Holdingselskabet har halvt ejerskab af andet selskab som pt. ønskes opløst da ingen af anpartshaverne føler at denne lidt tungere selskabs-konstellation passer til vores nuværende situation (se evt. http://www.amino.dk/forums/t/198270.aspx#1324434). Jeg har ikke nogen planer om at bruge mit/mine ApS som andet end konsulent-virksomhed (muligvis gå lidt i dvale afhængig af min fremtidige jobsituation), og der kommer til at gå en række år (5 eller flere) til jeg privat står i en situation hvor jeg kan benytte holdingselskabet som en pensions-opsparing. Så er det nemmeste/billigste ikke at opløse datterselskabet og omforme holding til drift? Alternativt skal vi lave en overdragelse af anparter i datterselskab til mit "holdingselskab", og når det så er et "rigtig" holdingselskab igen gå tilbage til den tænkte selskabs-konstellation. Jeg er klar over at man kan fravælge revision af holdingselskab og derved spare udgift til en stats-aut. revisor hvis man selv kan finde ud af at indberette (burde være til at overskue hvis der sker absolut intet i holding). |
Det kan naturligvis gi problemer med holding er kørt som drift og ude af trit med vedtægter og måske kan der være moms spørgsmål hvis ex holding ikke er momsregistreret. Revisor spørgsmålet vil afhænge af hvad der står i vedtægter og om revisor er fravalgt, Er han ikke det så har I jo revisionspligt og kan ikke fravælge for indeværende år og i så fald vil jeg bestemt med den komplekse problemstilling du angiver, tale med revisor så du ikke får problemer med skat og selskabsstyrelsen
vh