Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. gæld til KLARNA

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det er den rette sted at placere indlægget - og ved godt det er et iværksætterforum har dog fulgt med igennem flere år.

Sagen er den at KLARNA AB har overdraget en gæld fra Oriflame som jeg bestilte i slutningen i marts måned. Jeg glemte fuldstændig regningen og blev opmærksom på den da den 1. rykker kom ind igennem brevsprækken. Jeg betalte den hurtigt efter (15-4-2013) inkl. alle gebyrer igennem min netbank.

Problemet er at her for 14 dage siden fik jeg endnu en rykker på 1.039,00 DKK fordi de ikke mente jeg havde betalt til firmaet KLARNA AB og at gælden er overdraget til inkassofirmaet Intrum Justitia A/S. 

Jeg har haft kontakt til firmaet KLARNA AB både telefonisk og igennem email, hvor jeg dokumenterede at den skulle være blevet betalt d. 15-04-2013 og at sagen burde være afsluttet. I kan læse den her;

"Hej Lisa

Tak for din mail.

Ud fra de informationer, som er angivet på kvitteringen, kan vi se, at pengene er blevet overført til Oriflame og ikke til os, Klarna, som administrerer fakturabetalinger for Oriflame. Ifølge originalfakturaen skulle indbetalingen være sket til følgende referencenummer:

Følsommeoplysninger slettet!

Du bedes derfor tage kontakt til Oriflame for at udrede dette og høre, om de har modtaget din indbetaling rettidigt. Hvis dette er tilfældet, vil Oriflame efterfølgende tage kontakt til os og meddele os dette, så fakturaen kan trækkes tilbage fra Intrum Justitia og krediteres.

Oriflame og Klarna er to forskellige firmaer, som har valgt at indgå et samarbejde i efteråret 2012. Oriflame står blandt andet for produkter og levering, hvor Klarna derimod står for faktureringen. Hvis pengene bliver indbetalt til Oriflames kreditornummer, vil vi, Klarna, ikke modtage pengene, og derfor bliver der sendt en rykker og et inkassovarsel ud. Såfremt der ikke reageres på disse inden for den angivne frist, vil sagen blive overdraget til vores eksterne inkassobureau, som der er sket i dette tilfælde.

Når man vælger at handle med Klarna Faktura, har man 14 dage fra den dag, hvor varerne sendes ud. Hvis betalingsfristen ikke overholdes, vil vi sende en rykker med et gebyr på 100 DKK og 10 ekstra dage til at betale denne. Hvis rykkeren ikke betales, vil vi fremsende et inkassovarsel med yderligere 100 DKK i gebyr og yderligere 10 dage til at betale. Hvis inkassovarslet ikke betales, vil sagen overdrages. Den første betalingsfrist var d. 21-03-2013. Betalingsfristen på den første rykker var d. 07-04-2013, og betalingsfristen på inkassovarslet var d. 21-04-2013.

Selvfølgelig skal man ikke betale to gange for en forsendelse eller overdrages uretmæssigt til inkasso. I dette tilfælde handler det blot om, at pengene er blevet overført til et andet kreditornummer end vores, og derfor er indbetalingen ikke blevet registreret hos os. Alle udsendelser af rykkere og inkassovarsler sker automatisk fra vores system, og derfor har vi ikke haft mulighed for at vide, at betalingen var sket til et andet kreditornummer, før vi modtog din henvendelse med tilhørende kvittering.  Både rykker og inkassovarsel blev sendt til din angivne adresse hos os:

Personligeoplysninger

Slettet

Oriflame står klar til at hjælpe dig med at finde din betaling, så vi kan få dette løst hurtigst muligt.

Som sagt vil de herefter tage kontakt til os og ordne det derfra.

Oriflame kan kontaktes på 70 27 08 08 eller via info@oriflame.dk

De har åbent mandag til fredag fra kl. 09:00 til 15.00.

Vi vil gerne have, at det skal være trygt og nemt at handle igennem os og for at kunne løse din sag så effektivt og smidigt så muligt, har vi klare retningslinjer og processer for sådanne sager.

Vi ser frem til at høre fra Oriflame, og vi håber selvfølgelig, at sagen bliver løst hurtigst muligt.

Tøv endelig ikke med at tage kontakt til os igen, såfremt du har yderligere spørgsmål.

Vi ønsker dig hermed en god dag.

Med venlig hilsen

Kundeservice
Klarna AB."

Nu har jeg både haft kontakt med Oriflame og KLARNA om at betalingen er sket den 15-04-2013 og vedlagt alle de betalingsdetajlerne, men Oriflame vil ikke tage ansvar og KLARNA mener stadig jeg skal betale for den rykker der er blevet sendt - selvom KLARNA kan se at betalingen er sket til Oriflame og der blev indtastet de numre der var oplyst i den 1. rykker brev.

"Selvfølgelig skal man ikke betale to gange for en forsendelse eller overdrages uretmæssigt til inkasso. I dette tilfælde handler det blot om, at pengene er blevet overført til et andet kreditornummer end vores, og derfor er indbetalingen ikke blevet registreret hos os. Alle udsendelser af rykkere og inkassovarsler sker automatisk fra vores system, og derfor har vi ikke haft mulighed for at vide, at betalingen var sket til et andet kreditornummer, før vi modtog din henvendelse med tilhørende kvittering.  Både rykker og inkassovarsel blev sendt til din angivne adresse hos os:"

Det er en rigtig lorte situation, især når jeg altid har holdt mine aftaler og det er første gang jeg har oplevet så'en en situation.

Hvad gør jeg i så'n situation når Oriflame ikke vil hjælpe, når man henvender dem telefonisk og KLARNA bare vil have jeg skal punge ud?

Håber der er en der kan give noget rådgivning så denne sag kan afsluttes.

MVH. Lisa

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Du skriver et brev til inkassoselskabet og bruger overskriften "Indsigelse" derefter starter du dit brev "Jeg vil hermed gøre indsigelse imod jeres krav der d.d. pålyder xxx kr, fordi ... " og så skriver du det du lige har skrevet til os.

Skriv derudover at det ikke er dit ansvar at de fremsender forkerte girokort til dig, og at du har betalt gælden (vedhæft screenshot fra netbank) og at du derfor ser sagen som afsluttet.

Hvis de sender dig flere breve, så sender du dem en kopi af første brev og laver en kort følgeskrivelse "I henhold til tidligere fremsendt indsigelse vil jeg informere om at denne inkassoprocedure er ulovlig." og når de på et tidspunkt sender et brev fra en advokat, sender du samme brev til advokaten.

Først når du modtager en stævning fra byretten skal du ud og have fat i en advokat selv, det er en nem sag for ham at få den afvist. (Med mindre der er noget du ikke fortæller os)

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 19:29
Jeg forstår ikke problemet - du har jo betalt det girokort, de har sendt ud? Så er det vel deres problem, hvis de har sendt et med et forkert kontonummer...

Hvis du ikke er enig i kravet, så kan inkasso ikke indblandes lovligt. Rådet i indlægget ovenfor lyder helt fornuftigt. Dog skulle jeg mene det er fogedretten og ikke byretten, der behandler den slags sager :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47148
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33

jeg kan ikke lige se et girokort - men kan ha overset det. Det er klart at hvis de har sendt en regning med forkert girokort eller banknummer så er det deres problem, men jeg ville nok ikke turde konkludere det. Jeg kan i alle fald ikke se hvad der stod på den oprindelige regning og på girokortet - og har betaler misset noget der og betalt til en anden end den som har fået overdraget gælden, så taber hun sagen - men som sagt, jeg kan ikke se det klart - og selvklart skal det fremgå ved handlen hvem der har ret til betalingen + af regning/faktura. (jeg kan bare ikke se om det gjorde det og om det først var ved rykkeren betaler selv valgte oriflam)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 13
Skrevet kl. 20:04

Tak for jeres svar, 

Der er absolut intet der bliver skjult, erkendte jo også min fejl fra den 1. rykker og betalte selvfølgelig de ekstra omkostninger. Jeg ved ikke om det er forsvarligt at uploade pdf af kvittering fra banken og den nuværende rykker? Jeg er igang med at lede efter den 1.rykker som blev betalt, men tror desværre den røg ud under rengøringen (de burde sende det per. mail hvis man fik en rykker ligesom en almindelig bekræftelse, måske et nyt forslag eller koncept?)

Den oprindelig regning på produktet lød på:

389,00 DKK

1. rykker 589,00DKK

Overdraget til inkasso efterfølgende og regningen er op på 1.039,00DKK

Men den 1.rykker var et ganske almindeligt indbetalingskort hvor jeg blot indtastede de numre for neden til venstre som et almindeligt indbetalingskort. På emailen og ved telefonisk henvendelse siger de også, at de kan se at betalingen er sket til Oriflame med det vedlagte kvittering fra banken, problemet er åbenbart at den er gået direkte til Oriflame istedet (men det var åbenbart intet de kunne tage sig af, da jeg henvendte mig telefonisk?) 

Jeg er blot en privat kunde der altid har haft gode oplevelser hos Oriflame indtil de ændrede konceptet. På den nuværende rykker skal jeg ikke kunne se, hvor jeg ellers skulle indtaste numre end hvor man normalt finder numrene til indbetaling - der nederst til venstre ligesom den 1.rykker jeg fik.

Men jeg prøver at finde fakturaen og vender tilbage.

Jeg er glad for denne ekspertise man kan få her! 

- Prøvede også at kontakte Intrum Justitia idag, men fik blot en telefonsvarer "pga. feriedag har vi lukket."  - no kidding.
Men har skrevet en mail til dem.

Tilmeldt 23. May 13
Skrevet kl. 20:22

Og hvorfor oplyser de så numrene til Oriflame, hvis betalingen alligevel skulle gå igennem KLARNA allerede fra den første indbetaling jeg fik produktet. Det var blot et ganske almindelig bestilling af et produkt til 389,00 DKK der blev bestilt per telefon, hvor de så leverede varen sammen med et indbetalingskort.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47148
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32

LisaC:
Det var blot et ganske almindelig bestilling af et produkt til 389,00 DKK der blev bestilt per telefon, hvor de så leverede varen sammen med et indbetalingskort.
jamen hvis det fremgår af indbetalingskortet det nummer og det er det du har brugt- så har du jo gjort det du kunne og de må jo ha sendt en forkert opkrævning - bare det ikke har fremgået at indbetaling skulle til Klarna og deres nummer, så kan du være helt rolig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2112
Skrevet kl. 21:02
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej LisaC

Det nævnte firma skifter beløb på afdrag.

Een måned lyder det på kr. 100,00 (fiktivt)

Næste måned lyder det på kr. 65,00 (fiktivt)

Tredie måned lyder det på kr. 650,00 (fiktivt)

Beløbet skifter hele tiden. Har selv et familiemedlem, der har købt en mobil telefon via firmaet. Selvom, der står kr. 99,00 (fiktivt)

Så skifter de månedlige opkrævninger hver måned.

Beløbene er fiktive, således jeg ikke kan spores.

Johnny

Tilmeldt 23. May 13
Skrevet kl. 21:02

LisaC:
Det var blot et ganske almindelig bestilling af et produkt til 389,00 DKK der blev bestilt per telefon, hvor de så leverede varen sammen med et indbetalingskort.
jamen hvis det fremgår af indbetalingskortet det nummer og det er det du har brugt- så har du jo gjort det du kunne og de må jo ha sendt en forkert opkrævning - bare det ikke har fremgået at indbetaling skulle til Klarna og deres nummer, så kan du være helt rolig

vh

Det skulle man mene. Jeg må prøve at kontakte dem igen imorgen og se om de er mere samarbejdsvillig.

Tilmeldt 23. May 13
Skrevet kl. 21:07

Pythonrap:

Hej LisaC

Det nævnte firma skifter beløb på afdrag.

Een måned lyder det på kr. 100,00 (fiktivt)

Næste måned lyder det på kr. 65,00 (fiktivt)

Tredie måned lyder det på kr. 650,00 (fiktivt)

Beløbet skifter hele tiden. Har selv et familiemedlem, der har købt en mobil telefon via firmaet. Selvom, der står kr. 99,00 (fiktivt)

Så skifter de månedlige opkrævninger hver måned.

Beløbene er fiktive, således jeg ikke kan spores.

Johnny

Hej Johnny,

Men jeg valgte ikke at afdrage på produktet. Har set på deres anmeldelser på www.trustpilot.dk og det ser ud til at være noget rod med det firma.

Og mange tak Mikkel! Vil prøve at skrive til dem ud fra dit indlæg. Jeg burde være mere aktiv herinde.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)