betyder de skal betale skat i filipinerne, jeg ville nødigt ordne den slags selv her i Indonesien.
Visum runs - med jævne mellemrum skal de muligvis til f.eks. singapore og ansøge om visumforlængelse.
Priser - Man kan ikke regne med priserne er ens for udlændinge og lokale. De lokaler som lever for 1000 kr. om måneden lever meget fattigt og køber f.eks. aldrig ind i supermarkedet, men på beskidte lokale markeder.
IT udstyr - hvad hvis den bærbare går i stykker? skal de så købe en computer lokalt uden ÆØÅ eller få tilsendt en fra Danmark, som jo sikker ryger til toldtjek og først frigives nogle måneder efter?
Regner I med at afholde alle ekstra udgifter, eller skal de unge selv betale disse ud af deres løn på 6000 kr. før skat?
Det kunne være interessant at vide hvad I beregner af samlet udgift pr. måned pr. ansat alt iberegnet, set over et år.
Jeg ville personligt nødigt leve for 6000 kr. før skat i Filipinerne, især hvis jeg selv skulle betale visaruns, revisor , rejse m.m.
P.S. Jeg havde heller ikke lige opfattet at ideen var at flytte med, men jeg er stadig nysgerrig efter at vide hvad I beregner den samlede udgift til pr. måned pr. medarbejder, og hvad medarbejderen skal betale selv af de 6000 kr. før skat og hvad I betaler.
Det skal siges det kun tale om en teoretisk forretningsplan som er på tegnet brættet.. Men jeg har regnet mig frem til at mine samlede udgifter pr medarbejder er cirka 10,000kr. Min kone er Filippinsk statsborger og jeg har selv boet på Filippinerne i 2006-2007, så er ret godt kendt derude. Visum kan laves i Manila, uden nogle former for problemer og det vil vi selvfølgelig betale ligeledes betaler vi lejlighed og fly.
Det skal lige nævnes at en borgmester på Filippinerne cirka tjener 35.000 php pr måned og 6000 kr har en værdi af cirka 45,000 php. Så hvis du nødigt ville leve for det pr måned på Filippinerne, tør jeg slet ikke tænke på hvad dit privat forbrug er i Danmark :-) Jeg ved godt at dem der kun tjener omkring 6000-10000 php selvfølgelig ikke laver efter danske vilkår, men så ulækkert er det heller ikke på de lokale markeder..
Det skal lige nævnes at en borgmester på Filippinerne cirka tjener 35.000 php pr måned og 6000 kr har en værdi af cirka 45,000 php.
Men det er jo kun de officielle tal. Jeg er ret sikker på Filipinerne har lige så meget korruption som resten af Asien :-) Herude tjener en politimand måske 1500 kr. om måneden, og gang det så med ti eller tyve hvis man er korrupt politimand på Bali :-)
Jacob Marquez:
Så hvis du nødigt ville leve for det pr måned på Filippinerne, tør jeg slet ikke tænke på hvad dit privat forbrug er i Danmark :-)
Jeg bor i Indonesien, og jeg ville nødigt leve for 6000 kr. før skat herude. Men har jo heller ikke en arbejdsgiver der dækker mine faste udgifter. Jeg skal jo selv sørge for skat, sundhedsforsikring, bolig, it-udstyr m.m.
Men hvis de 6000 kr. før skat er rene lommepenge og skatten er lav, så er det bestemt fremragende, og nok til at få det rigtigt sjovt.
Hehe.. Jo de er bestemt også korrupte på Filippinerne, det kan man desværre ikke benægte.. Fedt at du bor i Indonesien, må jeg spørge hvad du laver derude pg hvor længe du. Har voet der? nu bliver jeg bare nysgerrig :-) Og ja de 6000kr er udelukkende lommepenge..
Fedt at du bor i Indonesien, må jeg spørge hvad du laver derude pg hvor længe du. Har voet der? nu bliver jeg bare nysgerrig :-)
Jeg driver bl.a. WebCoders.dk (sammen med min bedste ven Mick Stjernelykke), SEO-mand.dk og et par andre småprojekter. Jeg laver ingen forretning her, og arbejder kun med danske kunder. Har boet her i lidt over 2 år.
Det eneste problem er tidsforskellen. Det skal jo ikke gå ud over kunderne at jeg er seks timer foran dansk tid, så jeg går meget sent i seng og står meget sent op, hvilket egentlig ikke passer mig så godt, men sådan er det jo, man må tage det sure med det søde :-)