Jeg har netop erhvervet 10% af anparterne i et selskab for kr. 50.001. Anparterne har jeg erhvervet som privatperson. Nu lyder spørgsmålet: kan værdien opskrives til kr. 125.000 og kan jeg dermed bruge anparterne som indskud til etablering af et aps (holding) ?
Det skal understreges, at kursen som jeg erhvervede anparterne til er sat lavt, da aftalen om købet blev indgået på et tidligt tidspunkt af produktudviklingen. Nu er vi snart i produktion, hvorfor jeg vil mene, at anparternes værdi skal afspejle denne "modning" af virksomheden.
Hvis du kan dokumentere, ved hjælp af en ekstern vurderingmands erklæring, at anparterne mindst er tkr. 125 værd, vil du kunne stifte et ApS ved indskud af anparterne. - det kræver nu nok at der foreligger et regnskab for selskabet, som du ejer anparterne i.
Som "Udvikler" skriver kommer du til at svare skat af anparterne. - har du selv 75.000 vil jeg foreslå at du indskyder dem som resten af anpartskapitalen.
Så kan selskabet afhænde anparterne efter 3 år uden at der skal svares nogen skat heraf.