Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forhøjelse af bidragssatsen - Realkredit

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er i den uheldige situation at jeg er én af de danskere der har modtaget en helt horribel forhøjelse af min bidragssats.
Den er steget fra 0,6072 til 0,9700 (nogen der sagde åger ?)

Årsagen er selvfølgelig at mit lån er et afdragsfrit F1 lån. Inden nogen begynder at pibe af mig, så skal jeg lige sige at vi før havde et boliglån og et 7% fastforrentet lån med afdrag. Vi har ikke taget det afdragsfrie F1 lån for at få flere penge mellem hænderne til forbrug. Forskellen i ydelse er ene og alene indbetalt på boliglånet i stedet, sådan at vi nu over 3 år har betalt 2/3 af lånet af på 1/4 af lånets løbetid. Med andre ord, så har vi kraftigt reduceret vores gæld på meget kort tid.
Vi har med andre ord reduceret risikoen for realkredit og bank betragteligt.

Nå, men tilbage til det oprindelige spørgsmål. Nu har jeg siddet og klumret i det og jeg kan ikke finde ud af at udregne den % ændring i bidragssatsen. Hvordan ser regnestykket ud, så jeg kan se hvor mange procent bidraget er steget med ?

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 10:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ændringen divideret med den oprindelige sats.

0,97 - 0,6072 = 0,3628/0,6072 = 59,75 % i stigning.

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 11:21

Det var også det resultat jeg er kommet frem til. Tak for hjælpen,

Det bekræfter bare at det er rent åger gebyr...

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:15

IT-Konsulenten:
Det bekræfter bare at det er rent åger gebyr...

Det bliver ikke nødvendigvis åger, som jo er et juridisk term, bare fordi det stiger meget.

Den danske realkredit er bygget op omkring at lånerne deler risikoen (i serierne så vidt jeg husker). Pga. den delte risiko er procenten meget lavere end den ville have været hvis ikke der var delt risiko.

Der har været langt flere tab de seneste par år, end perioden før det, og den regning kommer nu. Til gengæld kan du glæde dig over den lave bidragssats indtil nu.

Det ville dog være rart om administrations-omkostningerne og tabene blev delt op, så der var fuld dokumentation af grunden til stigningen, men så vidt jeg ved er det ikke tilfældet.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 12:22

Du skal bare være glad for du har betalt så meget tilbage på dit lån. Så skal du ikke betale bidragssats på den del.

Men det virker som en temmelig høj stigning.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 12:26

Ændringer af bidragssats burde ikke kunne laves midt i en periode. Dem der netop har låst renten i 3 eller 5 år har jo ikke et reelt valg

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:45

Nicolaj Thomasen:

Ændringer af bidragssats burde ikke kunne laves midt i en periode. Dem der netop har låst renten i 3 eller 5 år har jo ikke et reelt valg

Enig i det burde følges ad, så må hver gang man fornyer kan se den reele pris for den kommende periode.

Hvis det bliver således vil det dog betyder højere priser. Risikoen øges jo, og den præmie skal jo betales med højere basispriser. Men for gennemskuelighedens skyld ville det nok være at foretrække.

Problemet er så lidt med de 30-årige lån. Her skal bidraget stige ganske meget hvis der ikke skal være muligheder for justeringer undervejs, for regningen kommer under alle omstændigheder.

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 13:24

Thomas Frost:
Det bliver ikke nødvendigvis åger, som jo er et juridisk term, bare fordi det stiger meget.

Det er det i hvert fald i min verden. Med en stigning på 60%, så er det sammenligneligt med den stigning Rocker Bent kunne komme med, hvis man ikke har betalt et afdrag.

Thomas Frost:
Det ville dog være rart om administrations-omkostningerne og tabene blev delt op, så der var fuld dokumentation af grunden til stigningen, men så vidt jeg ved er det ikke tilfældet.

Nej, og sammen med en stigning på 60% så er der noget der ikke hænger sammen. Det er ren pengemaskine.

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 13:34

Nicolaj Thomasen:

Man har heller ikke mulighed for at skifte til et andet realkreditinstitut, hvor bidragssatsen kunne være mindre. Hvorfor tror du det går sådan uden videre at hæve priserne med 60% ?
Kender du andre steder i samfundet, hvor du uden problemer kan hæve priserne med 60% ?

Det er da kun fordi man er låst fast. Skal man skifte koster det også kassen....

Jeg synes det er usmageligt....

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)