Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura informationer

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46639
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal afgøre om han er egentlig selvstændig og det tror jeg uden firma næppe han er. Du kan læse i mit link fra før alle kriterier og du kan i link fra skat se hvad de mener er selvstændig og hvad der ikke er

Jeg er 99% sikker på, at du skal ha hans CPR. Som udgangspunkt sikrer du dig selv langt bedst ved at indberette det som ren A løn helt normalt - Så er du sikker på skatten bliver betalt og du ikke kan forfælges og modtager kommer ikke af med det mindste mere og slipper helt for at lægge til side - og skal bare godkende årsopgørelse helt som vanligt. Husk her at benytte bikortet hvis han har andet lønnet arbejde, så der ikke kommer fradrag med både i det normale job og i den løn du udbetaler

Bedømmer du ham som ægte freelancer LINK TIL SKAT som også var med i mit eget link, så skal du gå i e.indkomst og indberette ham (via hans CPR nummer, som bidragsplig B indkomst som jeg husker som gruppe 05. 

I begge fald har du overholdt din indberetningspligt. I a skatte faldet har du ingen risiko, i b-skatte faldet heller ikke hvis han betaler sin b-skat - gør han ikke, KAN skat mene han var lønmodtager og krøve skatten af dig.

KUN hvis du efter læsning af alle inks - se også Jacob Tøjners næsten nederst i mit EGET OPRINDELIGE - kan du betale ham via en faktura .- men regn ikke den for god. Det er noget man gør hvis man betaler et maler eller tømrer firma - eller vikarbureau - og ikke en person.

Man kan sagtens ha mange a-skatte job samtidigt.

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:44

kan du betale ham via en faktura .- men regn ikke den for god. Det er noget man gør hvis man betaler et maler eller tømrer firma - eller vikarbureau - og ikke en person.

Der er jeg ikke enig. Der er netop en grund til at man har lavet § 7A stk. 2. Eksempelvis mange af de unge som byder deres tid til her på Amino er oplagte eksempler på selvstændig virksomhed, hvor registrering måske ikke nødvendigt. Eksempelvis de mange som skriver aktikler for andre, laver seo mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:08

Henrik Koudahl:
Der er jeg ikke enig. Der er netop en grund til at man har lavet § 7A stk. 2. Eksempelvis mange af de unge som byder deres tid til her på Amino er oplagte eksempler på selvstændig virksomhed, hvor registrering måske ikke nødvendigt. Eksempelvis de mange som skriver aktikler for andre, laver seo mv.

Det vil også fremgå af linkene så vi er ikke uenige hvis det drejer sig om egentlig selvstændig virksomhed og ikke bare - En CPR har lavet et stykke arbejde for mig som her - udført et stykke arbejde for mig som cpr.  

Man er som sagt nødt til at foretage den konkrete vurdering hver gang. Ofte vil netop det med en CPR har udført et stykke arbejde for mig dog ikke kunne udløse frihed for indberetning

Prøv også at se DFI linket http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx som netop for en lang række kreative personer som tidl ALTID var på faktura og meget ofte via egne CVR, nu er ganske meget inde på, at de oftest vil være lønmodtagere.  Jeg synes det er ret godt forklaret af forfatterne

Man må ikke tro at fordi man driver virksomhed kan man altid bare fakturere, man kan sagtens stadigt udføre lønmodtrager arbejde og jeg tror det oftere er faldet med CPR end CVR (mit gæt) MEN erkender jeg ikke kende eller kan finde  § 7A stk. 2.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:21

Min indvending gik primært på din første sætning i dit svar til Carsten. Den pågældende vil jo aldrig skrive en faktura til Carsten, hvis han ikke mente at han var selvstændig. Spørgdmålet er om det efterfølgende er Carsten alene, der kan bestemme indkomsttypen.....

Vi er helt enige i at der skal laves en sondring, men den bør jo gøres som et led i aftalen og ikke på bagkant som her hvor det virker som arbejdet er gjort.....

Jeg ville godt nok blive tosset, hvis jeg eksempelvis afleverede en faktura for et stykke arbejde og arbejdsgiveren efterfølgende valgte at udbetale det som løn (hvis det ikke var aftalt på forhånd).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29

Det ville jeg også, men det er Carsten som står med mest hår i postkassen hvis der ikke er aftalt korrekt og han undlader at indberette. Modtageren får mig bekendt mindre bøvl forudsat han fører regnskab - end betaleren som undlader at indberette.

Klart at man skal aftale det upfront - jeg ville vel også blive sur ellers som "ansat"  og ofte sker jo ikke det store hvis skat ellers betales som de skal - men jeg vil nok mene, at "arbejdsgiveren" har hovedansvaret for at behandle en lønmodtager som lønmodtager og ikke tage den nemme løsning med faktura og det er også arbejdsgiveren der vil hænge på evt manglende betaling af skatten hvis han har bedømt galt

Vi har haft filmfolk som har sendt faktura ud fra at de havde overblik over deres timer, men bedt om betaling via ex bidragspligtig B indkomst eller a-indkomst til CPR som bikort - så jeg har set ansatte "fakturere"

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:50

Vi er enige om at det er opdragsgiver som har hovedansvaret for en aftale. Men den skal indgåes forud for arbejdets påbegyndes.

Et er naturligsvis det skatteretlig men der ville også et formueretligt forhold at tage hensyn til. Hvis vi tager udgangspunkt i tråden her. Hvis det på forhånd er aftalt at der afregnes med faktura og Carsten pludselig indeholder SKAT, så ville jeg sende Carsten i fogedretten for ikke at betalt fremsendt faktura. Der nytter det ikke noget at fremføre et argument om at den pågældende ikke er selvstændig eller noget. Det er en skatteteknisk fortolkning og ikke en formueretlig fortolkning.

Men ja - der er intet i vejen for at en honorarmodatger fakturer både med og uden moms - det behandles i princippet på samme måde som en selvstændig erhvervsdrivende i skattemæssige hensende.

Hvem der får mest bøvl - tja det er ret beset det samme. Carsten får først bøvl i det øjeblik SKAT opgiver at kradse pengene ind hos fakturaudsteder - og det skal være et større beløb før de bruger tid på dette.

/Henrik

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 15:56

Hej igen.

Nu er dette et meget lille beløb, så ingen vil bruge tid på det. - Men tråden har da været ret interessant! - Der er intet omkring skat der er nemt. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:57

jeg tror vi er helt enige - først og fremmest at det skal aftales up-front og jeg tror heller ikke problemet i praksis er stort her - mere det stigende antal tilfælde hvor arbejdsgivere kræver at deres ansatte skal stifte CVR og fakturere deres "løn" - for at undgå opsigelsesvarsler, feriepenge, atp osv, og samtidig ikke overholder kildeskatteloven. Jeg har flere gange læst, at skat er blevet langt strengere til at inddrage manglende B skat hos opdragsgiver hvis den ikke falder fra modtager

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04

Cookie:
Jeg har flere gange læst, at skat er blevet langt strengere til at inddrage manglende B skat hos opdragsgiver hvis den ikke falder fra modtager

Enig - der hvor der er tale om vedvarende fakturering (karakter af ansættelsesforhold) er de blevet strammere. Det er også en spørgmål om cashflow for ddet offentlige. Hellere få betalingen nu end at skulle sloges med en ved selvangivelsen.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)