Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag i enkeltmands virksomhed (egen bil) og underskud i virksomhed = person fradrag?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg er kommet med i et spændende projekt som er under opstart. Projektet indebærer at jeg skal kører i min egen bil til møder og de udgifter jeg har dertil, vil jeg jo gerne have dækket ind.

Jeg tænker derfor på at starte et enkeltmands firma op og lave en køre bog og derved kunne få dækkes mine omkostninger via 3,xx satsen. Problemet er jeg i den første periode ikke vil modtage penge, men bliver belønnet via en procent sats af det forhåbentlige overskud som gerne skulle komme efter en given periode og derefter blive ansat. Der er en seriøs forretningsplan klar, men ingen garantier for det bliver en succes, men omkostninger har jeg jo uanset hvad.

1. Kan jeg så tage x antal km. ganget med 3,xx satsen og når året er omme have x antal kr. i underskud i virksomheden. Kan jeg så trække det fra mit person fradrag når året er omme?

 

2. Skal jeg oprette mig med CVR nummer før dette er muligt?

Jeg har en indtægt fra et andet firma jeg er ansat ved i samme tidsperiode. Beklager, hvis spørgsmålet har været stillet før, men har ikke kunne finde et klart og tydeligt svar.

På forhånd mange tak fra en forvirret mand. 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46834
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har ikke et klart svar men uden CVR så er det befordringsfradrag og med CVR ja så kan du som udgangspunkt tage statens takst som udgift -læs mere om KØRSEL OG BEFORDRING 

Der den kilder lidt, er som du selv er klar over tror jeg, at du satser på kun at ha underskud, men ja - at kunne få overskud på sigt. Den vil ikke holde at oprette CVR bare for at få kørselsfradrag og ikke samtidigt satse på seriøs drift der kan give overskud - og jeg ville ikke turde sige, at skat ville godkende arrangementet, hvis du KUN har kørselsfradrag div udgifter - med momsfradrag, og så i princip ingen indtægter. Jeg tror ikke de ville godkende et underskud, men kun tillade fradrag i indtægt ned til 0 i det fald - men jeg er ikke stensikker, for hvis det er klart det sigte, at året efter har du en virksomhed med overskud oppe at køre - så tjo - men her -. bare udgifter for siden at blive ANSAT - nej jeg synes ikke den lyder så godt

Du vil givet kunne fratrække omkostningerne ned til 0 indtægtsmæssigt - det er fradrag i øvrig personlig indkomst jeg tvivler på. Hvad har du for anden personlig indkomst i samme periode, det kunne måske gi lidt mere kød på?

Du skal nok få flere svar herinde fra, og ellers er der jo skat.dk hvor bindende svar koster ca 400 kr, men da det jo netop er bindende også for dig i princip, så vent og se hvad andre svarer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke nævnt det i denne tråd, men har også nogle apps jeg har udviklet og vil kører det med ind over og derved få en indtægt. Problemet er det både hvad angår projektet og apps er svært at beregne succes mulighederne og derved indtjeningsgrundlaget. Jeg vil selvfølgelig ikke oprette udelukkende for fradrags skyld, da vi alle er enige om det ikke er lovligt eller kan forsvares, men har jeg krav på at få fradrag for mine omkostninger i forbindelse med erhverv vil jeg selvfølgelig gerne udnytte det.

Men tror også det ender med bindende svar muligheden, for det er jo en vurderingssag. Men takker for ordene @cookie :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46834
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Sscully:
Jeg har ikke nævnt det i denne tråd, men har også nogle apps jeg har udviklet og vil kører det med ind over og derved få en indtægt. Problemet er det både hvad angår projektet og apps er svært at beregne succes mulighederne og derved indtjeningsgrundlaget. Jeg vil selvfølgelig ikke oprette udelukkende for fradrags skyld, da vi alle er enige om det ikke er lovligt eller kan forsvares, men har jeg krav på at få fradrag for mine omkostninger i forbindelse med erhverv vil jeg selvfølgelig gerne udnytte det.

Men tror også det ender med bindende svar muligheden, for det er jo en vurderingssag.
og så mener jeg at der skal være en sammenhæng mellem udgifter og indtægter - ikke trække udgifter fra fra en type ting som ikke giver indtægter i en anden type ting der ikke har med udgiften at gøre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 06:26
Hvor mange stjerner giver du? :

nu er jeg slet ikke sikker, men er der ikke noget med at man kan ændre i sin skat 5 år tilbage? kan man så ikke lave kørselsregnskabet, og vente med at hæve beløbet, indtil virksomheden giver overskud? og så bare se udgifterne som interesse-investering i starten

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46834
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Thorborg:
nu er jeg slet ikke sikker, men er der ikke noget med at man kan ændre i sin skat 5 år tilbage? kan man så ikke lave kørselsregnskabet, og vente med at hæve beløbet, indtil virksomheden giver overskud? og så bare se udgifterne som interesse-investering i starten

Det vil ikke ændre noget selv hvis man kunne, for kørselsfradraget skal stadigt hænge sammen med de indtægter der er i virksomheden. Jeg vil generelt også mene det skal bogføres år for år men jo ikke nødvendigvis hæves i personlig virksomhed og i selskaber må det kun forekomme i forbindelse med løn/lønmodtagere

Man kan godt ha kørsels fradrag og underskud men bare ikke hvis kørslen ikke har noget med ens egentlige firma at gøre og heller ikke hvis det hele ses som hobby virksomhed - så kan det heller ikke skydes til senere år

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Men ender det ender kategorien hobby virksomhed kan jeg vel i princippet stadigvæk trække omkostningerne som jeg har med kørsel fra (veldokumenteret selvfølgelig). I stedet for så have et person fradrag, så blot have underskud i virksomheden og derfor færre penge at betale skat af når indtægterne begynder at komme og fortsat er under CVR grænsen ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Sscully:
Men ender det ender kategorien hobby virksomhed kan jeg vel i princippet stadigvæk trække omkostningerne som jeg har med kørsel fra (veldokumenteret selvfølgelig).

Ved hobbyvirksomhed får du ikke fradrag for underskud (ej eller fremføre disse) - overskud vil altid blive beskattet.

/Henrik

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej men i en hobby virksomhed er det jo indtægter - udgifter = beskatnings grundlag. Og om vi kalder det fradrag eller udgifter er vel det samme, statens sats på 3,xx er iflg. min forståelse et udtryk for den udgift man har ved transport i forbindelse med erhverv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46834
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

forskellen er om du kan trække mere fra end du tjener - det kan du ikke i en hobby virksomhed - den kan ikke ha skattemæssigt underskud men højst komme ned til 0 - og kørsels fradrag skal stadigt være knyttet til virksomheden og den drift det drejer sig om og ikke en helt anden - 0 indtægts aktivitet i en hobbyvirksomhed vil jeg mene

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)