Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Big mac indexet kan jeg bruge det til noget ifht prisfastsættelse ???

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jul 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey

Jeg er i gang med opstart af er Trading firma og sal hjemtage nogle vare

Jeg har tidligere solgt i dk mén skal prisfastsætte de nye vare for hele norden og Europa

Jeg er klar over at en i Tyskland ikke bør betale det samme for varen som en i dk men kan jeg rette mig efter bigmac indexet eller dette på index på denne rejse hjemme side

http://www.at-rejse-er-at-leve.dk/prisindeks_rejser.htm

På for hånd tak

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 15:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej det kan du ikke - for at gøre det meget kort. 

BigMac indexet er et udtryk for købekraft i forskellige lande - baseret på at en McDonalds BigMac som vare er næsten ens, men prissættes forskelligt. Når McDonalds prisfastsætter en burger, så prisfastsætter de på præcis samme måde, som du bør gøre - det er nemlig et spørgsmål om udbud/efterspørgsel - du skal have præcis så meget for din vare, at balancen mellem udbud og efterspørgsel passer..

Her på Amino er der masser af "glimrende" eksempler på udbud/efterspørgsel - se f.eks. idag er der givet tilbud på WordPress løsninger - hvor den ene koster 3.000 kr. og den anden koster 6.000 kroner - hvis de får solgt nogle løsninger - så er prisen rigtig - hvis de ikke får solgt nogen løsninger er prisen forkert! Så når BigMac indexet ikke kan bruges til noget - så er det fordi det ikke siger noget om udbud/efterspørgsel på DIT produkt i det marked du vil agere..

Når du har fået købt nogle varer, sat dem til salg og forbåbentlig solgt en masse (!) - så har du ramt rigtigt - du kan jo "risikere" at det produkt, som du vil importere faktisk har ET kæmpe potentiale, hvis du sælger det for kost+1% - men det kan jo være at den pris er for lille til at dække dine omkostninger til løn, markedsføring, profit, afskrivninger osv.. Så er det jo fuldstændig ligegyldigt hvad et BigMac index viser i forhold til den vare du køber - og uanset hvor du køber den!

Så - der er nok ikke så meget andet at gøre, end at beregne dit nulpunkt og så med udgangspunkt i det se hvor langt du kan nå... 

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 31. Jul 10
Skrevet kl. 16:41

hej Tak for svar

Jeg har sådan sat prisen på plads i dk efter alm. vare priser men min tanke er at ligesom løn er de penge man kan købe for også mindre i f.eks Tyskland

gav det mening ? :-)

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 16:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg forstår godt hvad det er du vil - men det giver stadig ikke nogen mening - lad mig tage et eksempel:

1)

I Danmark leger vi at du importerer sko - og du er den eneste der gør det. Så du finder hurtigt ud af, at masser af mennesker gerne vil have sko, fordi det er både praktisk og smart. Eftersom du ikke har nogen konkurrence sætter du prisen højt og tjener måske 10,- kr. pr. par - du sælger 100.000 stk. og har altså tjent en million. Så finder du ud af der faktisk er 5 mil. potentielle kunder og eksperimenterer med en lavere pris og nu tjener du så kun 2,- kr. pr. par - men du sælger 1.000.000 stk. hvad er smartest?

2)

Nu kommer der en konkurrent ind på markedet, som kan nøjes med at tjene 1,- kr. pr. par og han sætter altså prisen herefter - men markedet er mættet, så antal sko der sælges øges ikke, men i deler nu markedet ift. til smag, pris, udvalg, tilgængelighed osv. SÅ konkurrence har altså gjort at priserne falder - men ikke til mere end hvad markedet kan bære.

3)

Nu starter du så op i Tyskland - denne gang er det dig der er konkurrentent - for der er nogen i forvejen der sælger sko! Du kigger lidt på deres priser og finder ud af de måske tjener 1,- kr. pr. par - ligesom du gør i Danmark - men markedet er MEGET større og beslutter at du kan nøjes med 0,80 kr. pr. par - så du går igang med at sælge og tager markedsandele. Problemer med fri konkurrence er at prisen på sko i tyskland er fuldstændig uafhængig af hvad en burger koster - for det er et andet markedet, et andet produkt og det har en anden funktion ..

Jeg ved godt, at du sikkert ved alt det herover - men det er egentlig bare for at sige at hvis du skal bruge BigMac Indexet til noget, så er det efter min mening ikke til prisfastsættelse af dine produkter - men måske mere et billede af købekraft - Hvis nu en burger i Tyskland koster 10,- kr. og den koster 15,- i Danmark er det jo ikke KUN et spørgsmål om hvor mange penge en tysker har råd til at bruge, men også et spørgsmål om hvor stor konkurrence der er på burgeren!

Hvis jeg var dig, ville jeg undersøge markedet i Tyskland for lignende produkter og eftersom du er agent, så skal du vel have nogle forhandlere og du kan jo vælge at inddrage dem i prisfastsættelsen - det vil måske være med til at give ejerskab over produktet? Jeg blev ihvertfald engang overrasket over at marginalerne i specialforretningerne i Tyskland (til trods for lavere priser) var betydelig højere end i Danmark (i 2000) OG det har jo også noget at gøre med moms - i mange lande udenfor Danmark (pokkers) er der differentieret moms - har f.eks. lige købt et magasin i Stockholm i torsdags, hvor svenskerne kun har 6% moms på magasiner!!!

Nå - håber du kan bruge hvad jeg skriver :-)

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 31. Jul 10
Skrevet kl. 17:25

Hey

jeg kan godt set det på den måde du sætte det op på men skal jeg ud på et tysk marked vil det vel være noget amatør agtigt og spørge de forhandlere der skal ha varerne hvad de vil betale for dem og også hvad de synes de skal sælges for

Jeg skal jo gerne som grossist give en den fornuftig pris og så en vejlejende udsalgspris som er realistisk og som de kan tjene penge på samt sælge en del vare på

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 17:27

Synes nu hellere ikke at du skal spørge på den måde :-)

Der er jo mange måder at pakke markedsundersøgelser ind på ... right? :-)

/Morten

N:B. hvad sælger du?

Tilmeldt 31. Jul 10
Skrevet kl. 17:32

Hey

jeg ved bare fra tidligere samarbejdspartere at tager man prisen i f.eks Norge, danmark, og Tyskland så er grossistens indkøbspris den samme men hvis danmark er index 100 så betaler Norge 120 og Tyskland 80 for samme vare

Det synes jeg også det er det jeg kan læse mig frem til på dej rejse hjemme side ifht index

Kontrakten er ikke underskrevet endnu så kan ikke sige hvad det er :-)

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 17:43

Hejsa igen,

Jamen - det må jeg jo respektere - glæder mig til at høre hvad det er... omkring index - den tror jeg ikke på i real-world - måske som en MEGET grov tommelfinger regel.. Kigger du f.eks. på en iPhone, så koster den NÆSTEN det samme i hele verden inkl. moms - det vil sige at de har besluttet sig for en uniform prissætning...

Men held og lykke!

/Morten

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)