Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og fradrag

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jun 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et spørgsmål vedr moms og fradrag. Hvis jeg nu køber et parti varer til 4000 kr og betaler 1000 kr i moms. Men jeg sælger dette parti med et underskud på 1000 kr. Så er min købsmoms højere end salgmoms, får jeg så differencen retur??

Og hvordan med kørsel. Har selv afhentet varer (kørt 194 km) og kørt yderligere 250 km for at sælge det. Hvordan indberetter jeg det? Som kørsels godtgørelse eller hvordan?? Og kan jeg det til trods for dette gav underskud??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15

Greenpigen:
Har et spørgsmål vedr moms og fradrag. Hvis jeg nu køber et parti varer til 4000 kr og betaler 1000 kr i moms. Men jeg sælger dette parti med et underskud på 1000 kr. Så er min købsmoms højere end salgmoms, får jeg så differencen retur??
ja men det er jo ikke et princip du skal køre generelt, dels fordi det jo er dyrt for dig, dels fordi skat jo forventer at en forretning drives seriøst med indtægt for øje og ellers kan forkaste en registrering - men JA - du får penge retur hvis du har større købsmoms end salgsmoms

Greenpigen:
Og hvordan med kørsel. Har selv afhentet varer (kørt 194 km) og kørt yderligere 250 km for at sælge det. Hvordan indberetter jeg det? Som kørsels godtgørelse eller hvordan?? Og kan jeg det til trods for dette gav underskud??

Igen ja, men det forudsætter at skat ikke mener virksomheden er drevet mere som hobby end som seriøst for så har du ikke ret til fradrag af underskud i anden indtægt - læs evt her om HOBBYVIRKSOMHED CONTRA SERIØS - det skal jo føre til overskud sådan lidt på sigt - bare at købe varer og sælge dem under indkøbspris og køre en del km ved siden af og trække kørsel fra, vil skat undre sig over - men ikke hvis det er et enkelt tilfælde og du i øvrigt driver virksomheden seriøst

Kørsel for selvstændige ser du her om KØRSEL hvordan du behandler  scroll ned til selvstændige

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jun 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:39

Tak for svar. Dette var jo en af mine første større handler, og jeg gik ud af den med underskud. Det er klart man lige skal ind i tingene, og af skade, bliver man klogere ;). Så satser da kraftigt på, at dette var er enkelt tilfælde.
Regner ikke med min omsætning bliver større end 50.000, men grundet mine køb af varer, var jeg nødt til at være CVR registreret, og dermed også moms registeret. Men kan skat så sige at min virksomhed ikke er seriøs, og på hobby basis?? For det mener jeg jo bestemt ikke selv den er...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53

Ja det kan skat - du kan se i det gamle link hvad de lægger vægt op. Eneste forskel af betydning for dig er jo, at du ikke vil kunne trække et underskud fra i anden personlig indtægt hvis det er hobby. Det er klart at med en omsætning under 50 t så skal man nok ikke regne med i mange år at kunne trække underskud fra i anden personlig indkomst, før skat vil se på om det er en seriøst drevet virksomhed, hvor der lægges tilstrækkeligt tid og og planer i det, til at danne et vist indkomstgrundlag. Men læs linket fra før og google lidt om det så vil du se. Jeg siger ikke du havner der, bare at den risiko er klar med omsætning under 50 hvis du så også skal trække et underskud fra i anden indkomst på lidt sigt - så kan de gå tilbage

Så længe du kun trækker ned til 0 og ikke trækker store underskud fra i anden indkomst, så er hobby jo samme sag som seriøs - men er den seriøs skal den kunne leve op til de krav du kan læse og ikke bare sælge varer med tab og ha en masse kørsels fradrag der bringer den under 0 - andet end i en kortere opstart. At sælge varer til under indkøbspris vil også - på sigt - kunne ses som problem for moms

Da det er en bedømmelse - case by case - findes der ikke en egentlig fasitliste

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)