Jeg har lavet nogle webshops i Unique Free, som er en dansk bearbejdning af osCommerce v. 2.2 RC2a. De blev, for ca. halvandet år siden, smækket op i hast, idet vi mistede vores hidtidige eksponering via et distributionsselskab, som gik konkurs. Da firmaet ved den lejlighed tabte et større beløb, faldt jeg over Unique og valgte det. Dels fordi det er på dansk og dels fordi det er gratis. Jeg skal ikke her tale ondt om Unique, men blot konstatere, at der skal mere professionelle boller i suppen nu. Vi køber en løsning i nærmeste fremtid (leverandør ER valgt), men det vil jo være en stor fordel, om jeg selv sætter mig ind i tingene, herunder SEO. Men hvad med de gamle shops der kører nu? De er jo forlængst indexeret, men hvordan? Der er aldrig, grundet stor travlhed og nok desværre også manglende bevidsthed fra min side, gjort forsøg på SEO og URL-omskrivning. Unique indeholder faciliteter til dett, men de har aldrig været slået til Mine URL's ligner noget som katten har slæbt ind. f.eks. http://danacordbutik.dk/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=8933 og http://danacordbutik.dk/product_info.php?products_id=8966. Jeg har i øvrigt aldrig fundet ud af hvorfor den nogle gange skriver "manufacturers_id" i strengen og andre gange ikke, endda for den samme vare. Det kommer an på hvordan man klikker sig frem til den. Betyder det at der er duplicate content? Hvordan er mine sider så "registreret" hos Google og hvor/hvordan kan jeg se det? Jeg frygter jo, at jeg skal til at lave redirect til 5.000 sider/varer. |
Hvis du ikke skal miste placering. Så skal du lave 301 redirects fra ALLE dine gamle sider til de passende sider i den nye løsning.
Hvis jeg var dig, ville jeg begynde at lave et skema med URL på jeres nuværende løsning