Jeg synes nu nok krav om regnskab, skattemæssig korrekt overtagelse, er lidt for lidt til at gå sukkerkold over for to gutter der vil være iværksættere
Jeg syntes der er flere spor i den her kommentar, hvoraf ingen dog har med det oprindelige spørgsmål at gøre, men jeg kommenterer alligevel.
I mange tilfælde, så ville jeg være fuldstændig enig med dig, men i dette tilfælde, så ser jeg situationen lidt anderledens. Det er umyndige 'børn' der har stiftet en virksomhed, hvilket de ikke kan i Danmark pga SKAT, fordi de ikke kan stifte gæld. Derfor giver det mening de heller ikke kan stifte en virksomhed, som kunne unddrage med moms og skat. Work-around er så, at DaddyO stifter virksomheden og bærer den fulde risiko for alt hvad der kan gå galt. Han er på alle måder den gode stråmand, der tager risikoen og alle er glade fordi der er en ny virksomhed i Danmark.
Nu står de så I en særlig situation, alene fordi de er blevet iværksættere 'for tidligt'. Havde de startet et I/S som myndige begge to, så havde de bare udfyldt en formular og alt havde været lettere. Problemstilingerne er kun aktuelle fordi de var 'for hurtige' og der nu skal overdrages en virksomhed.
Konkret er der ingen, der bliver snydt, så hvis man med et tryk på en knap kunne overføre denne virksomhed til delt ejerskab i I/S ville der ikke være nogen ko på isen. I det generelle tilfælde kan det naturligvis ikke gøres sådan.
Begge er ikke myndige og har ikke 80K til en stiftelse af ApS, så formelt kan de ikke engang lave en virksomhed på nuværende tidspunkt. Du kræver/forventer så, at de skal forholde sig til et virksomhedssalg som det første, hvilket en række iværksættere aldrig kommer til. På den ene side, så vil jeg give dig kudo for at du ikke behandler nogen som 17-årige og din hard-line linje naturligvis vil give en uvurderlig erfaring, fordi der ikke er nogen rabat pga alder i den. På den anden side, så ser jeg blot problemstillingen som et praktisk problem der skal løses og deres fælles penge (pt. DaddyOs) er bedre brugt i virksomheden end til revisor, når det reelt er sælger og køber på samme side.
Hvis de havde spurgt om hvordan de købte konkurrenten og gik sukkerkolde på det, så ville jeg være helt enig. Men her er det jo bare et spørgsmål om at overtage sin egen butik. Så jeg syntes du har ret i det lange løb, men på den korte bane opfatter jeg det som vigtigere at komme hen over isen.