Vore shops er lavet i osCommerce (efter sommerferien skiftes ud til Magento). Produktsiderne genereres jo fra en database og det hele er lavet i Php, så hvor indsætter jeg sporingskoden? I vejledningen står der:
Kopier og indsæt kodestykket. Når du har fundet kodestykket, skal du kopiere og indsætte det på din websidelige inden det afsluttende</head>-tag. Hvis dit website bruger skabeloner til at generere sider, skal du indtaste det lige før det afsluttende </head>-tag i den fil, der indeholder <head>-afsnittet. (De fleste websites genbruger en fil til fælles indhold, så du behøver sandsynligvis ikke indsætte kodestykket på hver eneste side på websitet).
index.php starter med en masse snadsk og først i linje 40 kommer DOCTYPE-erklæringen. Er den i den <head> jeg skal placere koden?
Jeg mener der er en header.php fil inde i include mappen, hvori selve "html" koden starter. Den header fil bliver (normalt) inkluderet i alle andre filer, og vil derfor være et godt sted at placere en sporingskode ;)
Der er ganske rigtigt en header.php der, men bortset fra et par html-tabeller til elementerne i sidens/shoppens hoved, er det PhP altsammen.
Det står mig ikke lysende klart (heller ud fra Googles vejledning) hvor koden i givet fald skal placeres. Hmmm, måske skulle jeg frekventere et osC-furum.
Okay, nu blev jeg lige nødt til at tjekke en gammel installation. Og det ligner at alle meta tags er i de seperate filer, index.php, specials.php, product_info.php osv.
Jeg mener dog at have haft success med at indsætte analytics koden i en header.php fil... Men kan huske forkert :)
Hmmm, jeg indrømmer at dette felt ikke lige er min stærke side.
I Google Analytics går jeg ind under "Administrator" og klikker på "Sporingsoplysninger" under "Ejendom". Jeg kan ikke se en fil man kan downloade nogen steder. Er det dét her du mener?:
PHP-implementering valgfrit
Create a PHP file named "analyticstracking.php" with the code above and include it on each PHP template page. Then, add the following line to each template page immediately after the opening <body> tag:
<?php include_once("analyticstracking.php") ?>
- og så ved jeg i øvrigt ikke hvad en "template page" er og i hvilken mappe jeg skal finde den/dem. Jeg har ikke brugt en speciel template. Kører på default, som jeg har modificeret på forskellig vis.
Jeg gi'r en Jollybamse ved lejlighed. Jeg havde ikke lige taget højde for, at den fordanskede og stærkt udvidede version af osC 2.2 RC2a som jeg bruger (kaldet Unique Free), har flyttet rundt på tingene. Jeg har nu fundet et sted i admin, hvor GA kan slåes til og fra m.m., så jeg har slet ikke behov for at fedte med filer