Hej Amino. Virksomheden har ligget rimeligt brak over det sidste år, og har kun 2 faste kunder, som bestiller en del engang i mellem. Men som sagt, så er 2 kunder jo ikke særlig meget, og er bestemt ikke noget, som giver en profit der er værd at prale af. Men jeg er også helt grøn på området, så derfor er firmaet måske fint i den størrelsesorden i starten, så jeg lige kan komme ind i hele processen med faktura, moms, skat osv. osv.. Dog ønsker jeg naturligvis at udvide, så jeg får flere kunder. Kunderne kommer jo desværre ikke af sig selv, og jeg er ikke den typiske sælger, som kan sælge sand i Sahara. Derfor er jeg usikker på, hvor godt det er, at jeg skal ud og lave en masse opsøgende salg, men alligevel er det en udfordring, som jeg ønsker at tage op!
Men jeg er som sagt helt grøn på området, både hvad angår det regnskabsmæssige, det med løn og opsøgende salg. Derfor håber jeg, at I kunne hjælpe mig med at være bedre rustet, til når jeg skal i gang med det opsøgende salg. Hvordan foregår det med overtagelsen af et firma? Jeg opretter et CVR-nummer, og får oprettet en erhvervskonto i banken. Men hvordan sikre jeg mig, at firmaet ikke har gæld bundet til, når jeg køber det? Hvordan foregår alt det med regnskab? Jeg skal indberette MOMS hver 3. måned, men hvordan gør man det? Og hvad med løn? Hvordan sørger jeg for, at der bliver betalt SKAT af det? Har I erfaringer med opsøgende salg? Ville det være en fordel for mig, bare at tage ud til en masse virksomheder, høre om jeg må snakke med chefen, og så bare fortsætte. Eller skal jeg ringe på forhånd, og få et "møde"? Håber I kan hjælpe mig lidt på vej. Stil endelig gerne dybdegående spørgsmål, hvis I føler for det. Og jeg skal nok komme i tanke om flere spørgsmål, som nok kommer senere hen. :-) |
Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed?
Jeg synes det lyder som en god idé, uden at kende detaljerne. For at slippe uden om alt bøvlet, kunne du jo bare stifte dit eget selskab, og din ven kunne så skrive til kunderne at leverancerne kommer fra det nye firma.
Husk at de fleste kommuner yder iværksætter hjælp og rådgivning. Tjek din lommunes tilbud og de kan rådgive dig langt hen af vejen.