Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af bil

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Vi har leaset en bil i virksomheden, total prisen er ca 110.000 kr.
Vi har haft en udbetaling på den i januar, og har herefter en løben betaling af leasing i 24 måneder, og derefter et mindre beløb for at frikøbe bilen efter 24 måneder.

Bilen er på "papegøjeplader" og bruges også privat, dog meget begrænset.

Skal bilen afskrives i regnskabet allerede i leasingperioden?

Hvor meget afskriver man normalt biler med?

Jeg er helt på bar bund i det, så alt input modtages med tak.

Hilsen

Gert

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 13:22

Hej

Ingen der ved lidt om dette?

Hilsen

Gert

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 14:17
Bilen skal ikke afskrives i leasingperioden, afskrivning max 25%, men først når den er frikøbt og det er jeres bil I kan oplyse i en note at bilen er leaset Husk at føre kørebog
Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 19:35

Hej

Tak for svaret.

Vi udfylder kørebog, alle udgifter afholdes af virksomheden, og det er minimalt hvad der foretages af privat kørsel i bilen.

Hvor ofte skal jeg føre den private andel af bilkørselen ind i regnskabet? Kan jeg nøjes på at opgøre det når året er forbi?

I SummaSummarum findes der en konto der hedder "Privat andel af autodrift".

Hvordan finder jeg det beløb som jeg skal taste ind der?

Er det 5% af alle omkostningerne til auto drift, såfremt at bilen er brugt 5% privat i henhold til kørebogen?
Eller er der en sats vi skal gange de kørte privat kilometer med?

Bilen har i løbet af de sidste 5 måneder kørt 9000 km, af dem er ca 500 privat kørsel.

Hilsen

Gert

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 12:49

Det er noget man gør 1 gang i året i forbindelse med selvangivelsen.

Du finder beløbet når året er slut ved at tage kørebogen og så tæller du kun de kilometer som er kørt af virksomheden sammen og gangen summen med kr 3,80 (2012)

erhverv 8500*3,8 kørselgodtgørelse kr 32.300

Så tager du kontoen prvat andel af autodrift og ændre den til "kørsel statens tax 3.8" som står i driftregnskabet, du opretter en konto eller ændre en af dem der står der i forvejen til "kørsel statens tax" i egenkapitalen.

Det med de 5% det er noget sludder Smile

Men husk nu kan du ikke fradrage nogen form af benzin rep forsikring afskrivning eller andet i forbindelse med bilen, dog kan du fradrage momsen på driftudgifter.

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 22:16

Hej

Jeg synes egentlig at jeg havde svaret på dit svar, men det ser ikke således ud, og det skal jeg da beklage.

Nu nærmer vi os årets afslutning, og jeg begynder at kan se de endelig tal for hvad angår udgifterne til bilen i regnskabet.

Desværre forstår jeg ikke helt det "setup" du beskriver i dit svar.

Når året er forbi vil der være kørt 20.000 km, 18.000 erhverv og 2000 privat.

Bilen er leaset, og der er betalt moms, og privat-benyttelsesafgift.

Bilen er anskaffet i januar 2013, og leasingen løber over 24 mrd.

Jeg er med på at der ikke skal ske afskrivning før de 24 måneder er gået, og bilen er erhvervet helt.

I regnskabet har jeg relativ få poster med bilen.

Driftkonto 8350 Leasing 50.000 kr.

Driftkonto 8400 Brændstof 10.000 kr.

Driftkonto 8600 Vægtafgift og forsikring 8000 kr.

I alt 68.000 kr i udgifter i forbindelse med bilen.

Der findes 2 andre drift kontoer som jeg endnu ikke har brugt i forbindelse med bilen.

Driftkonto 8700 afskrivning

Driftkonto 8800 privat andel autodrift

Hvis jeg skal gøre som du skriver, nemlig gange de erhvervsmæssige km med 3,80 kr, så er det jo 68.400 kr, hvilket overskrider den udgift der faktisk har været.

Jeg har fundet følgende fra BDO:

virksomhedsordningen anvendes ikke
Udgifter til erhvervsmæssig kørsel kan fratrækkes i den
personlige indkomst efter to regelsæt:
• Enten som en forholdsmæssig andel af de faktiske
biludgifter inklusive afskrivninger.
• Eller ved anvendelse af satserne for skattefrie kørepenge,
jf. side 13.
Uanset hvilken af mulighederne der vælges, skal der i princip
-
pet føres en kørebog for bilen, så den erhvervsmæssige kørsel

kan opgøres. Mulighederne gælder også for honorarmodtagere

Vil du prøve at forklare mig igen hvad det er jeg bør gøre?

Hilsen

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29

ved intet om leasing og skat, men det er 3,82 per km og normalt er det ok det overstiger det faktiske, det er ENTEN eller - faktiske omk eller statens takst - og man må tage det tal der giver størst fordel. Hvis du er personlig virkomhed og tager statens takster så tager du det som fradrag ved at du fører dit regnskab helt normalt, får dit overskud, og så fratrækker du erhvervskørslen med de 18.000 km som du så jo skal ha nøje kørselsbog for x 3,82 = 68.760. Her ville martinjensen123 kunne det helt præcise jeg gav bare det korrekt 13 tal 3,82 og den normale brug ved egen bil i personlig virksomhed

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 22:36

Hej John

Tak for det, jeg har bare svært ved at se logikken.

Det er min mands enmandsvirksomhed, med en bil leaset af firmaet, hovedsageligt brugt til erhvervskørsel, ganske lidt privat da vi har anden privat bil. Der føres nøje kørebog dagligt.

Det er jo ikke privat bil brugt erhvervsmæssigt, men leaset firma bil, der bruges til erhverv og ganske lidt privat.

Men er det korrekt forstået at såfremt at antal km ganget med 3,82, vil være den optimale løsning, såfremt at de faktiske udgifter er lavere?

Hilsen

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39

ByensGrill:
Det er min mands enmandsvirksomhed, med en bil leaset af firmaet, hovedsageligt brugt til erhvervskørsel, ganske lidt privat da vi har anden privat bil. Der føres nøje kørebog dagligt.
som nævnt kender jeg ikke regler for leasede - blot at hvis det er statens takst så er det 3,82 men om man med leaset kan vælge frit ved jeg ikke

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)