Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed - Hvordan kommer jeg godt i gang?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg står til at skulle købe et lille firma af en af mine venner. Firmaet sælger nødder til firmaer og biografer bla., både som personalegoder, eller som videresalgsobjekt. 

Virksomheden har ligget rimeligt brak over det sidste år, og har kun 2 faste kunder, som bestiller en del engang i mellem. 

Nu ønsker han at komme af med det, da han ikke har tiden til det, og vil sælge det til mig, for et nærmest symbolsk beløb. Og jeg synes det kunne være en spændende mulighed, da jeg både får værdifuld erfaring, kan udvikle mig som person, og får noget brugbart at bruge min tid på, her i mit sabbatår. 

Men som sagt, så er 2 kunder jo ikke særlig meget, og er bestemt ikke noget, som giver en profit der er værd at prale af. Men jeg er også helt grøn på området, så derfor er firmaet måske fint i den størrelsesorden i starten, så jeg lige kan komme ind i hele processen med faktura, moms, skat osv. osv.. Dog ønsker jeg naturligvis at udvide, så jeg får flere kunder. Kunderne kommer jo desværre ikke af sig selv, og jeg er ikke den typiske sælger, som kan sælge sand i Sahara. Derfor er jeg usikker på, hvor godt det er, at jeg skal ud og lave en masse opsøgende salg, men alligevel er det en udfordring, som jeg ønsker at tage op! 

Jeg håber at overtage firmaet inden for den næste måned. Dog er der næppe det store at lave om sommeren, så der kan jeg nok få brugt en del tid på, at forberede det hele, så jeg er klar til august, når ferien er ved at være slut, og der igen er folk på virksomhedsgangene. 

Men jeg er som sagt helt grøn på området, både hvad angår det regnskabsmæssige, det med løn og opsøgende salg.

Derfor håber jeg, at I kunne hjælpe mig med at være bedre rustet, til når jeg skal i gang med det opsøgende salg.

Hvordan foregår det med overtagelsen af et firma? Jeg opretter et CVR-nummer, og får oprettet en erhvervskonto i banken. Men hvordan sikre jeg mig, at firmaet ikke har gæld bundet til, når jeg køber det? 

Hvordan foregår alt det med regnskab? Jeg skal indberette MOMS hver 3. måned, men hvordan gør man det? Og hvad med løn? Hvordan sørger jeg for, at der bliver betalt SKAT af det?

Har I erfaringer med opsøgende salg? Ville det være en fordel for mig, bare at tage ud til en masse virksomheder, høre om jeg må snakke med chefen, og så bare fortsætte. Eller skal jeg ringe på forhånd, og få et "møde"? 
Skal jeg droppe at gå fra dør til dør, og bare ringe i stedet?
Eller skal jeg måske få et professionelt korps af telefonsælgere, til at forsøge at sælge mit produkt? De er gode sælgere, men nok også ret dyre.. Men kan det betale sig, for at få en god start?

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej. Stil endelig gerne dybdegående spørgsmål, hvis I føler for det. Og jeg skal nok komme i tanke om flere spørgsmål, som nok kommer senere hen. :-)

På forhånd, rigtig mange tak.  

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:31

Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed?

Jeg synes det lyder som en god idé, uden at kende detaljerne. For at slippe uden om alt bøvlet, kunne du jo bare stifte dit eget selskab, og din ven kunne så skrive til kunderne at leverancerne kommer fra det nye firma.

Husk at de fleste kommuner yder iværksætter hjælp og rådgivning. Tjek din lommunes tilbud og de kan rådgive dig langt hen af vejen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:36

Ideen er helt sikkert god, jeg frygter bare mere, om det bliver en tand for meget. Men som sagt, så ønsker jeg at udfordre mig selv :-)

At stifte eget selskab, og så overtage kunderne osv., synes jeg lyder mere bøvlet... Hvad er forskellen på de to ting? 

Det vil jeg forsøge at kigge på. Mange tak! :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:46

Hvis det er en personlig enkeltmandsvirksomhed med nødderne som du evt skal overtage, så giver det lidt sig selv, for du kan ikke overtage virksomheden og dens cvr nummer som er personligt, så kun hvis det er et selskab type ApS kan du købe det, eller du kan indgå i det hvis det er I/S f-eks  men er det som jeg tror, en personlig virksomhed, så skal du helt enkelt stifte en virksomhed selv - og lade det CVR overtage varelager og hvad der ellers kan være, og den gamle virksomhed må meddele kunderne, at de fremover betjenes af din nye virksomhed

Giv ikke for meget for goodwill når han kun har 2 kunder med mindre det er meget store kunder - han kan være tilfreds med at komme af med lager hen ad vejen og måske få en lille provision af dit salg det første år, for at overdrage kunderne til dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:57

Så er det nok en enkeltmandsvirksomhed, ja. 

Så det jeg skal er en tur ned i banken, få en erhvervskonto, og så et CVR-nummer. Og så oplyse kunderne om, at selskabet er det samme, men bare har skiftet ejer, ikke sandt? Men kan jeg så bare betale ham pengene kontant, i princippet? Hvordan sælger man ellers en enkeltmandsvirksomhed?

Kunderne er ikke store, men gør da at det kan løbe rundt som hobbyvirksomhed. Dog har den et langt større kundepotentiale, men næppe stadig noget jeg kan leve af. Men det er heller ikke meningen med det. Ideen er mere at få erhvervserfaring, samtidig med at udvikle mig som person og sælger. Og hvis jeg kan få en penge ud af det med tiden, er det helt klart en bonus, naturligvis. Så at kunderne ikke er så store, er ikke så alarmerende. Dog bliver det alarmerende, hvis jeg inden for et halvt år, stadig ikke har udvidet til i hvert fald 5 faste kunder. Hvis det er status quo, bliver det svært. 

Lager er der ikke rigtig noget af, i hvert fald ikke noget af værdi, som jeg ikke selv bare kunne få gratis fra leverandøren. :-) Så helt basicly, betaler jeg ham pengene for at overtage hans kunder, informationer om tidligere kunder, det beskedne varelager, overtagelser af mail og telefonnumre, og medlemsskab af bla. Billys Billing. :-) 

Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 19:16

Hej Mark

Nu ved jeg ikke lige med nødder, men jeg er ret sikker på at du skal tage kontakt til fødevarstyrelsen.. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27

Jeg er ret sikker på, at min leverandør, som er dansk, har kontakt med dem. Deres produkter er i forvejen hos nogle forretninger. Men de har kun meget få ansatte, og beskæftiger sig udelukkende med produktion, og så salg til supermarkeder - altså abnormt store kunder, som også får det til en bedre pris end jeg. Men jeg kan stadig sælge det videre til mindre virksomheder, og tjene en pæn avance i det. 

Fra Ejby
Tilmeldt 28. May 13
Indlæg ialt: 2
Fra  LT Regnskab- & kontorservice Skrevet kl. 09:11

Hej Mark

Du har oprettet et nyt CVR nummer, der er privat i en enkeltmandsvirksomhed. Du overtager derfor ikke eventuelt gæld. Vedrørende løn - det hedder i dette tilfælde privatforbrug. Du skal inde på din forskudsopgørelse opgøre, hvor meget du tror, din virksomhed får i overskud i år, og bliver så beskattet af det. "Skat" regner ud, hvor meget du skal af med om måneden, og trækker det fra din nem konto. Det er ikke så svært - bare klø på - du er jo godt i gang.

Hilsen

Lis

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 09:54

Når du sælger en fødevare har du ansvar for at alle gældende regler er overholdt. Der for skal din virksomhed også være registreret ved fødevarestyrelsen. Der er forskellige krav der skal overholdes alt efter hvordan du distribuere og hvilken type vare du sælger. Der kan du få konkret rådgivning ved fødevarestyrelsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:41

Det lyder super dejligt, Lis. Mange tak for et godt svar. :-) jeg klør på!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)