Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Debat: Danskerne er blevet dovne

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

nu læste jeg artiklen igennem, og egentlig har manden jo også nogle fornuftige pointer.

-Danmark bliver og vil blive presset fra flere steder på kloden på alle parametre : konkurrenceevne, produktivitet, kvalitet ...blablabla

Det er jo bare et fact som også danskere må indse og finde nogle løsninger på. En løsning er vel at øge fliden - bliver virk. styrket af medarbejdernes større flid ? yes.  Ansætter stærkere virksomheder flere medarbejdere ? yes  

Og det kommer også til at ramme os som iværksættere , at man er nødt til at kæmpe hårdere for at opretholde sin levestandard. Det er virkeligheden

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:39

flemming.dk:

nu læste jeg artiklen igennem, og egentlig har manden jo også nogle fornuftige pointer.

-Danmark bliver og vil blive presset fra flere steder på kloden på alle parametre : konkurrenceevne, produktivitet, kvalitet ...blablabla

Det er jo bare et fact som også danskere må indse og finde nogle løsninger på. En løsning er vel at øge fliden - bliver virk. styrket af medarbejdernes større flid ? yes.  Ansætter stærkere virksomheder flere medarbejdere ? yes  

Og det kommer også til at ramme os som iværksættere , at man er nødt til at kæmpe hårdere for at opretholde sin levestandard. Det er virkeligheden

Nuvel, han glemmer også nogle ret simple og logiske ting.

1. Alle lande på denne klode kan UMULIGT have overskud på exportkontoen. Hver gang et land har plus, så er der et eller flere lande, som har minus. Basal matematik
  2. Befolkningerne i alle lande kan ik bare være ekstra flittige. For hvor skal alle disse produkter/services afsættes? Uendelig vækst er og bliver den største fail, som nogen har prædket!
  3. Idag flytter virksomheder fra land til land, blot for at opnå besparelser i lønningerne. Er en polak mere effektiv end en dansker? Mit gæt er nej, men han/hun vil sikkert være villig til at arbejde flere timer. Dog vil de være gode som lastbilchauffører, da de ik skal tænke selv...
  4. Han tager ik forbehold for effektiviteten pr time. At arbejde 100 timer om ugen kan være ligegyldigt, hvis en dansker kan klare det på f.eks 15.
  5. Vil han selv have asiatiske tilstande på danske arbejdspladser? Det bliver inkl hans egen stilling, hvor han fratages at tænke, og blot blive en robot
  6. Og sidst men ikke mindst, handler livet så om, hvem der kan arbejde sig selv ihjel, eller er der også noget andet end arbejde? 
Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 12:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg faldt også over denne overskrift og må indrømme at jeg 1) giver ham 100% ret og 2) bestilte "Det gennemsnitlige menneske" på saxo.com for at læse hvad han egentlig synes.

Når jeg så læser denne tråd på Amino - så giver det mig ihvertfald et par issues, som jeg godt kunne tænke mig at dele...

1)

Kære Aminoer.

Morten Albæk er udover at være marketingdirektør for Vestas også filosof. Det betyder (for dem som skulle være i tvivl) at man godt kan anskue verden fra andre steder end sin egen navle - det er er noget som mange Aminoer kunne lære af. Jeg har været på Amino i nogle år og bliver så utrolig træt af Amino engang imellem at jeg i perioder simpelthen ikke gider logge på og se de samme debatindlæg overskrifter "hvordan starter jeg virksomhed når jeg er under 18 år", "Tekster 50% rabat idag", "hvorfor fungerer mit wordpress site ikke på samme måde som amazon.com" - sådan for at overdrive lidt. Som selvstændige burde det være en daglig opgave at forsøge at hæve os over det helt generelle jantelovsniveau og i det mindste forsøge at tænke ud af boksen, tænke nyt, være innovative osv. Og sætter man "det gennemsnitlig menneske" i det perspektiv og "de dovne danskere", så rammer Morten Albæk spot on - for vi synes vi er nogle af de bedste i verden til alt. Vi vil gerne se os selv som foregangsmennesker for hele verden og vi roser, priser og lovsynger vores såkaldte velfærdsstat, som i bedste fald gør os endnu mere dovne, mindre innovative og ikke sultne - og i værste fald når vi ikke at se kollapset af et samfund, som har alle mulighederne.

Morten Albæks kommentarer er interessante fordi de stiller et helt generelt spørgsmål til os alle.. Hvordan kan vi tro at vi er verdens bedste, verdens dygtigste og verdens mest flittige mennesker, når vi helt faktuelt arbejder mindre end stort set alle andre i den vestlige verden. Når vores bruttonational produkt vokser forholdsvist mindre end stort set alle andre i verden og derved på relativ kort tid gør at vi ikke engang er blandt verdens rigeste mere. At sætte spørgsmålstegn til vores selvfede selvopfattelse er super - for vi HAR mulighederne hvis vi tør. Det som måske skal gøres er drastisk for vi skal for det første erkende at vi ikke er bedre end alle andre - vi skal være 'sultne' efter magt, penge, vækst og indflydelse for det er bl.a. det, som gør at vi bliver innovative og vi skal erkende at alle dem som stræber efter "mere og bedre" til enhver tid vil være fremtidens vindere.

Jeg rejser rigtig meget og jeg har stort set ikke været nogen steder i verden, hvor der ikke er innovative mennesker og hvor der er et ekstremt ønske om at blive vindere.. Langt de fleste steder i verden sker det bl.a. fordi de IKKE har en velfærdsstat, så de bare kan læne sig tilbage og lade flertallet betale regningerne - de er ganske enkelt nødt til at innovere!

Betyder det at vores samfundsmodel er dårlig - kort fortalt ja - I 2013 er modellen direkte kontraproduktiv - men den har haft sine fordele, for den trak hele befolkningen op fra et meget lavere niveau i 50'erne til et meget højere niveau - men alle tider har forskellige behov - og derfor mener jeg også at vores samfund har behov for KÆMPE forandring - for vi skal væk fra jantelov, vi skal forstå at en "normal" arbejdstid er mere end 40 timer om ugen, vi skal alle acceptere at vi skal arbejde det meste af livet, vi skal allesammen lære SELV at tage ansvar når vi kan og at samfundet fremover KUN skal tage sig af dem som overhovedet IKKE kan selv!

Det kræver meget visionære og fremadsynede politikere - og pt. har vi dem desværre ikke - men vi har de politikere som vi har fortjent, for så længe vi har et samfund, hvor 50% er på overførselsindkomst og hvor de fleste synes at vi har det åh så godt - så længe "sulten" ikke er der, så kan ingen forandringer blive fremtvunget..

2)

Jeg giver Morten Albæk 100% ret

Han har ret i at Danskere er dovne. Hvem kender ikke følgende scenarier: 1) en kollega kommer altid 5 minutter for sent på arbejde 2) en kollega går altid lige til tiden eller før, uanset om han er færdig med det han skulle 3) tager en sygedag, hvis han ikke har det 100% godt 4) skal have fri fordi han skal til læge eller tandlæge 5) kørende sælgere, som er hjemme en time før normal arbejdstid slutter, fordi det ikke kan betale sig lige at tage et kundemøde mere 6) Barn syg 7) chefer der spiller golf i arbejdstiden 8) og jeg kan fortsætte

Vores samfund er skruet sammen på en måde, hvor accepten af ikke at yde 110% er blevet acceptabel - så vi er dovne - næsten alle.

Og desværre så har samfundet indbygget en række incitamentsfaktorer til dette, for er du lønmodtager så bliver du hårdt beskattet af sidsttjente krone, så der er intet incitament til at overarbejde. Som selvstændig er det stort set umuligt at få finansiering (ekstern) og når du så endelig lykkes med din forretning, så bliver du 1) beskattet hårdt og 2) hvis du ikke lykkes, så er du udenfor alle sociale sikkerhedsnet, som a-kasser, feriepenge, bistandshjælp osv.. nej du skal HELT ud af din forretning før nogen vil hjælpe dig - og det kan så forresten ikke lade sig gøre, hvis du har en mindre formue - eller....

OG når dagen så er omme, så vil du endda få at vide at din succes ikke skyldes dig, men det er et samfundsskabt gode, fordi vi har et velfærdssamfund, som har givet dig uddannelse m.v. - MEN det er løgn. Du har selv betalt over skatten og du må gerne bidrage, men mangler du at betale SKAT eller MOMS, så bliver du bare lukket (lidt overdrevet) - så incitamenterne til at blive selvstændig, at forfølge mål om rigdom, indflydelse m.v. er forbehold de ganske få..

3)

Så købte jeg Morten Albæks bog

Øv - jeg er halvt igennem den nu og det er fandme venstrehåndsarbejde af værste skuffe. Havde glædet mig rigtig meget til at læse den - første trediedel handler om hans barndom - as who gives a fucking shit - når man forventer at "det gennemsnitlige menneske" først og fremmest er en erhvervsbog med fokus på det som driver, motiverer og så videre. "Kapitlet" om "de dovne danskere" - ja jeg vælger at skrive det i citationstegn (kapitel) fordi der er under én side. Det som vakte min interesse for bogen og gjorde at mine 279,- kr. skiftede ejer - er naturligvis essensen og meget interessant at læse - men at det ikke underbygges bedre (måske kommer det senere) og også udmønter sig i råd til hvordan man som leder selv kan motivere og drive processer/forretninger m.v. er mig ganske ubegribeligt.

Hvis "Det gennemsnitlige menneske" kommer som en pixebog på 24 sider i pixibogsformat til 19,- kr. så køb den - ellers så er essensen af bogen læst i Berlingeskes beskrivelse af bogen.

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 12:55

@Fashion Seller - sorry, men det handler om incitament - hvis man ikke rækker efter himlen, når man ingen veje. Jeg synes faktisk at det du skriver er så jantelovsagtigt at jeg ikke kan forstå at det bliver til en selvopfyldende selvretfærdig forståelse for dine kommentarer... lad mig bare tage ET eksempel:

Fashion-Seller:
Alle lande på denne klode kan UMULIGT have overskud på exportkontoen. Hver gang et land har plus, så er der et eller flere lande, som har minus. Basal matematik

Det er da også 100% ligegyldigt - det er da i DIN virksomhed du skal have drivet! - så enkelt er det og har du det ikke, så bliver du én af taberne!

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:08

Morten Reitoft:

@Fashion Seller - sorry, men det handler om incitament - hvis man ikke rækker efter himlen, når man ingen veje. Jeg synes faktisk at det du skriver er så jantelovsagtigt at jeg ikke kan forstå at det bliver til en selvopfyldende selvretfærdig forståelse for dine kommentarer... lad mig bare tage ET eksempel:

Fashion-Seller:
Alle lande på denne klode kan UMULIGT have overskud på exportkontoen. Hver gang et land har plus, så er der et eller flere lande, som har minus. Basal matematik

Det er da også 100% ligegyldigt - det er da i DIN virksomhed du skal have drivet! - så enkelt er det og har du det ikke, så bliver du én af taberne!

Så fik jeg lige smidt jantelovskortet i hovedet, men jeg går ud fra, at det er fordi, du ik forstår det der er skrevet i citatet. Men fair nok, jeg kan godt leve med at være en taber, så længe jeg kan regne basal matematik ud, og samtidig gennemskue at uendelig vækst er en illusion... 

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 13:27

Ja... det er jo ærgerligt at få smidt jantelovskortet - på en bog der handler om vækst, incitament og anti jantelov - når det første du gør at argumentere for de modsatte synspunkter ..

Illusionen om uendelig vækst har drevet menneskeheden siden urmennesket, så det er endnu en løgn at kalde det en illusion - det er virkelighed.

Vækst er jo ikke kun i antal enheder og økonomi, men selve fundamentet om at drive processer fremad - altså innovation.

Men hvis du driver din virksomhed med et dagligt ønske om IKKE at vækste, om ikke at gøre din forretning bedre, hurtigere og smartere - be my guest.. 

/Morten

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten Reitoft:

Ja... det er jo ærgerligt at få smidt jantelovskortet - på en bog der handler om vækst, incitament og anti jantelov - når det første du gør at argumentere for de modsatte synspunkter ..

Illusionen om uendelig vækst har drevet menneskeheden siden urmennesket, så det er endnu en løgn at kalde det en illusion - det er virkelighed.

Vækst er jo ikke kun i antal enheder og økonomi, men selve fundamentet om at drive processer fremad - altså innovation.

Men hvis du driver din virksomhed med et dagligt ønske om IKKE at vækste, om ikke at gøre din forretning bedre, hurtigere og smartere - be my guest.. 

Jeg har ik læst nogen bog, blot en avisartikel, og det er sådan set det, som jeg forholder mig til... Desuden står der danskerNE, hvilket i min verden er flertal, og det dækker en befolkning generelt. Ud fra den betragtning, som artiklen lægger op til, samt ordvalgene i artiklen diskuterer jeg emnet. Dvs jeg snakker ik om din forretning, min forretning eller Hans Peter Svenssens tømrerforretning, men om danskerNE generelt...

Uendelig vækst har intet med innovation at gøre, men det er en anden snak...

Og ja manden er "filosof", men er det et arbejde? Ret basalt set, så er alle tænkende individer filosofer, men man får kun betegnelsen i offentligheden, hvis man kan fremfører nogle skæve teorier. Og når manden nu er så evig en gud i din verden, hvorfor får han så ik sin arbejdsplads til at tjene penge? En arbejdsplads, som lever af statsstøtte, og har gjort det i hele dens levetid. Ja se det synes jeg er et meget interessant spørgsmål... Det er alle andre der fejler, det er ik Vestas og ham selv...

Men jeg tager jantelovskortet, taberkortet og den basale matematik med mig ud i fremtiden mod det evige nederlag... Life is a bitch Smile 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:40

Inden jeg får smidt i hovedet, at alt jeg siger og skriver er luft, så kunne du se nedenstående video. 99,9999999999999999999999% finder den kedelig og ubrugelig, og de får aldrig set den til ende. Det få tal, som ser den færdig, de vil pludselig forstå, hvorfor 2% vækst om året er en illusion, og hvordan basal matematik hænger sammen. 

For fakta er bare, at mange mennesker ik kan gennemskue basal matematik, face it or not!

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 13:48

Jeg har set den før - og hvad så?

Betyder det at du ikke går på arbejde i din egen virksomhed for at få den til at blive større, bedre, hurtigere og smartere... at noget er eksponentielt er jo blot matematik på samme måde, som du selv henviste til i starten af tråden..

Men helt ærligt - jeg ved godt der er er nogen får "radikale" som ikke tror på markedskræfter - og hellere ikke på politik som demokratisk værktøj, men tror at virkeligheden er en matematisk formel og kan baseres på faktuelle konstateringer, ikke politiske virkemidler m.v. - det gider jeg dog ikke diskutere her - det har jeg gjort til uendelighed i andre tråde..

Helt grundlæggende tror jeg på markedskræfter - er liberal - uden at være liberalist og går selv på arbejde for at vinde. Hvis du har en virksomhed, som drives efter andre mål - så vil jeg hellere høre om dem - for hvad driver dig, hvis det IKKE er vækst, IKKE er penge, ikke markedsandele osv...?

Og så er vi iøvrigt nok ved at være lidt off-topic...

Jeg reagerede fordi du tilsyneladende baserede dine kommentarer omkring Morten Albæk på en BT artikel og i bedste jantelovsstil tog ejerskab over antitesen!

/Morten

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:58

Morten Reitoft:

Betyder det at du ikke går på arbejde i din egen virksomhed for at få den til at blive større, bedre, hurtigere og smartere... at noget er eksponentielt er jo blot matematik på samme måde, som du selv henviste til i starten af tråden..

Hva har det med mig at gøre? Der diskuteres et generelt synspunkt, men du vil gerne have, at det skal omhandle mig?

For jeg har aldrig kommenteret noget ud fra et enkelt individssynspunkt, men fra den generelle betragtning, som artiklen, som der diskuteres her, lægger op til...

Morten Reitoft:

Men helt ærligt - jeg ved godt der er er nogen får "radikale" som ikke tror på markedskræfter - og hellere ikke på politik som demokratisk værktøj, men tror at virkeligheden er en matematisk formel og kan baseres på faktuelle konstateringer, ikke politiske virkemidler m.v. - det gider jeg dog ikke diskutere her - det har jeg gjort til uendelighed i andre tråde..

Wow er jeg nu radikal... Den har jeg aldrig hørt før, men man lærer noget nyt hverdag...

Morten Reitoft:

Helt grundlæggende tror jeg på markedskræfter - er liberal - uden at være liberalist og går selv på arbejde for at vinde. Hvis du har en virksomhed, som drives efter andre mål - så vil jeg hellere høre om dem - for hvad driver dig, hvis det IKKE er vækst, IKKE er penge, ikke markedsandele osv...?

Og så er vi iøvrigt nok ved at være lidt off-topic...

Jeg reagerede fordi du tilsyneladende baserede dine kommentarer omkring Morten Albæk på en BT artikel og i bedste jantelovsstil tog ejerskab over antitesen!

Snakker vi om samme artikel? Artiklen rammer primært arbejdstagere, tidligere kaldet arbejderklassen, og du bliver ved med at referer til virksomhedsejere... Er det måske der, at vi går fejl af hinanden? Igen jeg tager udgangspunkt i det artiklen, som der henvises til siger, og ja det er min mening... At du så kalder min mening for jantelovsagtig og taberagtig, det er så din mening, og længere er den ikke Smile

Og igen jeg har ik læst nogen bog, jeg har læst den artikel, som der diskuteres... Og jeg kunne aldrig drømme om at købe den bog, for han er jo selv en af de X-Factor selvpromoverende personer, som han selv omtaler...

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)