Hej Aminoer. Min kammerat er ved at undersøge markedet for en forretningsidé, og har lovet lige at spørge jer herinde :) Han vil sælge et produkt, som er tilbehør til et kendt varemærke. Uden at afsløre for meget, så lad os lege at han vil sælge covers til gamle nokia telefoner (de udskiftelige som ligner de originale, ikke dem man klikker uden på smartphones i dag) Vi kom til at snakke om hvad reglerne er for det, for min egen fornuft siger mig at det må man ikke, da man benytter sig af et design som producenten sikkert har taget patent på. Men på den anden side, så undre det mig at man f.eks kan købe covers hos Thansen, og uoriginale reservedele til biler, der ligner de originale på en prik. Må man sælge uoriginale reservedele til et produkt, så længe man gør det klart at det ER uoriginalt, og ikke bruger deres navn? Alternativt hvor man man finde noget læsning om dette emne? På forhånd tak for svar |
Det er et problem vi har løbet ind i mange gange. Politiet i Danmark har lydex udstødning, min firmabil fik uoriginale bremseklodser ved første service, hos Toyota. Samme argument.
Som vi forstår det, er det ok med uoriginale reservedele, men man må ikke kopiere det oprindelige produkt.
Det giver anledning til forvirring, som du kan se på dette link: http://www.ficpi.org/library/montecarlo99/spareparts.html