Hey
Jeg er i gang med opstart af er Trading firma og sal hjemtage nogle vare
Jeg har tidligere solgt i dk mén skal prisfastsætte de nye vare for hele norden og Europa
Jeg er klar over at en i Tyskland ikke bør betale det samme for varen som en i dk men kan jeg rette mig efter bigmac indexet eller dette på index på denne rejse hjemme side
http://www.at-rejse-er-at-leve.dk/prisindeks_rejser.htm På for hånd tak
|
Nej det kan du ikke - for at gøre det meget kort.
BigMac indexet er et udtryk for købekraft i forskellige lande - baseret på at en McDonalds BigMac som vare er næsten ens, men prissættes forskelligt. Når McDonalds prisfastsætter en burger, så prisfastsætter de på præcis samme måde, som du bør gøre - det er nemlig et spørgsmål om udbud/efterspørgsel - du skal have præcis så meget for din vare, at balancen mellem udbud og efterspørgsel passer..
Her på Amino er der masser af "glimrende" eksempler på udbud/efterspørgsel - se f.eks. idag er der givet tilbud på WordPress løsninger - hvor den ene koster 3.000 kr. og den anden koster 6.000 kroner - hvis de får solgt nogle løsninger - så er prisen rigtig - hvis de ikke får solgt nogen løsninger er prisen forkert! Så når BigMac indexet ikke kan bruges til noget - så er det fordi det ikke siger noget om udbud/efterspørgsel på DIT produkt i det marked du vil agere..
Når du har fået købt nogle varer, sat dem til salg og forbåbentlig solgt en masse (!) - så har du ramt rigtigt - du kan jo "risikere" at det produkt, som du vil importere faktisk har ET kæmpe potentiale, hvis du sælger det for kost+1% - men det kan jo være at den pris er for lille til at dække dine omkostninger til løn, markedsføring, profit, afskrivninger osv.. Så er det jo fuldstændig ligegyldigt hvad et BigMac index viser i forhold til den vare du køber - og uanset hvor du køber den!
Så - der er nok ikke så meget andet at gøre, end at beregne dit nulpunkt og så med udgangspunkt i det se hvor langt du kan nå...
/Morten