Hej kære Amino`er, jeg er ny på siden og har læst en anden debat herinde om lignende problemstilling. Jeg prøver bedstmuligt at beskrive mit "problem": Jeg er på dagpenge siden april 2013. Efter husarbejde, børnepasning og det hele bruger jeg min rest privat fritid på, at sy forskellige ting og sager. Det gør jeg så med stor glæde. Jeg har på et tidspunkt for sjovt oprettet en fanside på facebook, men har aldrig drømt om, at det jeg laver finder så stor interesse. Jeg lægger billeder på min side og folk henvender sig så, hvis de vil købe noget. Indtil videre har jeg ikke solgt betydelig meget, men kan mærke, at der kommer mere og mere interesse for det. Jeg har i forbindelse med den debat her på siden forhørt mig hos min A-kasse hvordan deres reglerne er. De siger så, at jeg ikke må sælge noget mens jeg er på dagpenge. Jeg har prøvet at forklare damen, at det jeg sælger, slet ikke giver noget gevinst. Jeg skal nu indsende den problemstilling skriftlig til A-kassen og ud fra det, vurderer de. Hun mente også, ellers så skulle jeg være selvstændigt. Men jeg spørger mig, hvordan ville det give mig problemer ? Jeg har været ærligt og meddelte det, men gjorde samtidig opmærksom på, at jeg ingen gevinst / overskud har, hvis det nu skulle dreje sig om 20-50 kr. i sjældende tilfælde. Er der nogen herinde, som har forstand på det ? En revisor sagde til mig på et tidspunkt, at HVIS overhoved, så gælder min beskæftigelse som hobbyvirksomhed. Men hvad skal jeg gør nu ? Håber I kan hjælpe mig. |
som udgangspunkt kan du godt få lov til at drive bibeskæftigelse forudsat du ikke inden du blev arbejdsløs drev beskæftigelsen i virksomhedsform, for den vil generelt altid blive krævet lukket - læs evt om DAGPENGE OG SELVSTÆNDIGE hvis du var selvstændig
Bibeskæftigelse skal godkendes af den enkle fagforening, og forudsætningen vil være, at de kan se, at det ikke er noget du vil skulle bruge den almindelige arbejdstid på eller i alle fald, at du stadigt er 100% arbejdssøgende og til rådighed for arbejdsmarkedet - og at de mener at de kan kontrollere din indtægt, som skal modregnes i dagpenge. Det er de ting du så skal beskrive nu. Du kan læse om BIBESKÆFTIGELSE OG DAGPENGE HER
vh