Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Endnu igen!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle ivæksættere og forretningsfolk.

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed og har derfor et par spørgsmål til bogføring og regnskab samt udbetaling af løn.
(JA - den har været oppe og vende adskillige gange, men jeg er stadig på bar bund).
So far so good:
Momsregistreret og oprettet momsregnskab uden de store problemer og har forstået konceptet samt proceduren.

So far, less good:
SKAT..

Jeg har ikke ændret min forskudsopgørelse endnu, men jeg regner med at virksomheden kommer til at generere ca. 400.000 i profit da omkostningerne er små og første måned (juni) potentielt allerede indbringer 70.000 i omsætning, hvoraf der så skal spenderes lidt på hjemmesider osv.
Se det begynder at blive noget mere indviklet når jeg så kommer mig nærmere beskatning, AM-bidrag, ATP og personlig hævelse.

Jeg har et frikort hvoraf der er 34.000 tilbage og så er der de første 100.000 fra virksomhedens side der er undtaget fra skat, korrekt?

Se, jeg har forstået at man skal lave bogføre penge til sig selv som personlig hævelse/udbetaling, men hvordan beregnes skatten herefter?
Lad os antage at frikortet er brugt op og det er tid til at betale personlig skat..

Så antager vi at vi er i August måned og der er en profit på 30.000 jeg ønsker at hæve til mig selv.
Af de 30% skal jeg så betale ATP og AM-bidrag samt skat - i alt udgør det vel en 46%?
Skal jeg så smide 46% af de 30.000 ind på en seperat konto eller får jeg et sted jeg skal indbetale det eller hvordan fungerer det?
Har hørt noget om at man først skal betale efter 1. år som virksomhed og at man får girokort for samtlige måneder, men det virker mig en smule farligt hvis man klokker i sit regnskab og bruger for meget i forhold til hvor meget skat man skal betale..

Ser meget frem til jeres svar, og så vidt så muligt må i gerne komme med eksempler og prøve at være konkrete!

1000 tak for hjælpen.

Mvh.
Castello

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 21:13
Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 21:26

Hej Castello

Når det er en enkeltmandsvirksomhed du har, er der som udgangspunkt ikke noget der hedder løn. Og af samme grund skal der heller ikke betales skat af det du trækker ud.

Det du skal betale skat af er virksomhedens resultat, altså overskuddet. Bemærk at de penge du trækker ud som "løn", ikke er en omkostning der påvirker dit resultat, da disse bogføres i status under mellemregning. Du har i dit firma noget omsætning og nogle omkostninger, forskellen på disse er dit resultat, som du skal betale skat af.

Skatten bør du betale løbende. Dette gøres ved at indtaste dit forvente resultat/overskud i din forskudsopgørelse hos SKAT. Hvis du har anden lønindkomst vil det betyde at dit fradrag ændres, så du på den måde betaler din skat. Har du ingen anden indkomst eller er dit fradrag ikke stort nok til at dække din skat, så skal du betale skat via girokort der tilsendes fra SKAT.

Jeg kan ikke huske præcis hvilken rubrik i din forskudsopgørelse du skal taste i, men den hedder noget i retning af "overskud af egen virksomhed".

Jeg har aldrig hørt om at de første kr. 100.000 af en virksomheds overskud, skulle være skattefrie.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Tilmeldt 28. May 13
Skrevet kl. 21:32

Hej Jesper,

Umiddelbar fin læsning, men jeg synes ikke det besvarede mine spørgsmål helt..

Men tak for det :-)

Mvh

Tilmeldt 28. May 13
Skrevet kl. 21:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rune,

Tak for dit svar, skal lige se om jeg har forstået dette korrekt.
Så jeg opgiver et forventet resultat til SKAT, derefter fortæller de mig hvor meget af dette resultat jeg skal betale skat af?
Det vil sige hvis mit forventede resultat er 400.000, så skal jeg vel ca. betale en 180.000 i skat? og det kan jeg gøre løbende på en betalingsmåde de informerer mig om ??

Mvh.

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 21:42

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46608
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:49

Castello9:
Så jeg opgiver et forventet resultat til SKAT, derefter fortæller de mig hvor meget af dette resultat jeg skal betale skat af?
Det vil sige hvis mit forventede resultat er 400.000, så skal jeg vel ca. betale en 180.000 i skat? og det kan jeg gøre løbende på en betalingsmåde de informerer mig om ?

Ja du beder skat om udvidet forskud og udvidet selvangivelse nu du er personlig virksomhed. Der opgiver ud dit overskud, som er uden løn eller hævninger til dig selv og naturligvis uden moms - og af det betaler du skat, helt som hvis du tjente pengene ved andet arbejde og du får først nedsat dit forskud til 0 for at dække noget af skatten og så opkrævninger du betaler alle måneder pånær juni og december

Du kan læse mere her om SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED Jeg ville nok søge en økonomiperson til at hjælpe dig med regnskabet i begyndelsen, det kan gøres via scan og nettet og behøver ikke være dyrt, men kan spare dig meget for der mange regler om ting der kan være omkostninger men ikke skattefradrag osv. Via f.eks. www.agera.dk kan du få 3 uforpligtende tilbud - og slippe for at lave en masse fejl, og jeg synes din omsætning berettiger det

Dine tal ser eller ret OK ud med oms og skat - du får ikke uden aftale med ATP indbetalt noget der, da du ikke har løn så det skal du dække via aftale eller anden pension

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)