Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugt moms - privat til virksomhed!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Første gang jeg skriver herinde, så håber på at få nogle gode svar!

Jeg har før i tiden solgt til som privat person, nu er salget oversteget de 50.000kr. som er grænsen for registrering af momspligtig virksomhed. Jeg har valgt at registrere mig som en enkeltmandsvirksomhed.

Som privatperson har jeg derfor købt varer og derved opbygget et betydeligt stort varelager! I øjeblikket er der for en salgspris på ca. 120.000kr.

Hvordan kan jeg få dette varelager ind som aktiv i min virksomhed, og hvordan skal det se ud på regnskabet?!

Mvh,

Christoffer Sørensen
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 12:53
Er der ikke noget med at man ikke kan få momsfradrag med tilbagevirkende kraft? Altså at du ikke kan trække købsmoms fra på indkøb foretaget før registreringsdatoen?

Da det er en personejet virksomhed skelnes der jo som sådan ikke mellem hvad du har købt som person, og hvad du har købt som firma, så jeg tror i hvert fald der skal en del krumspring til hvis du vil trække momsen fra.

Hvis du ikke er interesseret i at trække moms fra, så handler det vel om at indskyde varerne som egenkapital, til den værdi de er købt for incl. moms?

(ps: jeg er hverken bogholder eller revisor, så jeg håber der kommer nogen med autoritet og bakker mig op, eller skyder mig ned....)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:23

Vedr. de varer, der er indkøbt før momsregistreringen: Du skal lave en regulær vareoptælling (indkøbspris - normalt uden moms men i dette tilfælde med), og du skal kunne dokumentere dine køb. Det beløb, du når frem til bliver registreret som enten varekøb eller varelager i dit firma. Og du kan så enten hæve beløbet fra firmaets bankkonto, hvis der er penge til den slags, eller du kan registrere beløbet som "privat indskudt" og så hæve dem senere/aldrig - virkningen er skattemæssigt den samme.

Hvis du ønsker at få momsfradrag for de varer, skal du tale med SKAT og bede om et servicebesøg, så kommer de ud og giver dig gratis, gode råd omkring din nye administration, og så kan du samtidig forelægge dem problemet og nå frem til en løsning. Med hensyn til hvor lang tid før man evt. godkender visse udgifter: Der er mange begrænsninger og tilsyneladende forskellig praksis. Så spørg først.

Med venlig hilsen

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 12:01

Mange tak for svarene :)

Hjalp :)

Christoffer
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)