Hejsa Jeg har tidligere fået rigtig gode svar her inde, så nu prøver jeg med endnu et spørgsmål. Vi har en virksomhed (Grillbar) som startede 1. november 2012, ved overtagelse var der intet varelager, varelager blev indkøbt fra 1. november og derefter. Så ved opstart var den en "Varelager primo konto 2820" (Driftkonto) på 0,00 kr. Ved udgangen af november laver vi ikke en lageropgørelse. Ved udgangen af december laver vi en status, som viser en beholdning på ca. 30.000 kr. På denne måde er der kun et ganske lille varekøb i december, og tilsvarende lavt vareforbrug. Er dette den rigtige måde at gøre det på? 1. januar krediteres de 30.000 kr på kontoen "Varebeholdningen konto 55100 status konto), og afstemmes på kontoen varelager primo. Hvis man så trækker en status for januar, så er der et stor vareforbrug, da både varekøb og varelager primo fremgår som en udgift i resultatopgørelsen for januar. Nu laver vi ikke status hver måned, men kun kvartalsvis. Ville det være ønskeligt at gøre det hver måned? Og hvordan skal det håndteres? Kan man også bare gøre dette kvartalsvis? Og så kun ved årsskiftet lave den kontering hvor varelager flyttes fra resultat til status. Mange tak for jeres svar. Hilsen Gert |
Hej igen
Igen der ved om jeg er på rette spor?
Hilsen
Gert