Hej, Jeg skal om kort tid have stiftet et holding selskab, for så at overføre noget af kapitalen fra mit nye holding selskab til et eksisterende driftselskab/aps, som jeg skal købe mig ind i med 50%. Jeg er lidt i tvivl om der så skal rettes i det eksisterende stiftelsesdokument på driftselskabet, eller om man laver en ejeraftale, hvori der står de nye ejerforhold..? Jeg håber i kan hjælpe Mvh Nkt |
Ejerforhold skal noteres i selskabets ejerbog og det som sker er vel ved at der laves en kapital forhøjelse (eller at en af de nuværende sælger dig anparter - 50% - hvilket jo kan ha skattebetydning for ham) - og så bør i bestemt ha en ejeraftale sat på plads, så I ved hvem der skal hvad pligtmæssig hvis I også arbejder i selskabet + evt rettigheder til brug af penge - ansætte og fyre personale - stemme på GF når i er 50/50 og ikke kan enes - så med alt det, ville jeg mene, at I skal ha en revisor til at vurdere det nødvendige og sikre korrekt skatteværdi af de 50% i kapital forhøjelsen eller aktiesalg (selskabets værdi er jo næppe 80.000 idag)
Jeg tror man skal kende alle forhold i detaljer for at få det korrekt, så en revisor vil her nok være alle pengene værd
vh