Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette firma?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er bogholder i en sportsklub, meget tidskrævende, arbejder hjemmefra, får et mindre honorar for det hver måned. Tænkte på, om jeg i virkeligheden burde oprette en enkeltmandsvirksomhed i stedet? Tænker her på skattefordele, fradrag for hjemmekontor og pc og lign? Eller ville de derved medfølgende omkostninger gøre at det ikke ville kunne betale sig?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:41

Hvis du kan finde ud af simpel virksomheds bogføring (dobbelte bogføringsprincip), og honoraet har en vis størrelse, så kunne du godt oprette en enkeltmandsvirksomhed til formålet. Også i stedet for at modtage honorar for dit arbejde, så udsteder du en faktura med eller uden moms på til dem (afhængig af om du lader dig momsregistrere - det ville jeg nok ikke gøre hvis det kun er denne sportsklub du skal udføre arbejde for)

Grænsen for frivillig momsregistrering går på 50.000 i omsætning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:45

Du ville næppe ud fra det opnå fradrag for hjemmekontor - det er ganske restriktivt se HiEMMEKONTOR. Du vil skulle dele moms på køb af computer o.l. i privat andel og "virksomhed" og uden at vide hvor krævende det er tror jeg ikke rigtigt at skat vil se det som seriøs virksomhed at bogføre for en sportsklub - og du vil så i alle fald ikke kunne fradrage underskud. Endeligt vil det sikkert ses som omgåelse, da du jo rent faktisk så ville ses som ansat og ikke som selvstændig virksomhed, og det betyder at sportsklubben skal indberette honorar som bidragspligtig B indkomst eller hvis det virkeligt er så meget arbejde, som regulær A indkomst SELVSTÆNDIG ELLER ANSAT 

Endeligt vil du hvis du er momsregistreret selskab skulle fakturere klubben med moms, og derved blive dyrere hvis ikke klubben kan fradrage moms (ofte er klubber ikke momsregistrerede)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Nov 12
Skrevet kl. 13:54

Tak for svaret - kan dog tilføje, at jeg allerede er "ansat", og min løn opgives som a indkomst og jeg betaler skat af denne - hvis det gør nogen forskel for din konklusion. Men det ansættelsesforhold kunne jo ophøre, hvis jeg gik over til at være "leverandør" af bogføring i stedet.

Klubben er iøvrigt momsregistreret og betaler f.eks. moms af sponsorindtægter, men ikke ret meget andet.. f.eks. får vi ikke momsrefusion af div. administrative udgifter, anlægsudgifter og lign. Ved ikke lige hvorfor det er sådan, eller hvad slags momsregistrering vi så hører ind under.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04

Så har du jo selv givet svaret. Du er ansat i dag og du påtager dig ingen risiko ved at blive selvstændig i forhold til sportsklubben.

At begynde at fakturere nu vil være omgåelse af gældende regler...

Tilmeldt 26. Nov 12
Skrevet kl. 15:05

"Men det ansættelsesforhold kunne jo ophøre pr. en given dato, hvorefter jeg kunne gå over til at være "leverandør" af bogføring i stedet." - det skulle vel ikke være omgåelse, hvis jeg besluttede at oprette firma i stedet. 
Men det kan måske nok ikke betale sig - medmindre man kan få flere kunder som man bogfører for... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35

hvis du læser det link jeg gav vil du se at det er en omgåelse. Er man i princip i en lønmodtager stilling så er man lønmodtager og må ikke fakturere

se også underlinks til skat som viser eksempler osv http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Ellers kunne alle jo fakture deres arbejde og kildeskattesystemet blive udhulet - Hvis du fik en lang række kunder og havde risikoen ved arbejdet så kan sagen se anderledes ud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)