ja det lyder som en dum skole undskyldning. Men jeg har lager hjemme og nu har hund så ødelagt nogle varer. Hvordan pokker registrerer jeg det i mit regnskabsprogram.? Det er vel en form for spild.
Mette
Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Hvis varelageret er bogført som aktiver afskriver du det - uanset er det 'bare' en omkostning. Tag et billede af det ødelagte til SKAT hvis du forventer problemer.
okay, så gør jeg varelageret mindre med købsprisen. Men hvor skal jeg sætte modposteringen. skal bare være helt sikker, for der går nok noget i stykker eller lign. en anden gang. Regner dog ikke med det er denne måde igen.
Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
okay, så gør jeg varelageret mindre med købsprisen. Men hvor skal jeg sætte modposteringen. skal bare være helt sikker, for der går nok noget i stykker eller lign. en anden gang. Regner dog ikke med det er denne måde igen.
På resultatopgørelsen debiterer du det tabte beløb på kontoen "spist af min hund" / "afskrivning af varelager" og krediterer beløbet på dit varelager på ballancen. Det kan være nogle mere regnskabskyndige herinde vil sige at dette skal opgøres i forbindelse med årsafslutning, men for at holde styr på de reelle værdier er dette meget straight-forward.
Du kan nok også slippe afsted med at postere på "ekstraordinære omkostninger" hvis du i forvejen har en sådan i din kontoplan.