Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skjult beløb i faktura

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 13
Fra  KnowTheirName Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kære Aminoer,

Jeg har sendt en faktura afsted og kunden bad mig tilføje 2% til beløbet da det 'forsvinder' i deres regnskabsafdeling. Det har jeg så gjort, men nu beder hun mig skjule de 2%. Og her må jeg indrømme at jeg kommer til kort, det har jeg aldrig gjort før - Er der én god erfaren Amino-bruger der kan hjælpe? 

Første punkt i deres terms er: 

1.   Standard payment term is 30 days – 2,5 pct. cash discount

På forhånd tak for hjælpen. 

Rasmus Hamann

www.knowtheirname.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20

Det er jo rent gæt ud fra dit spørgsmål. Jeg TROR kunden siger, at de trækker 2,5% fra prisen i rabat ved kontant betaling og da de jo har aftalt en pris med dig, giver indkøberen dig lov til at lægge 2% på prisen, så når de betaler får du noget der er meget tæt på det aftalte (2% op og 2,5 ned)

Skjult tror jeg bare betyder, at du forhøjer din pris med 2% helt enkelt - og accepterer at de som standard så trækker 2,5% fra når de kontant betaler - altså ikke skrive 100 kr + 2% = 102 men direkte skriver varens pris 2% op

Frremgangsmåden er ikke ukendt. Jeg har handlet med virksomheder, hvor indkøberen sagde: "sæt prisen 5% op i tilbuddet" så kommer jeg med krav om 5% bonus på vores månedsindkøb som skal betales ult hver måned af jer - regnskabsfyrene og chefen elsker når vi kan få sådanne aftaler igennem" Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Oct 10
Fra  KnowTheirName Skrevet kl. 13:19

Tak for svaret,

Det var faktisk også det jeg tænkte, så jeg tilføjede blot de 2% til det samlede beløb, men det har jeg fået tilbage igen .

Jeg har nu spurgt kunden direkte hvad de mener. 

Vh. 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:46

Rasmus Hamann:

Tak for svaret,

Det var faktisk også det jeg tænkte, så jeg tilføjede blot de 2% til det samlede beløb, men det har jeg fået tilbage igen .

Jeg har nu spurgt kunden direkte hvad de mener. 

Vh. 

Og den rigtig sjove problemstilling, de færreste husker: moms!

Når du sender en faktura med et beløb på kr. 102 (2 % tillæg) og moms heraf 20,40.

Betalingen indgår til 99,45 svarende til en varepris på kr. 79,56 og moms 19,89. Med mindre du aktivt foretager dig udskrivning af kreditnota, på "rabat" beløbet vil du skulle betale den fulde originale moms i alt kr. 20,40 modsvarende de kr. 19,89, difference på kr. 0,51.

I dette eksempel er det jo næppe noget man gider beskæftige sig med, men når man har store leverancer på lignende vilkår, så er det værd at tage med. Det er en ulempe for sælger, da man reelt set står for, at skulle afregne en større moms, mens køber kan fradrage en større andel i moms og får en reel rabat på varen pris!

Læs i øvrigt mere her: http://www.bdo.dk/nyheder/Pages/Moms-og-kontantrabatter-.aspx

/Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Oct 10
Fra  KnowTheirName Skrevet kl. 10:44

Faktisk det der skete her. Det er ikke det store, men jeg har sådan set fået 1700kr for lidt i kassen. 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:26

Den kloge narrer den mindre kloge.
Som det er angivet i mit link ovenfor, så sen dem en kreditnota på rabatten. Derved har du ret til alene, at afregne moms af den faktiske salgssum (salgsprisen - rabat) og de mister det fulde fradragsret af det fulde momsbeløb.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)