Jeg ved ikke om det er den rette sted at placere indlægget - og ved godt det er et iværksætterforum har dog fulgt med igennem flere år. Sagen er den at KLARNA AB har overdraget en gæld fra Oriflame som jeg bestilte i slutningen i marts måned. Jeg glemte fuldstændig regningen og blev opmærksom på den da den 1. rykker kom ind igennem brevsprækken. Jeg betalte den hurtigt efter (15-4-2013) inkl. alle gebyrer igennem min netbank. Problemet er at her for 14 dage siden fik jeg endnu en rykker på 1.039,00 DKK fordi de ikke mente jeg havde betalt til firmaet KLARNA AB og at gælden er overdraget til inkassofirmaet Intrum Justitia A/S. Jeg har haft kontakt til firmaet KLARNA AB både telefonisk og igennem email, hvor jeg dokumenterede at den skulle være blevet betalt d. 15-04-2013 og at sagen burde være afsluttet. I kan læse den her; "Hej Lisa Tak for din mail. Ud fra de informationer, som er angivet på kvitteringen, kan vi se, at pengene er blevet overført til Oriflame og ikke til os, Klarna, som administrerer fakturabetalinger for Oriflame. Ifølge originalfakturaen skulle indbetalingen være sket til følgende referencenummer: Følsommeoplysninger slettet! Du bedes derfor tage kontakt til Oriflame for at udrede dette og høre, om de har modtaget din indbetaling rettidigt. Hvis dette er tilfældet, vil Oriflame efterfølgende tage kontakt til os og meddele os dette, så fakturaen kan trækkes tilbage fra Intrum Justitia og krediteres. Oriflame og Klarna er to forskellige firmaer, som har valgt at indgå et samarbejde i efteråret 2012. Oriflame står blandt andet for produkter og levering, hvor Klarna derimod står for faktureringen. Hvis pengene bliver indbetalt til Oriflames kreditornummer, vil vi, Klarna, ikke modtage pengene, og derfor bliver der sendt en rykker og et inkassovarsel ud. Såfremt der ikke reageres på disse inden for den angivne frist, vil sagen blive overdraget til vores eksterne inkassobureau, som der er sket i dette tilfælde. Når man vælger at handle med Klarna Faktura, har man 14 dage fra den dag, hvor varerne sendes ud. Hvis betalingsfristen ikke overholdes, vil vi sende en rykker med et gebyr på 100 DKK og 10 ekstra dage til at betale denne. Hvis rykkeren ikke betales, vil vi fremsende et inkassovarsel med yderligere 100 DKK i gebyr og yderligere 10 dage til at betale. Hvis inkassovarslet ikke betales, vil sagen overdrages. Den første betalingsfrist var d. 21-03-2013. Betalingsfristen på den første rykker var d. 07-04-2013, og betalingsfristen på inkassovarslet var d. 21-04-2013. Selvfølgelig skal man ikke betale to gange for en forsendelse eller overdrages uretmæssigt til inkasso. I dette tilfælde handler det blot om, at pengene er blevet overført til et andet kreditornummer end vores, og derfor er indbetalingen ikke blevet registreret hos os. Alle udsendelser af rykkere og inkassovarsler sker automatisk fra vores system, og derfor har vi ikke haft mulighed for at vide, at betalingen var sket til et andet kreditornummer, før vi modtog din henvendelse med tilhørende kvittering. Både rykker og inkassovarsel blev sendt til din angivne adresse hos os: Personligeoplysninger Slettet Oriflame står klar til at hjælpe dig med at finde din betaling, så vi kan få dette løst hurtigst muligt. Som sagt vil de herefter tage kontakt til os og ordne det derfra. Oriflame kan kontaktes på 70 27 08 08 eller via info@oriflame.dk De har åbent mandag til fredag fra kl. 09:00 til 15.00. Vi vil gerne have, at det skal være trygt og nemt at handle igennem os og for at kunne løse din sag så effektivt og smidigt så muligt, har vi klare retningslinjer og processer for sådanne sager. Vi ser frem til at høre fra Oriflame, og vi håber selvfølgelig, at sagen bliver løst hurtigst muligt. Tøv endelig ikke med at tage kontakt til os igen, såfremt du har yderligere spørgsmål. Vi ønsker dig hermed en god dag. Med venlig hilsen Kundeservice Nu har jeg både haft kontakt med Oriflame og KLARNA om at betalingen er sket den 15-04-2013 og vedlagt alle de betalingsdetajlerne, men Oriflame vil ikke tage ansvar og KLARNA mener stadig jeg skal betale for den rykker der er blevet sendt - selvom KLARNA kan se at betalingen er sket til Oriflame og der blev indtastet de numre der var oplyst i den 1. rykker brev. "Selvfølgelig skal man ikke betale to gange for en forsendelse eller overdrages uretmæssigt til inkasso. I dette tilfælde handler det blot om, at pengene er blevet overført til et andet kreditornummer end vores, og derfor er indbetalingen ikke blevet registreret hos os. Alle udsendelser af rykkere og inkassovarsler sker automatisk fra vores system, og derfor har vi ikke haft mulighed for at vide, at betalingen var sket til et andet kreditornummer, før vi modtog din henvendelse med tilhørende kvittering. Både rykker og inkassovarsel blev sendt til din angivne adresse hos os:" Det er en rigtig lorte situation, især når jeg altid har holdt mine aftaler og det er første gang jeg har oplevet så'en en situation. Hvad gør jeg i så'n situation når Oriflame ikke vil hjælpe, når man henvender dem telefonisk og KLARNA bare vil have jeg skal punge ud? Håber der er en der kan give noget rådgivning så denne sag kan afsluttes. MVH. Lisa |
Du skriver et brev til inkassoselskabet og bruger overskriften "Indsigelse" derefter starter du dit brev "Jeg vil hermed gøre indsigelse imod jeres krav der d.d. pålyder xxx kr, fordi ... " og så skriver du det du lige har skrevet til os.
Skriv derudover at det ikke er dit ansvar at de fremsender forkerte girokort til dig, og at du har betalt gælden (vedhæft screenshot fra netbank) og at du derfor ser sagen som afsluttet.
Hvis de sender dig flere breve, så sender du dem en kopi af første brev og laver en kort følgeskrivelse "I henhold til tidligere fremsendt indsigelse vil jeg informere om at denne inkassoprocedure er ulovlig." og når de på et tidspunkt sender et brev fra en advokat, sender du samme brev til advokaten.
Først når du modtager en stævning fra byretten skal du ud og have fat i en advokat selv, det er en nem sag for ham at få den afvist. (Med mindre der er noget du ikke fortæller os)