Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab til driftselskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er i den situation at mit ApS (Holdingselskab), i længere tid rettere har fungeret som driftselskab da jeg har faktureret for konsulent-arbejde igennem snart 9 måneder, samt udbetalt løn til mig selv i en endnu længere periode (efter meget skidt rådgivning i starter a min "iværksætterkarriere" - nu blevet til en dårlig vane). Formålet med selskabet stemmer ikke længere overens med hvad der sker i virkeligheden - skal man ændre formål i vedtægterne og branchekode så begge stemmer overens? Og hvordan stiller man sig ift. den påkrævede revision af holdingselskab? Frafalder denne?

Holdingselskabet har halvt ejerskab af andet selskab som pt. ønskes opløst da ingen af anpartshaverne føler at denne lidt tungere selskabs-konstellation passer til vores nuværende situation (se evt. http://www.amino.dk/forums/t/198270.aspx#1324434).

Jeg har ikke nogen planer om at bruge mit/mine ApS som andet end konsulent-virksomhed (muligvis gå lidt i dvale afhængig af min fremtidige jobsituation), og der kommer til at gå en række år (5 eller flere) til jeg privat står i en situation hvor jeg kan benytte holdingselskabet som en pensions-opsparing. Så er det nemmeste/billigste ikke at opløse datterselskabet og omforme holding til drift?
Alternativt skal vi lave en overdragelse af anparter i datterselskab til mit "holdingselskab", og når det så er et "rigtig" holdingselskab igen gå tilbage til den tænkte selskabs-konstellation.

Jeg er klar over at man kan fravælge revision af holdingselskab og derved spare udgift til en stats-aut. revisor hvis man selv kan finde ud af at indberette (burde være til at overskue hvis der sker absolut intet i holding).
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:43

Det kan naturligvis gi problemer med holding er kørt som drift og ude af trit med vedtægter og måske kan der være moms spørgsmål hvis ex holding ikke er momsregistreret. Revisor spørgsmålet vil afhænge af hvad der står i vedtægter og om revisor er fravalgt, Er han ikke det så har I jo revisionspligt og kan ikke fravælge for indeværende år og i så fald vil jeg bestemt med den komplekse problemstilling du angiver, tale med revisor så du ikke får problemer med skat og selskabsstyrelsen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 13
Skrevet kl. 21:54

Det er skam i samråd med revisor at jeg i sin tid begyndte at udbetale løn, og selskabet er moms-registreret. Han frarådede lønudbetaling til at starte med, men efter endt regnskabsår adspurgte jeg om det gjorde en forskel om jeg fortsatte med at udbetale løn i holding, hvilket han ikke indvendte imod. Det er altid nemt at være bagklog - men selvsamme revisor valgte ikke at oplyse om at man kunne fravælge revision for det indeværende år og havde frygtelig travlt med at indberette regnskabet. Så helt tilfreds med rådgivningen er jeg ikke...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:07

nej - men så har du revisionspligt og det er jo ikke det samme som at du absolut skal bruge den revisor hvis du ikke er glad for ham. Man kan jo sige, at hvis han frarådede løn i holding og du så gav pokker i det, så har du jo ikke gjort meget for at lette samarbejdet, men du kan jo tage en ny revisor som du kan finde 3 uforpligtende tilbud på hos www.agera.dk

De selskaber - drift og eller holding som er stiftet med revsiorpligt og som I ikke har fravalgt revisor for i forbindelse med årsregnskabet har du i alle fald revisorpligt for - og så brug det her også vil jeg anbefale.

så kan en ny revisor jo se at rydde op og få lukket sådan som du vil med færrest mulige komplikationer

vh

Tilmeldt 9. Feb 13
Skrevet kl. 22:13

Der er en længere historie til hvorfor at jeg udbetalte løn (kostede mig også en større regning for revision end ellers) i holdingselskab - det var ikke 100% frivilligt. Når der så i det nuværende regnskabsår var et alternativ at han så netop ikke frarådede fortsatte lønudbetalinger kan jeg godt stille mig utilfreds med - samt manglende oplysninbg om at vi kunne frafalde revision. Men gjort er gjort.

Tak for rådet, jeg vil kigge nærmere på agera.dk

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 00:01

Hej Hej.

Er ikke sikker om jeg læser forkert - eller jeg bare er træt.

Men der er altså ingen problemer i at udbetale løn fra holdingselskabet. Det kræver bare at du foretager en ydelse som kan forsvares på armslængde.

Men at du driver konsulentarbejde i holding tror jeg er en større fejl. Kender ikke din risiko, men umiddelbart bør du håndtere det som en enkeltmandsvirksomhed. Det vil med den rette optimering betyde meget for din pension.

God aften

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20

enig next.man der er ikke nødvendigvis problem med løn - kun at revisor frarådede kunne tyde på det ikke var der den skulle ha ligget, men i det tilhørende driftsselskab, og formentlig, om jeg læser ret, er der byttet en del om på holding der har været drift og drift som har været inaktivt. Jeg mener at huske at vi har fået at vide fra trådstarte, at holding i alle fald var momsregistreret, så næppe financielt holding men eftersom der er revisor pligt (ikke fravalgt) og trådstarter enten vil lukke drift og ændre holding til fremtidig drift, eller i alle fald lukke det ene, så skal der jo hvis det er holding der lukkes, ske afsluttende regnskab MED revisor, og så kan en god (måske ny) revisor nok, komme bedre ned i detaljerne for hvorfor det er som det er, og rådgive, når han alligevel skal betales for slut revision.

Det er også, helt som du skriver, muligt begge selskaber skal lukkes og vor ven bare skal være konsulent som personlig virksomhed, men  igen - mangler detaljer som den revisor der skal betales for, ret let kan overskue

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)