Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobbyvirksomhed i forhold til dagpenge

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jun 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino`er,

jeg er ny på siden og har læst en anden debat herinde om lignende problemstilling.

Jeg prøver bedstmuligt at beskrive mit "problem":

Jeg er på dagpenge siden april 2013. Efter husarbejde, børnepasning og det hele bruger jeg min rest privat fritid på, at sy forskellige ting og sager.

Det gør jeg så med stor glæde. Jeg har på et tidspunkt for sjovt oprettet en fanside på facebook, men har aldrig drømt om, at det jeg laver finder så stor interesse. Jeg lægger billeder på min side og folk henvender sig så, hvis de vil købe noget.

Indtil videre har jeg ikke solgt betydelig meget, men kan mærke, at der kommer mere og mere interesse for det.

Jeg har i forbindelse med den debat her på siden forhørt mig hos min A-kasse hvordan deres reglerne er. De siger så, at jeg ikke må sælge noget mens jeg er på dagpenge. Jeg har prøvet at forklare damen, at det jeg sælger, slet ikke giver noget gevinst.

Jeg skal nu indsende den problemstilling skriftlig til A-kassen og ud fra det, vurderer de. Hun mente også, ellers så skulle jeg være selvstændigt.

Men jeg spørger mig, hvordan ville det give mig problemer ? Jeg har været ærligt og meddelte det, men gjorde samtidig opmærksom på, at jeg ingen gevinst / overskud har, hvis det nu skulle dreje sig om 20-50 kr. i sjældende tilfælde.

Er der nogen herinde, som har forstand på det ? En revisor sagde til mig på et tidspunkt, at HVIS overhoved, så gælder min beskæftigelse som hobbyvirksomhed.

Men hvad skal jeg gør nu ?

Håber I kan hjælpe mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10

som udgangspunkt kan du godt få lov til at drive bibeskæftigelse forudsat du ikke inden du blev arbejdsløs drev beskæftigelsen i virksomhedsform, for den vil generelt altid blive krævet lukket - læs evt om DAGPENGE OG SELVSTÆNDIGE hvis du var selvstændig

Bibeskæftigelse skal godkendes af den enkle fagforening, og forudsætningen vil være, at de kan se, at det ikke er noget du vil skulle bruge den almindelige arbejdstid på eller i alle fald, at du stadigt er 100% arbejdssøgende og til rådighed for arbejdsmarkedet - og at de mener at de kan kontrollere din indtægt, som skal modregnes i dagpenge. Det er de ting du så skal beskrive nu. Du kan læse om BIBESKÆFTIGELSE OG DAGPENGE HER

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 14:13

Hej!

Der er igen tvivl om, at du i forhold til a-kasse betragtes som selvstændig erhvervsdrivende, fordi du modtager penge for det arbejde, du udfører.

Derfor vil jeg klart anbefale, at du kontakter din a-kasse og får lagt kortene på bordet.

Din a-kasse kan med visse betingelser godkende selvstændig bibeskæftigelse, så du kan beholde dine dagpenge. En af betingelserne er, at du kan tilrettelægge dit arbejde, så det udføres udenfor normal arbejdstid. Det kan være lidt bøvlet, men som det er nu, er det den mulighed, der eksisterer, inden for reglerne.

Hvis du til gengæld f.eks. syer for sjov – og ikke modtager penge for dine produktioner – anses det for hobby, og så har det ikke betydning for dagpenge.

Hos ASE, hvor jeg arbejder, er vi i øvrigt på vej med et politisk udspil til bedre muligheder for opstart på dagpenge, men det er endnu ikke færdigt.

Jeg håber, det hjælper dig, men som sagt kan jeg kun råde dig til så hurtigt som muligt tage snakken med din a-kasse.

Venlig hilsen

Øyvind Reebirk Søltoft
Juridisk konsulent i ASE
www.ase.dk

Tilmeldt 12. Jun 13
Skrevet kl. 17:29

Hej igen,

tak for jeres hurtige svar.

Jeg har - som skrevet - i dag kontaktet min a-kasse og forklarede, hvad jeg laver.

Har fortalt, at jeg syer og det penge jeg få, det dækker faktisk materialet. Så der er ingen gevinst for mig. A-kassen sagde til mig, jeg skal aflevere det i skriftlig form og så kan de tage stilling til det.

Tilmeldt 12. Jun 13
Skrevet kl. 17:35

Men det jeg umiddelbart tænker på .... og det er kun en tankegang....hvad nu HVIS det skulle udvikle sig på en måde, at jeg vil tjene lidt på det. Hvordan ser det så ud ?

Det der forvirrer mig lige nu er, at en revisor for kort tid siden sagde til mig, at han vurderer det som hobbyvirksomhed og i forhold til SKAT er der jo ikke noget, jeg skal tage stilling til.

Selvfølgelig at man angiver udgifter og indtægter ved selvangivelsen.

Altså jeg forstå ikke helt nu, om det nu er hobbyvirksomhed jeg har eller ?

For jeg ser det jo lige nu kun som tidsfordriv i min fritid, jeg står jo 100% til rådighed for A-kassen/arbejdsmarked.

Hm.....mange spørgsmålstegnSmile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41

Du kan evt læse lidt om HOBBYVIRKSOMHED HER 

Den store forskel er at hvis skat mener du er hobbyvirksomhed, og det må man jo sige det lyder som, så kan du ikke trække et underskud fra i anden personlig indtægt

Du skal føre samme regnskab som du også er med på men om du kan overbevise a-kassen om, at du sælger men ikke tjene en øre på det, fordi du sælger det til ren materialepris - det skal jeg ikke kunne afgøre, det er jo lidt usædvanligt at sidde og bruge en masse tid, og så kun få materialet dækket

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)