Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte ud som selvstændig udvikler

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. May 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg har gået rundt med tanken om at starte selvstændig de seneste par år, men jeg har så mange spørgsmål da jeg er så ny inden for den her område.

Lidt om mig:

Jeg er 24 år og er uddannet datamatiker, med 4 års erfaring inden for web udvikling. Jeg er van til at kode helt fra bunden af, trods det er jeg stadig på hjemmebanen i Umbraco CMS.

Jeg har en del erfaring indenfor:
ASP.NET
C#
CSS
Jquery
XML
XSLT
Asp.net MVC 3/4
Razor
Templating
Umbraco CMS
Arkitektur af en hjemmeside
+ erfraing med 30-50 forskellige js librarys og helt sikkert alt muligt andet som jeg har glemt lige her på stående fod.

Det jeg prøver at sige er at jeg sidder allerede og "nørder" mellem 50 og 70 timer om ugen, og jeg prøver at få mere udbytte ud af det.

Like pt har jeg sådan set 2 veje at gå hen ad.

1) Starte på bachelor i datalogi her til sommer (hvor jeg i 8 måneder knokler matematik, fordi datamatiker giver mig merit for resten af bachelor), og så tage kandidat derefter, hvor efter jeg ikke ved hvad skal ske. enten starte selvstændigt eller igen arbejde for nogen.

2) Starte selvstændigt, til efter sommer (hvor imens jeg gør klar med en portfolio hjemmeside, CVR register og mm.). Men her kommer så mange spørgsmål:

Nu er det nok en dumt spørgsmål, men er markedet for Umbraco og asp.net udviklere mere "lukket"(en site fra bunden af og en templating/package/modul site er jo 2 forskellige pris klasser)?
Hvordan få man kunder? (igen nok et dumt spørgsmål) Men jeg har arbejdet som udvikler og konsulent og som begge dele på en gang, men jeg har aldrig prøvet at hente kunder "hjem".
Nu har jeg snakket med en slevstændig og han siger han bruger over 50% af tiden på at finde nye kunder (han er også udvikler, men inden for BI). kan det passe?
Hvordan er det bedst at starte ud med hensyn til økonomi? jeg har en sjat penge sparet op lige pt, men jeg ved bare ikke om jeg skal bare sige job op, og så springe ud i det, eller starte med at have noget ved siden af et fuld tids job?
Jeg skal få nogle første kunder til at få lavet et protfolio, men da jeg ikke må refere til de ting jeg arbejdede med indtil nu (både pga. kontrakt og pga. at de fleste systemer jeg arbejde på er interne), hvad er mine muligheder?

Jeg ved her på amino er både selvlærte personer og personer med højt uddannelse, hvilket vej ville i vælge at tage hvis det var jer?
Fra Fredericia
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 167
Fra  PlusConcept Skrevet kl. 16:26

Hej,

Mit råd til dig er, at du påbegynder at læse videre. Når du så efter nogle måneder med uddannelsen er kommet på plads, har set behovet for at deltage i og på uddannelsen, så starter du op som selvstændig inden for de områder du nævner. På denne måde så tager du en uddannelse og du forfølger samtidig din drøm om, at have egen virksomhed

Du skal selvfølgelig gøre op med dig selv om du vil kunne gøre det på denne måde. Jeg har gjort det og det fungerer fint for mig. 

Samtidig kan du opbygge din virksomhed stille og roligt og kun tage opgaver ind, som du kan afse tid til. Det kan også være, at du kan blive ansat freelance til at varetage vedligeholdelses opgaver osv. Det giver en større fleksibilitet. 

Derudover, så hvis du tjener "for meget" ved siden af din SU, så kan du, når der skal laves selvangivelse, "parkere" pengene i virksomhedsordningen, således at du ikke får et skattesmæk for at have tjent for meget. 

Håber du kunne bruge mit svar.

//Henrik Eriksen

//Henrik Eriksen - PlusConcept

Salg. Promotion. Event. Marketing.

Tilmeldt 10. May 13
Skrevet kl. 16:35

Mange tak for svar, kan du beskrive hvorfor vil du vælge at tage uddannelse først og ikke bare springe ud i det? 

Fra Fredericia
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 167
Fra  PlusConcept Skrevet kl. 17:17

Man skal gøre op med sig selv om man først og fremmest har økonomisk råderum til at kunne starte op. Dernæst skal man se på, hvor hurtigt, der kan skaffes kunder, altså en egentlig base af kunder, der kan give omsætning og dermed indtjening til løn. Hvilke omkostninger er der forbundet med at starte op? Osv. osv.

Når det så er sagt, så, hvis økonomien er i orden og du har kunder, så er det bare med at springe ud i det. Hvis du har økonomien, og denne potentielt vil æde sig selv op i løbet af f.eks. 6 måneder, men ingen kunder, så vil jeg ikke springe ud i det. 

Derfor vil jeg påbegynde en videregående uddannelse, for først og fremmest at blive bedre til de ting jeg allerede kan. Du vil have nogen at sparre med omkring udvikling og idéer. Derudover så er du gennem SU sikret en minimumsindtjening til at kunne leve for, så alle dine sparede midler ikke bliver brugt op med det samme. 

Det er en mere organisk måde at opbygge sin virksomhed på, men samtidig tager det også længere tid at opbygge den og du vil kunne se om den forretningsidé du havde fungerede uden den store risiko.

//Henrik

//Henrik Eriksen - PlusConcept

Salg. Promotion. Event. Marketing.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 17:51

Hvor er du fra geografisk? 

Tilmeldt 10. May 13
Skrevet kl. 17:52