Kære Amino'er Jeg har gået og fumlet med et webprojekt til det boomende 3D printer marked det seneste års tid. Med fumlet mener jeg timers arbejde med at samle information og sætte mig ind i hvad der foregår på nuværende tidspunkt og hvad der driver det. Jeg har bygget min egen 3D printer og jeg har bygget en udemærket prototype af websystemet. Jeg har dog måtte indse at jeg ikke kommer ud i den virkelige verden med mit projekt uden hjælp. Jeg har for svært ved at opretholde motivationen og jeg savner udfordring og sparring på mit eget arbejde. Jeg vælger derfor at smide projektet her på Amino i håb om at kunne samle et lille team som har lyst til at udvikle videre på projektet sammen med mig. Projektet går ud på at bygge en web platform hvor brugere har mulighed for at udvikle og dele projekter/produkter som kan printes på en 3D printer. De større tanker går selvfølgelig på et håb og en tro på, at de fleste familier inden 5-10 år vil have en 3D printer i hjemmet og der da vil være behov for veje at distribuere de CAD filer der ligger til bunds for printene. Der findes idag to bedre kendte steder til dette formål. Men de rammer i min optik begge forbi de egentlige behov. Det første sted hedder instructables.com og er i bund og grund en samling instruktioner om hvordan man bygger alt mellem himmel og jord, ikke specielt henvendt 3D printere. Den anden hedder thingiverse.com og er ejet af printer producenten Makerbot. Thingiverse er henvendt projekter til 3D printere, men formår et dårligt resultat. Sitet mangler i høj grad funktioner og organisering der vil gøre det muligt at håndtere større og mere komplekse projekter og en stor del af hvad man finder bliver hurtigt bare til knagerækker og Jedi-Knight figurer. En større gruppe af brugerne ser desuden problemer i ejerskabet da de frygter for ophavsretten til de projekter de deler. Thingiverse har modtaget i omegnen af 50.000 nye projekter over de sidste 4-6 måneder. Set i forhold til kvaliteten af deres site hænger det virkelig dårligt sammen. Folk mangler det her projekt! :) Jeg har bygget en prototype af et system som giver brugeren flere værktøjer at organisere sit projekt med. Det er tænkt at hvert værktøj skal fungere som en form for modul ved at give dem der styre projektet mulighed for at tilvælge visse moduler, mens andre vil være gennemgående. Det er moduler som: Info - Coverbillede, beskrivelse etc. Licens - Projekterne skal være open-source, men der findes et hav af open-source licenser og de færreste forstår indholdet. I licens modulet kan man derfor få et bullet overview over hvad man må og ikke må med projektet. Man kan se den egentlige licensaftale og læse et kort overblik. Projektejerne kan vælge en passende licens fra en liste af open-source licenser. Filmodul - Her kan man uploade de nødvendige CAD filer til projektet og organisere dem i mapper. Instruktionsmodul. Her kan man bygge instruktioner til projektet et step af gangen, hvor et step består af tekst, billeder og eventuelt video. Media - Her kan billeder og video som beskriver projektet uploades og samles. Bill of materials - Styklisten. Her kan man henvise til CAD filer fra filmodulet med det nødvendige antal og eventuelt printmateriale. Jeg kunne samtidig også tænke mig en lille form for wiki på siden som kunne indeholde ikke-printbare dele (Motorer, rundstål, elektronik, skruer/bolte etc.) disse dele skal også kunne henvises i styklisten. Softwaremodul - Ikke tænkt endnu. Måske noget GitHub integration. Teammodul - Her kan projektejerne styre hvem der skal have skrive rettigheder i projektet. Ud af til vil modulet vise hvilke brugere der har været med til projektet eller arbejder på det. Dette vil være en stor forskel fra Instructables og Thingiverse hvor ét projekt betyder én ejer. Det næsten umuliggør samarbejde og udvikling med al den feedback der kommer tilbage til projektet. Og så er der ting som et diskussionsmodul hvor folk kan kommentere og måske også et modul til intern kommunikation for dem som har skrive rettigheder til projektet. Lidt ligesom GitHub. Som fortalt ønsker jeg at alle projekter skal være open-source og der er derfor ikke nogen umiddelbar indtjeningskilde. Det er vigtig for mig at starte med at bygge et fantastisk produkt som folk gider bruge. De kommercielle services kan altid bygges senere og jeg er bund og grund overbevist om at 3D data bliver IT-giganternes kamp i det næste årti. Det umiddelbare mål er derfor DATA! i kvantitet og kvalitet. Jeg har dog stadig kommercielle tanker og det kunne for eksempel være muligheden for at opbevare private projekter på siden, som derved ikke behøvede open-sources. Igen som man ser det på GitHub. Det kunne også være services som gav folk med printere mulighed for at finde print jobs på siden. En form for crowdprinting. Eller at lade butikker liste deres priser på ikke-printbare dele i den tidligere omtalte wiki. Der er flere endnu, men jeg vil helst ikke fokusere for meget på det før der findes et produkt som fungere og trækker brugere/projekter. Jeg håber at kunne samle et team på 4-5 mennesker. Det ville primært være frontend udvikling, backend udvikling, grafik og UI, projektplanlægning. Men er der andre som mener at kunne bidrage med noget så høre jeg selvfølgelig meget gerne fra jer. Så er håbet at vi vil kunne organisere arbejdet så godt som muligt over nettet og arbejde en 5-10 timer ugentligt når vi finder tid indtil vi har et produkt vi føler er noget værd. Måske det også kunne tænkes at en form for webbureau havde mod til at tage opgaven til sig i et samarbejde eller andet. Jeg er åben overfor muligheder. Jeg er selv udvikler med størst flair i backenden. Desuden har jeg som nævnt også bygget min egen 3D printer, hovedsageligt for at forstå teknologierne, softwaren/firmwaren osv. Jeg har også befundet mig en del i open-source miljøet omkring printerne, kender kommunikationsvejene og har været i kontakt med flere core-developers fra RepRap projektet. Det er her jeg håber at kunne finde de første betatestere til systemet, sammen med de mange hackerspaces der skyder frem rundt omkring i verden. De er fyldt med folk der gider at gøre en forskel og satse på noget nyt og det er der de fedeste projekter opstår. Jeg har også en del erfaring med teknisk 3D modellering selv og håber også at jeg med et team kan få tid til at udvikle nogen 3D projekter til siden selv så der er noget at starte ud med. Hvis det lyder interessant at være med i projektet så ser jeg helst at i skriver en mail eller PM hvor i fortæller lidt om hvem i er, hvad i kan og har lavet tidligere. Til info så er det nuværende system bygget i Laravel 3. Om den nuværende kodebase og framework skal benyttes eller skrives forfra vil jeg nok diskutere med dem som måtte være interesserede. Der er også et Laravel 4 release på vej og selvfølgelig også andre teknologier som ville være ligeså berettiget. Men om ikke andet er der kode som burde kunne genbruges. Jeg har dog en ide om at det ville være til fordel at skalere tilbage på funktionerne og sørge for at få bygget en stabil og gennemtestet kodebase som fungere helt optimalt. Med det på plads vil man kunne udvide med og teste nye moduler/funktioner med løbende feedback fra betatestere. Jeg har smidt min nuværende prototype online her. Jeg har hovedsageligt arbejdet med at få backenden og datamodellerne til at hænge sammen og frontenden hænger derfor gevaldigt. Om ikke andet så fungere mulighederne for at oprette og redigere projekter med de fleste af ovennævnte moduler. De kan redigeres ved at trykke på det lille "edit" ikon i bunden af hvert modul. Alle brugere har tilladelse til at redigere uden at oprette en profil. Nu har jeg fået ridset hele projektet op, så skyd også gerne med ris, ros, spørgsmål og ideer. Jeg håber at høre fra en masse spændende mennesker :) |
"Projektet går ud på at bygge et system hvor brugere har mulighed for at udvikle og dele projekter/produkter som kan printes på en 3D printer".
altså du vil udvikle en WEB platform der skal give brugere mulighed for at dele deres mere avancerede 3D modeler med andre samt partne op med diverse "makers"
er det korrekt? :)