Hej Amono'er & diverse revisorer som forhåbenligt læser med. Jeg har et simpelt spørgsmål. Hvis man laver et produkt og sælger videre, hvornår skal man betale skat? Her er mit fiktive eksempel: Vi har et firma som hedder XXX, og vi udvikler golfbolde. - Det koster 5kr og købe en golfbold - Vi sælger den videre for 10kr - Kort sagt, tjener vi 5kr per solgt bold. - I løbet af et år har vi solgt 100.000 bolde, og dermed tjent 500.000kr Da firmaet bliver mere og mere populært, skal vi ha' et større lager. De 500.000 vi har tjent i løbet af året har vi hele tiden "vendt rundt" dvs brugt på at købe flere og flere bolde. Nu er året omme.. Vi har ingen penge på kontoen da de er løbende brugt på at udvide lageret. Dog har vi jo i teorien tjent 500.000kr i år. SKAT har fortalt mig at i Danmark betaler man SKAT af overskudet, så er det ligemeget at du har brugt pengene på at udvide dit firma. Kan det virkelig passe? Må man ikke "Vende pengene" i firmaet for at udvide det? |
Overskudet udregnes sådan her (firkantet stillet op)
älle indtægter
- alle udgifter
At købe nye varer hjem, er en udgift, og skal derfor trækkes fra i indtægterne.
D.v.s. den dag du sælger for f.x. 1.000.000 kroner, men kun køber nye hjem for 800.000, har du et overskud på 200.000 og dem skal du betale skat af.
Men det er som sagt meget firkantet sat op, da der jo logisk nok er mange andre udgifter end lige at købe nye varer, og så er der moms, o.s.v.