Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler ved lukning af I/S

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Nørresundby
Tilmeldt 8. Jul 07
Indlæg ialt: 26
Fra  media2impress Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

Jeg ejer i dag 50% af et I/S med 2 interessenter. Da vi ønsker, at virksomheden skal gå i 2 forskellige retninger, har vi nu besluttet at lukke biksen og starte op hver for sig. Vi er stadig på ganske god fod, så der er ikke noget problem her. 

Mit spørgsmål er dog: 

Virksomheden har nogle værdier i form af nogle penge på kontoen samt noget computer-udstyr, bøger, software og en smule kontor-inventar (glastavle f.eks.)

Jeg kan læse mig frem til, at det absolut nemmeste er, at gøre virksomheden op - betale alle kreditorer og sælge alle aktiver i virksomheden. Som jeg forstår det, så kan virksomheden herefter lukkes, pengeposen kan deles i porten og den enkelte bliver så beskattet ud fra dette (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl her). 

Men - hvordan forholder vi os til de ting vi ønsker at sælge? 

- Virksomheden ejer en nyere bærbar - hvis jeg ønsker at købe denne i min nye virksomhed, hvordan prissætter vi så denne så der ikke er noget at komme efter efterfølgende?

- Vi har nogle ting som vi ønsker at sælge - men som jeg ærligt talt ikke tror vi kan få solgt på dba.dk eller lign. Hvad gør vi med disse når virksomheden lukker? Må vi give dem væk? Eller skal det skrives på som tab eller hvordan? 

Det skal lige siges, at det er en fritids-virksomhed, så der er ikke et million-regnskab, hvor der kan trækkes mange penge fra som tab. 

Er der nogen, der ligger inde med en 1-2-3-guide til, hvordan vi pænest og nemmest får lukket virksomheden ned med alt, hvad dette indebærer af beskatning af pengeposen til sidst, salg af aktiver og hvad vi gør, hvis disse f.eks. ikke kan sælges?

Jeg kan se, at f.eks. Regnskabsskolens Anette Sand har nogle rigtig interessante poster herinde (mange tak for dem Anette!) - er der nogen, der evt. kender et godt sted, hvor man kan købe sig til nogle få rådgivningstimer omkring sådan en lukning for at komme bedst muligt ud af det? 

På forhånd rigtig mange gange tak for hjælpen :) 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Buus:
- er der nogen, der evt. kender et godt sted, hvor man kan købe sig til nogle få rådgivningstimer omkring sådan en lukning for at komme bedst muligt ud af det? 

Tak for de pæne ord om mine indlæg :).

Hvis I ikke får et bedre bud i nærheden af, hvor I bor, er du velkommen til at kontakte mig, så kan vi måske klare det via Skype/fjernskrivebord mv. Kontakt mig på as@regnskabsskolen.dk, hvis det bliver aktuelt.

Dbh.
Anette

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Buus:
- Vi har nogle ting som vi ønsker at sælge - men som jeg ærligt talt ikke tror vi kan få solgt på dba.dk eller lign. Hvad gør vi med disse når virksomheden lukker? Må vi give dem væk? Eller skal det skrives på som tab eller hvordan

 

Hvis i ikke kan sælge det så overgår det til privat, i køber det for en rimelig pris og betaler moms, husk i må ikke give det væk hvis i har afskrevet eller andet på det. Er computeren over 1 år gammel er den ikke mere 50% af nyprisen værd. Husk at udfylde ophørsblanketten hvor der bla. spøres om hvad der sker med aktiverne. LÆS DENNE FØRST.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)