Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksport til Japan

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 07
Indlæg ialt: 16
Fra  Scandicooldresses Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Er der nogen der ved noget om eksport til Japan?  Vi taler ikke om de store mængder hverken vægt eller volumemæssigt. Hvordan hvis man ville åbne en fysisk forretning i Japan ? Er det overhovedet muligt ? Er de ligeså bekosteligt som herhjemme ?

mvh nasus 

Fra Dansk
Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 17:46

HEJSA!

Svaret er enkelt: Kontakt http://www.ambtokyo.um.dk/da

Den danske ambassade i Tokyo, her kan du få gratis rådgivning, informationer ect, bare spørg løs og du får svar. Jeg bruger dem selv i andre lande af og til.

Good luck.

Hilsen, Claus Ovesen
Fra Djursland
Tilmeldt 4. Sep 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:57

Hej

Jeg må lige rette i kommentarerne. At henvende sig til ambassaden i Tokyo er ikke gratis. Man får ikke gratis konsulentbistand på ambassaderne. Der skal betales for hver en konsulenttime.

Udertegnede er privat konsulent hvad angår handel med Japan. Du er velkommen til at kontakte undertegnede for konsulentbistand i forbindelse med eksport til Japan.

Mvh

Kim Pedersen

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 13:25

Japan skulle være svær. Eksisterende butikker skulle være ekstremt loyale overfor eksisternde grossister, og ikke bare lige tage en ny leverandør ind. Har ladet mig vide at nogle var nødt til decideret at købe egne butikker derovre for at få en fod indenfor.

Køb evt "Merkantil Kulturguide", der har nogle gode hints om handel med Japan.

/Jesper

Fra Djursland
Tilmeldt 4. Sep 07
Skrevet kl. 13:39

Hej

Japan er ikke sværere end andre lande hvis man ved hvordan man gør. Der er blot så mange myter efterhånden omkring hvor svært det er. Det det oftest handler om er, at mange forsøger sig på det japanske marked, selv om de har produkter der ikke kan sælge i Japan. Eksempelvis har jeg haft mange eksempler på kunder, der vil sælge stearinlys, kaffekander, ølåbnere mv. til Japan. Japanere bruger ikke stearinlys til andet end pynt, da de er bange for ildebrand efter et jordskælv. Japanere bruger stort set ikke kaffekander. De drikker te, og kaffe drikker de oftest på en restaurant. I Japan er alt på dåser. Du køber ikke øl på flaske og en øloplukker er derfor ikke lige det rigtige at forsøge sig med i Japan osv osv. Jeg har utallige eksempler af den her slags.

Andre forhold der er vigtige er, om du er i stand til at yde den service en japansk virksomhed forlanger af dig. I Japan er kunden Gud. Dvs. i mange tilfælde må du sluge en lang række kameler. Hvis du viser at du er istand til at sluge kamelerne, så har du allerede der nået et stykke af vejen. Holder du stivnakket på din ret, kontraktens indhold osv. så er det at det går skævt.

Det er vigtigt at få vurderet sit potentiale inden man går i gang. Har du et produkt som fx er unikt og som japanerne gerne vil have fat i, så er der ingen problemer i at komme i gang på det japanske marked. Har du derimod et produkt som japanerne ikke specielt er interesseret i, så får du svært ved at komme igang, og knækker oftest halsen på det inden du har fundet ud af at det ikke gik.

Jeg vil derfor anbefale, at du får vurderet dine chancer inden du går i gang med markedet. Jeg assisterer gerne.

Mvh

Kim Pedersen
mx2Denmark

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 14:36

Vil gerne lige tilføje, at DER ER meget gratis hjælp at få på Ambassaderne rundt omkring, det er også rigtigt at hvis opgaven bliver større en de lige kan svare på umiddelbart, så får man et tilbud på hvad det ville koste at løse opgaven...

Men der er meget hjælp at få gratis, har selv benyttet mig af det ved flere lejligheder. Private konsulenter kan være meget nyttige lidt længere inde i processen, dog ikke absolut nødvendige lige fra start, også selvom vi er nogen der lever af det....

/EI 

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra Djursland
Tilmeldt 4. Sep 07
Skrevet kl. 15:14

Hej med jer...

Jeg er nødt til lige at kommentere indlæggene igen. Jeg har været ansat på ambassaden i Tokyo i fire år som eksportassistent. Derfra ved jeg, at der ikke er noget gratis at hente hos en ambassade - i princippet. Det er ikke anderledes end en almindelig konsulent virksomhed, der blot drives af staten. Det siger sig selv, at hvis du har på fornemmelsen, at det er en større opgave der er på vej, så giver man jo gerne lidt gratis konsulent bistand. Men hvis du har på fornemmelsen, at der ikke er "kød" på opgaven, så får du ikke noget gratis.

De ansatte på ambassadernes handelsafdelinger er underlagt en betalingsordning. Betalingsordningen siger, at de skal tjene et antal kroner pr. år. Dette mål er altafgørende for, om en medarbejder på ambassaden kan få sin ansættelse forlænget eller undgå at blive fyret. Ambassadernes handelsafdelinger er en almindelig konsulentvirksomhed, blot med statsstøtte. Jeg holdt på ambassaden i Tokyo i 2002 og gik i stedet i samarbejde med en dansk og japansk virksomhed om eksport af danske produkter, selv om jeg på et tidspunkt fik uofficielt tilbud om permanent ansættelse, hvilket meget sjældent sker på ambassader. I dag er jeg så efter en turbulent tilværelse i Japan, konsulent med Japan som speciale. En af mine største konkurrenter er staten, der ikke bare får alt dækket, i form af husleje, lønninger og meget mere. De har et mål på konsulenttimer der skal tjenes, men det er ikke noget der på nogen måde kan dække ambassadernes udgifter i forbindelse med opgaverne. Der er derfor tale om ulige konkurrencevilkår for os almindelige konsulenter. Det var meget bedre, om ambassaderne fungerede som en forlænget arm til de private konsulenter, fremfor at tage brødet ud af munden på dem. Jeg ville ønske at ambassaderne arbejdede på lige vilkår som os. Det var mere fair, men så ville de nok hurtigt dreje nøglen om.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 16:20

*støn* min far er stærkere end din far Stick out tongue 

Jeg synes det er helt i orden at sælge sin service herinde....men at sige man ikke kan få hjælp for at sælge sin egen er nok lige unfair nok overfor folk der lige vil lægge en "føler ud"

Jeg har selv lavet projekter (også med Kim) og modtaget en del GRATIS hjælp, eller det jeg vil kalde hjælp i form af forskellige kontakter, avisudklip og henvisninger, selvfølgelig laver de ikke store tunge opgaver og undersøgelser (Jeg har de seneste 2-3 år fået GRATIS hjælp til opgaver i området af 1½-2 A4 sider med tips, tricks, kontakter og ideer på Ambassader og Konsulater i Litauen, Rusland, Brasilien og Saudi som dog er lidt længere siden. Men det skal ikke være nogen hemmelighed at vi også har brugt dem ydeligere (og betalt Wink) i flere tilfælde...

Men jeg vil da gerne slå et slag for Kim´s service, da Kim har flere gode forudsætninger for at hjælpe med opstart af salg til Japan, En uddannelse fra Eksportskolen og hans år i Japan på den ene og anden måde er en god combo, netop og især på det kulturelle område...prøv ham, han har sikkert også lidt opstart tips og tricks som ikke koster det vilde.... Wink

Good luck

/EI 

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)