Hej Er det korrekt forstået, at man i bogføring indskriver posteringerne incl. moms og at man i resultatopgørelsen indskriver excl. moms? Mvh |
Hvordan man indskriver i bogføringen vil afhænge af programmet men normalt styrer bogføringsprogrammet helt momsen ud fra om den enkelte konto er sat til at være med alm moms eller uden moms - så normalt - skriver man hele beløbet inkl moms - men det er jo kun den del er er selve varen som påvirker resultatet som altid er alle indtægter uden moms minus alle udgifter uden moms
Momsen kommer så fra bogføringsprogrammet ned i status - hvor det ikke påvirker resultatopgørelsen men kommer på henholdsvis købs og salgs moms
Resultatopgørelsen KOMMER fra bogføringen som den skriver man ikke som sådan noget ind i.
Mit gæt er, at du vil ha glæde af lidt kursus inden du får gjort livet for besværligt, men i alle fald gem alle bilag i dato orden så andre kan rede det ud hvis du kører skævt - de fleste bogføringsprogrammer har ofte kurser
vh