Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til I/S

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

og vil din ven stadigt synes det er sjovt at være ansat af din far

En revisor burde - ud fra at I vel har kontrol over regnskabet i alle fald - kunne sætte det meste op på nogle timer og regnskab skal der jo laves i alle fald i din fars CVR - måske vil i vente til 1/1 næste år - hvor der jo alligevel ligger fuldt regnskab og I kan starte der?

Jeg synes nu nok krav om regnskab, skattemæssig korrekt overtagelse, er lidt for lidt til at gå sukkerkold over for to gutter der vil være iværksættere

Du har ret, vi bør gøre det. Jeg skal bare lige have sat mig lidt mere ind i det. Og fundet en revisor som ikke koster kassen, så vi kan få det gjort. Der falder nok flere spørgsmål efterhånden.

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 00:59

Jesper:
Og det ER svært at lave, fordi man skal tale om ting der aldrig vil ske, men bare få det gjort, fordi det giver jer så meget mere efterfølgende. Vi var enige om at gøre dét, men fik det aldrig gjort. Da så SKAT beder om en ekstraindbetaling efter afsluttet samarbejde kunne han ikke betale, så de gik til mig. Men den del var det mindste og det blev løst.

Jeg er enig i at jeg tror det ville være svært at lave sådan en aftale. Og det tager nok også lidt tid at få den på plads.

Jesper:
DaddyO er sgu smart nok. Piña Colada på standen mens mindreårige arbejder gratis i butikken. Hvis han havde spurgt på Aimino, havde jeg sagt han ikke skulle slæge ;-)))

Hahaha Big Smile

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 01:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Andreas - Style Guy:
Det virker bare som rigtig meget arbejde der skal løses og regnskab osv. Vil det være nemmere at blive ansat i den enkeltmandsvirksomhed og så få løn engang imellem den vej?

Cookies svar er efter bogen, hvor der skal sælges en virksomhed til et I/S og der deraf er nogle skatte- og regnskabsmæssige konsekvenser.

Hvis det ikke var din far, men en 3. person, der solgte ville det være relevant at opgøre goodwill osv, men I bør gå til en revisor, der kan rådgive om hvordan i billigst muligt får lavet den konstruktion I ønsker. Jeg er helt enig med Cookie i, at I ikke ønsker fortsat (proforma) ejerskab hos din far, uanset om det er lønnet eller ej.

Jeg går ud fra din far ikke ønsker at tjene penge på overdragelsen, så derfor kan i bare bede om rådgivning på den konkrete opgave. Tror ikke det er så kompliceret, da værdiansættelsen af firmaet uden din og Davids arbejdsindsats formentlig er ret lav. Få lavet jeres indbyrdes aftale og tal med revisor, så er I i mål.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 01:47

Cookie:
Jeg synes nu nok krav om regnskab, skattemæssig korrekt overtagelse, er lidt for lidt til at gå sukkerkold over for to gutter der vil være iværksættere

Jeg syntes der er flere spor i den her kommentar, hvoraf ingen dog har med det oprindelige spørgsmål at gøre, men jeg kommenterer alligevel.

I mange tilfælde, så ville jeg være fuldstændig enig med dig, men i dette tilfælde, så ser jeg situationen lidt anderledens. Det er umyndige 'børn' der har stiftet en virksomhed, hvilket de ikke kan i Danmark pga SKAT, fordi de ikke kan stifte gæld. Derfor giver det mening de heller ikke kan stifte en virksomhed, som kunne unddrage med moms og skat. Work-around er så, at DaddyO stifter virksomheden og bærer den fulde risiko for alt hvad der kan gå galt. Han er på alle måder den gode stråmand, der tager risikoen og alle er glade fordi der er en ny virksomhed i Danmark.

Nu står de så I en særlig situation, alene fordi de er blevet iværksættere 'for tidligt'. Havde de startet et I/S som myndige begge to, så havde de bare udfyldt en formular og alt havde været lettere. Problemstilingerne er kun aktuelle fordi de var 'for hurtige' og der nu skal overdrages en virksomhed.

Konkret er der ingen, der bliver snydt, så hvis man med et tryk på en knap kunne overføre denne virksomhed til delt ejerskab i I/S ville der ikke være nogen ko på isen. I det generelle tilfælde kan det naturligvis ikke gøres sådan.

Begge er ikke myndige og har ikke 80K til en stiftelse af ApS, så formelt kan de ikke engang lave en virksomhed på nuværende tidspunkt. Du kræver/forventer så, at de skal forholde sig til et virksomhedssalg som det første, hvilket en række iværksættere aldrig kommer til. På den ene side, så vil jeg give dig kudo for at du ikke behandler nogen som 17-årige og din hard-line linje naturligvis vil give en uvurderlig erfaring, fordi der ikke er nogen rabat pga alder i den. På den anden side, så ser jeg blot problemstillingen som et praktisk problem der skal løses og deres fælles penge (pt. DaddyOs) er bedre brugt i virksomheden end til revisor, når det reelt er sælger og køber på samme side.

Hvis de havde spurgt om hvordan de købte konkurrenten og gik sukkerkolde på det, så ville jeg være helt enig. Men her er det jo bare et spørgsmål om at overtage sin egen butik. Så jeg syntes du har ret i det lange løb, men på den korte bane opfatter jeg det som vigtigere at komme hen over isen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:17

Jesper:
Det er umyndige 'børn' der har stiftet en virksomhed, hvilket de ikke kan i Danmark pga SKAT, fordi de ikke kan stifte gæld

Meget kan vi give SKAT skylden for men det nu ikke dem, der administrerer myndighedsloven. Problemet forekommer jo netop ved at de har valgt den lette løsning, nem lige at bruge en dækperson fremfor at bruge den legale mulighed og have søgt om tilladelse til at starte virkesomhed.

Der blev truffet et valg i 2011 og konsekvenerse af dette valg viser sig nu. Men selv om du bare det et spørgsmål om at overtage egen butik. så har vi et SKAT som alene kan forholde sig til juraen i dette. I SKAT's verden er det faren som ejer et enkeltmandsfirma og som han skal have afstået til de to "knægte". Her kan der være en masse problemstillinger. Et af de væsentligste er eksempelvis afståelse af goodwill, hvor SKAT har en praksis, hvor der i et vist omfang skelner mellem nærtstående og uafhængige parter. Hvad der jo er tilfældet her.

Hvordan ejerskabet mest optimalt overdrages til de to "knægte", der synes jeg at det vil være oplagt at vende det med en revisor. Kan det evt. betale sig at vente en til aps kapitalen sættes ned? Skal man lave et Iværsætterselskab? Kan man evt. bruge gaveafgiftsreglerne og få overdraget hele firmaet eller en del af dette til sønnike uden beskatning?

Mulighederned er mangfoldige og det at give et svar med to streger under kræver indsigt i tallene. Det er let på den korte bane at det drejer sig om at komme ud over isen. Det gjorde de, da de valgte at bruge en stråmand. Nu hvor de er tæt på vågen så gælder det om at komme sikkert i land.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20

Jesper:
Hvis de havde spurgt om hvordan de købte konkurrenten og gik sukkerkolde på det, så ville jeg være helt enig. Men her er det jo bare et spørgsmål om at overtage sin egen butik. Så jeg syntes du har ret i det lange løb, men på den korte bane opfatter jeg det som vigtigere at komme hen over isen.

vi er ikke uenige, men faktisk er det lettere at gå sukkerkold - give op, med at købe konkurrenten som jo netop som 3.part kunne stille sig på bagbenene, men her er det DaddyO som jeg ud fra hans villighed til nu, fornemmer nok vil hjælpe og ikke stå på bagbenene så det hele handler bare om at få afsluttet korrekt - også ved goodwill som jeg ikke mener er mindre problematisk fra far til søn end 3. mand, måske omvendt, da 3. mand altid kæmper for sin egen pris og selv per automatik minimerer goodwill problematik

Da det her handler om en snak med en revisor, fremlægge 2012 regnskab og 2013 til den dag sidste mand bliver 18 - og måske betale nogle tusinde for nu at blive herrer i eget hus, skal de ikke finde en deal breaker og bare lade sig ansatte hos den enes far. JA de ville hellere ha de penge at drive virksomhed for eller som løn,men omkostningen er en konsekvens af den gamle beslutning og skal bare løses. Tag den tid der gået som super læreår hvor alt er opbygget - få skiftet leverandør aftaler til det nye CVR som oprettes med en revisor eller økomimand der ser på alle alternativerne og tager en del af pengene - og - videre - det er et rent praktisk problem og løsningen er ikke at far kører videre med søn og sønnens ven som ansatte indtil skatteproblematiken er blevet større og større (forhåbentlig) Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23

En let løsning for sønnike. Lad far omdanne til et ApS - evt når kapitalskravet nedsættes og så give det som gave til sønnike. Nul skat og nul afgift. Løser blot ikke 3. mands adgang til firmaet😜....

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 12:34

Da det her handler om en snak med en revisor, fremlægge 2012 regnskab og 2013 til den dag sidste mand bliver 18 - og måske betale nogle tusinde for nu at blive herrer i eget hus, skal de ikke finde en deal breaker og bare lade sig ansatte hos den enes far. JA de ville hellere ha de penge at drive virksomhed for eller som løn,men omkostningen er en konsekvens af den gamle beslutning og skal bare løses. Tag den tid der gået som super læreår hvor alt er opbygget - få skiftet leverandør aftaler til det nye CVR som oprettes med en revisor eller økomimand der ser på alle alternativerne og tager en del af pengene - og - videre - det er et rent praktisk problem og løsningen er ikke at far kører videre med søn og sønnens ven som ansatte indtil skatteproblematiken er blevet større og større (forhåbentlig) Big Smile

Vi er jo helt enige :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36

Henrik Koudahl:
En let løsning for sønnike. Lad far omdanne til et ApS - evt når kapitalskravet nedsættes og så give det som gave til sønnike. Nul skat og nul afgift. Løser blot ikke 3. mands adgang til firmaet😜

jep forudsat værdien ikke på de 2 år er øget til over 58.700 som gave men er der en mor også, så kan der jo gives kontant gave til resten. Men det er nok vigtigt at få løst kammeratens andel pænt så de ikke mister virksomhed og venskab i en omgangSmile

Jeg er enig i vent - da den ene ikke er helkt 18 endnu i alle fald - til 1/1-2014 - brug det aktuelle regnskab - se om I kan finde 40 t hver eller den ene få det som gave - eller opret IVS i første omgang - det er et godt alternativ til I/S mener jeg, selv om jeg ikke basalt er helt vild med det

Tag løn for i år fra far selskabet hvis I har behov for det og skyd problemet til 1/1-2014

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 17:43

Tak for jeres input. Der er nu stadig gerne et I/S vi gerne vil have ændret det til. Men synes i det er bedst at vente til d. 1/1-14 så? Kan vi ikke gøre det efter. d. 27/7-13 (Der hvor jeg har fødselsdag). Som i anbefaler, skal vi snakke med en revisor om opgaven. Det tror jeg også vil være det bedste.

Håber at der sidder en revisor som evt. vil hjælpe os i denne sag.

Men som jeg har forstået det er fremgangsmåden følgende:

1. Ejeraftale på plads.

2. Stift I/S selskab.

3. Få opkøbt alt fra enkeltmandsvirksomheden.

4. Få styr på regnskab i enkeltmandsvirksomheden  (Afsluttende regnskab, SKAT osv.)

5. Få styr på regnskab i det nye firma. (Det skal vel begynde fra 0. Vi bruger Billys Billing, der vil det jo næsten kræve at vi skal have en ny konto hvis vi skal genne regnskabet fra enkeltmandsvirksomheden? Eller kan vi bare printe alt ud fra Billys Billing og så have enkeltmandsvirksomhedens regnskab på papir. Derefter så nulstille BB kontoen.)

6. ?

Ret mig gerne her hvis der er flere punkter og om rækkefølgen er korrekt.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)