Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe sig ind i et eksisterende drift selskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal om kort tid have stiftet et holding selskab, for så at overføre noget af kapitalen fra mit nye holding selskab til et eksisterende driftselskab/aps, som jeg skal købe mig ind i med 50%.

Jeg er lidt i tvivl om der så skal rettes i det eksisterende stiftelsesdokument på driftselskabet, eller om man laver en ejeraftale, hvori der står de nye ejerforhold..?

Jeg håber i kan hjælpe

Mvh

Nkt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46

Ejerforhold skal noteres i selskabets ejerbog og det som sker er vel ved at der laves en kapital forhøjelse (eller at en af de nuværende sælger dig anparter - 50% - hvilket jo kan ha skattebetydning for ham)  - og så bør i bestemt ha en ejeraftale sat på plads, så I ved hvem der skal hvad pligtmæssig hvis I også arbejder i selskabet + evt rettigheder til brug af penge - ansætte og fyre personale - stemme på GF når i er 50/50 og ikke kan enes - så med alt det, ville jeg mene, at I skal ha en revisor til at vurdere det nødvendige og sikre korrekt skatteværdi af de 50% i kapital forhøjelsen eller aktiesalg (selskabets værdi er jo næppe 80.000 idag)

Jeg tror man skal kende alle forhold i detaljer for at få det korrekt, så en revisor vil her nok være alle pengene værd

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:37

Hej john,

driftselskabet er nystiftet i maj af min kommende partner for han kan køre nogle små aktiviteter de næste 3 måneder indtil min klausul udløber, og jeg træder så ind i firmaet om 3 mdrs tid. Aftalen er at vi hver især skal have kapital andele for 50% i drift selskabet..

Og du har nok ret i at dette skal noteres i ejerbogen for driftselskabet hvem der har hvilke kapital andele, samtidig med at jeg skyder 40.000kr ind i drift selskabet. prisen er aftalt allerede nu mellem os.

Men lad mig gerne vide om der er flere ting jeg skal være opmærksom på her..?

vi skal ikke have andre ansatte de næste år, og vi skal begge udnævnes til direktører, ingen bestyrelse, kun direktion, så vi har også overvejet en ejeraftale, men synes egentlig at de ting der er vigitige i sådan en allerede står i vedtægterne (Forkøbsret på ejerandele) ved salg osv

Måske lige noget omkring død og forsikring skal vi måske have afklaret

mvh,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53

det er jo nyt - så formentlig er der ikke noget skatte problem men det kan jeg ikke nok om. Det er klart hvis firmaet har generet resultat - goodwill og andet, så har det jo øget sin værdi og du ville ikke kunne købe halveden af f.eks 100.000 kr (HVIS værdien var steget fra f.eks 80.000 til det inden du kom til)( for 40.000 kr TROR jeg

Ejeraftale - først og fremmest alt det som du overhovedet kan forestille dig I kan komme op at toppes om - hvem må købe lager for xxxx kr - hvem skal se til at regnskabet er færdigt og korrekt - momsangivelsen, hvor mange timer lægger man, må man bare rejse for firmaets penge eller hvad skal aftales - forkøbsret har du jo så med, død og arv kan være en del - Jo mere jo bedre, for det er let at aftale som venner og umuligt at løse som uvenner

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:03

I forbindelse med den seneste selskabslovs ikrafttræden den 1. marts 2010, så blev der ændret mange af reglerne for, hvad der henhører i selskabets vedtægter (d.v.s. kun selskabsrelaterede forhold) og hvad der henhører under kapitalejernes forhold (d.v.s. forhold, som ikke kan involvere selskabet).

Ejeraftaler (tidligere aktionæroverenskomster) kan kun anbefales, når der er mere end 1 ejer af er selskab.

Til inspiration eller anvendelse, så er der i dette link fra Startvaekst.dk flere værktøjer, herunder en skabelon til ejeraftale.

http://startvaekst.dk/kontrakterforisapsogas

Få lavet en ejeraftale allerede nu!

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)