Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

uoriginalt eller ulovligt?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. Min kammerat er ved at undersøge markedet for en forretningsidé, og har lovet lige at spørge jer herinde :)

Han vil sælge et produkt, som er tilbehør til et kendt varemærke. Uden at afsløre for meget, så lad os lege at han vil sælge covers til gamle nokia telefoner (de udskiftelige som ligner de originale, ikke dem man klikker uden på smartphones i dag)

Vi kom til at snakke om hvad reglerne er for det, for min egen fornuft siger mig at det må man ikke, da man benytter sig af et design som producenten sikkert har taget patent på. Men på den anden side, så undre det mig at man f.eks kan købe covers hos Thansen, og uoriginale reservedele til biler, der ligner de originale på en prik.

Må man sælge uoriginale reservedele til et produkt, så længe man gør det klart at det ER uoriginalt, og ikke bruger deres navn?

Alternativt hvor man man finde noget læsning om dette emne?

På forhånd tak for svar

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Odense
Tilmeldt 9. May 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 07:55

Det er et problem vi har løbet ind i mange gange. Politiet i Danmark har lydex udstødning, min firmabil fik uoriginale bremseklodser ved første service, hos Toyota. Samme argument.

Som vi forstår det, er det ok med uoriginale reservedele, men man må ikke kopiere det oprindelige produkt.

Det giver anledning til forvirring, som du kan se på dette linkhttp://www.ficpi.org/library/montecarlo99/spareparts.html

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 08:18

Nu nævner du selv et cover som eksempel, men ud fra din tekst kan jeg blive lidt i tvivl... er der tale om en del, som findes originalt - eller taler vi mere en add-on som ikke findes fra den originale producents side? Altså lidt á la Play Tray-bordet man kan købe til Stokke Trip Trap stole? (som er noget tilbehør, som Stokke ikke ligefrem bifalder...)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 09:09

Michael Thorborg:
Men på den anden side, så undre det mig at man f.eks kan købe covers hos Thansen, og uoriginale reservedele til biler, der ligner de originale på en prik.

Det er meget forskelligt fra del til del og fra producent til producent.

Jeg var med Thansen til Zebit messen i Tyskland i omkring 1999 vil jeg skyde på, dengang da mobil virkelig tog fart, og der havde Nokia og Ericsson været forbi og tage billeder og anlagde vist en sag.

Sagen drejede sig kun om de covers der var nøjagtige kopier, dem med mindre ændringer gjorde de ikke noget ved dengang.

Så vidt jeg husker endte det med at der blev aftalt at der blev betalt en lille royalty for salget af de kopierede covers, og jeg ved også der blev betalt royalty til f.eks. disney, for hvert disney cover der blev solgt.

Så umiddelbart er det ikke så underligt de kan blive ved med at sælge covers, da de, så vidt jeg ved, betaler royalty for hver kopi der sælges.

Omkring bilreservedele, så er det også ret forskelligt. Der er nogle ting som bare kan kopieres, og andre der modificeres en smule, så de ikke ligner de originale dele 100 %.

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 16:11

Tak for svarene!

Jimmy: det drejer sig om dele der ligner originaldele.

Nu hvor der bliver nævnt disney covere osv, hvad så med formen? for at passe på den originale nokia, har man jo kopieret pasformen, og i den sammenhæng også design-udformningen. Jeg kunne da ikke forestille mig at det var nok kun at skifte farve?

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:14

det er klart et cover på en eller anden led skal passe til telefonen - men at fjerne logo og skifte farve er ikke nok, hvis det ellers er samme design som f.eks. et originalt nokia eller iphone cover

der er ikke en facit liste at hente - ex 5% ændret og så OK, så det er bedømmelse fra sag til sag, men samme design bare anden farve og andet logo er som udgangspunkt klart en kopi der krænker ophavsret hvis ikke man har aftale

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 9. May 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 16:24

Er de nogle der har kikket det link jeg lagde det ind? 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:39

Michael Thorborg:
Nu hvor der bliver nævnt disney covere osv, hvad så med formen?

Formen kan sagtens ændres så det stadig passer, men ser anderledes ud. Det kan være hullerne til lyden der er firkantede i stedet for runde, og generelle designlinjer der er anderledes end formen på den originale.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41

ja - men den ringer ikke det store hos mig. Den er klar nok med ex Both copyright and design protection concern the exterior, the shape of an article. men har jo netop den usikkerhed der ligger i, at der ikke findes en facitliste for hvornår det er OK og hvornår det er kopi

reserve dele her er jo også i høj grad bilindustri hvor delen ofte ikke er en væsentlig del af det ydre design men hvor der er specielle regler for alle de tekniske aspekter. Du vil ofte se at hvis det er ydre ting så ligger der ændringer i facon men som artiklen også skriver, jo mere afgørende dimsen er for helheden i designet, jo større risiko for brud på rettighed. Ex en pære påvirker ikke designet i en bil normalt osv

Jeg tror ikke den er så let, men jeg kan jo henvise til at apple f.eks. forfølger kopier af deres covers - også uden logo og i anden farve. Havde man lavet om selve faconen, men stadigt lavet det så det kunne klikke på en iphone ville den være OK - men ingen facitliste

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 16:57

Hej,

For det første kan man ikke sammenligne med reservedele til biler. Da der er nogle undtagelser til hovedreglerne her. Det link der blev postede drejede sig vist også om reservedele til biler - hold det uden for. (Medmindre ideen drejer sig om biler).

Patent må du heller ikke ikke bringe ind i det. Da det drejer sig om beskyttelsen af en opfindelse, altså en løsning på et teknisk problem.

Det kommer an på udformningen af "coveret". Er der en udsmykning/kunst på er vi i ophavsretten, er der et varemærke på er vi i varemærkeretten. Disse to beskyttelser opstår automatisk og dem skal derfor altid passe på man ikke krænker. Yderemere kan det oprindelige produkts design være beskyttet. Det er ikke en ret der opstår automatisk og sidst men nok aller vigtigst gælder markedsføringslovens §1  om god markedsføringsskik nok i særdeles hed på den ide. "Snylter" i på et andet produkt?  

Så det drejer sig lidt om hvilke rettigheder i risikerer at krænke. Hvis du kan være lidt mere præcis, er det lettere at give et konkret råd :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)